Stoom buigen of zagen?

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Beste allen,

Ik ben van plan om een zogenaamde Peacock chair te maken. Dit is een soort middeleeuwse vouwstoel.

De poten van deze stoel zijn golvend en hebben enkele krommingen. In de beschrijving staat dat je deze moet zagen maar vraag me af of het steviger is en authentieker om deze van rechte planken te buigen met stoom.

Alvast bedankt voor jullie tijd.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Toevallig heb ik 2 jaar geleden foto's gemaakt in een klooster in de buurt van Sevilla waar we overnacht hebben, daar stonden deze stoelen ook, authentiek 18e eeuw.
Toen had ik ook het idee deze een keer te maken. Zal dit weekend eens zoeken
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Stomen is leuk maar moeilijk, zeker als je zo veel delen nodig hebt die min of meer gelijk moeten zijn. En dan nog in de dikte die ik op de foto zie.... Ik zou gaan zagen!

Onze huishoutboer (Rick, Masavehout) zal je vast wel aan mooie stukken hout kunnen helpen. Leuk project!

Succes!

Groet, Rob.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zoveel ribben indezelfde vorm stomen is een heel lastig kunstje. Ik zou een mal maken van mdf van de ribben en dan gewoon de boel met een kopieer frees maken. Je verbruikt dan wel veel meer hout maar het gaat een stuk makkelijker. andere methode is de stoel maken van gelamineerde stroken die je op een sjabloon opbouwt met lijm. Maar dan krijg je wel een heel ander uiterlijk dan massief.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Het leek mij dat hout buigen waardoor de nerfstructuur in tact blijft en de gehele lengte van de poot loopt ervoor zou zorgen dat deze ook steviger en meer veerkracht heeft dan wanneer ik deze uit een plaat zou zagen. Klopt dit of maakt dit weinig verschil omdat het hout door het buiden (en nat worden) ook verzwakt wordt?

@Zuma: Een mal van mdf lijkt me een goede oplossing en wilde idd massief hout gebruiken.

Als het hout in de vorm kan blijven om uit te harden (enkele dagen) moet ik dan toch nog rekening houden met terug veren en zo ja hoeveel?
Ook ben ik nog niet zeker welk hout ik hiervoor moet gebruiken. Zou graag hout gebruiken dat in de periode (middeleeuwen) gebruikt zou worden in Nederland voor een dergelijk project.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij is dat terugveren per houtsoort verschillend. Als je gaat stomen zal je met trail en error rond een mal moeten buigen. M.a.w. je zal wel een paar pogingen nodig hebben (cq nieuwe mallen maken) voordat je de juiste mal hebt waarbij de terugvering goed uitkomt.

Oud Hollands hout is volgens gewoon inlandse boomsoorten.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Gestoomd hout is even sterk als ander hout, het stomen op zich geeft geen verzwakking. Niet alle houtsoorten laten zich even vlot plooien, maar bij Eik en Beuk is er geen probleem.
Het hout dat voor de stoelpoten moet geplooid worden moet plooien over de breedste zijde, dat is zeker geen voordeel, integendeel zelfs, het is bijna onmogelijk. Al helemaal om alle stukken juist dezelfde buiging mee te geven, dat gaat nooit lukken, zelfs niet als je steeds dezelfde mal gebruikt, waarom? hout is geen homogeen materiaal.

Gestoomde stukken veren altijd wat terug, hoeveel? daar is een formule voor, maar de uitkomst is maar een richtwaarde, de effectieve waarde moet proefondervindelijk vastgesteld worden. Niet elk stuk hout (zelfs van dezelfde stam) plooit even makkelijk, er zijn soms grote onderlinge verschillen, en er is ook altijd wat uitval door breuk.

Ik zou er niet aan beginnen, gewoon uitzagen en kalibreren op de freesmachine is DE manier van werken hier. Dat is sterk zat, gewoon omdat de krachten verdeeld worden over VEEL poten;)


Mvg,

André
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Denk dat zagen dan de beste oplossing is. En de kracht wordt idd verveeld over iets van 18 poten.

Wat zou het beste hout voor dit project zijn? Zoals ik al melde wil ik het authentiek maken (dus inheems of beschikbaar hout voor een nederlanse hout bewerker in de middeleeuwen), stevig, maar ook niet te duur.

Nogmaals bedankt voor alle feedback.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.