Kapzaag zwaluwstaartzaag en andere zagen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
In een van mijn eerdere posts heb ik een begin gemaakt met een zwaluwstaartzaag. Natuurlijk kwamen hier enkele beginnersfouten naar boven. Ik zal beginnen met de opsomming: De nerfrichting niet goed resultaat handvat breekt. Het donorblad is te hard er kunnen niet makkelijk tanden in gevijld worden. De rug van de zaag bestond uit twee halfronde messing profielen met het blad ertussen op zich prima maar niet goed in het handvat te zetten in een aanvaardbare tijd. Dus rekening houdend met het bovenstaande had ik nog een stuk noten liggen en hier de handvatten uit gemaakt. Voor de rug heb ik gekozen voor een massief messing profiel van 15x5 mm hier heb ik een sleuf ingezaagd.
zaag1.jpg
Hier een foto van de handvatten.
zaag2.jpg
Helaas is de kwaliteit van de foto's niet zo goed maar ik maak ze voor het vervolg wel overnieuw.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, je hebt gelijk een flinke productie! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dit is maar een deel van de handvatten. Nu is het wachten op het staal en ik moet de zaagboutjes nog maken. Dan nog keuzes galakt handvat olie of politour. Matte rug of gepolijst. Dan ook nog rip of crosscut en de diverse hoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nee gewoon met de handzaag. Maar nu even serieus. Ik heb een paar hss zaagjes en een houder die 1mm te groot is gekocht en dit in gespannen in de kolomboormachine. Een geleider gemaakt en zagen maar. Je moet ruimte houden voor je zaagsel en alles goed aandrukken.de hoogte van het zaagje stel ik met boortjes. Max. afwijking 0.05 mm. De zaagjes heb ik bij hbm gekocht voor 2.50 per stuk en de houder voor 20 euro zitten er drie in. Mocht nummers willen geef dan een pb.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb ze al gevonden. In de kolomboor is ook best avontuurlijk! Zelf ben ik heel tevreden over mijn methode, maar de jouwe lijkt me wel minder werk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja je hebt geen zetbank nodig kan met k180 beginnen en je hoeft ook niet te richten. Wel moet je zorgen dat bij het zagen alles waterpas is anders zit je blad schuin en dit is niet meer te corrigeren. En met de prijzen van messing vandaag de dag is een foutje duur. Wie weet een goedkope leverancier van messing staf 15*5 20*6 25*6.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een zaagfrees in een kolomboormachine en dan de messing staaf erlangs.....
Daar had ik nou nooit op gekomen. Weer wat geleerd.

Grts, Raymond
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sunrayes in de 35 jaar die ik in een gereedschappenwinkel heb rondgelopen heb ik de raarste oplossingen gezien. Je word soms heel creatief. Met beleid kan er veel. Het enige dat ik echt geweigerd heb is een 305 mm doorslijpschijf op een black en decker boormachine. Maar zo zijn er op gereedschapsgebied wel meer gevaarlijke dingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zeg het even uit mijn hoofd dia.as 14 mm. Dikte 0.5 0.6 0.8 de 1 mm ben ik vergeten maar daar heb ik nog een andere frees voor. De buitendiameter is ongeveer 40mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.