Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Kapzaag zwaluwstaartzaag en andere zagen

In een van mijn eerdere posts heb ik een begin gemaakt met een zwaluwstaartzaag. Natuurlijk kwamen hier enkele beginnersfouten naar boven. Ik zal beginnen met de opsomming: De nerfrichting niet goed resultaat handvat breekt. Het donorblad is te hard er kunnen niet makkelijk tanden in gevijld worden. De rug van de zaag bestond uit twee halfronde messing profielen met het blad ertussen op zich prima maar niet goed in het handvat te zetten in een aanvaardbare tijd. Dus rekening houdend met het bovenstaande had ik nog een stuk noten liggen en hier de handvatten uit gemaakt. Voor de rug heb ik gekozen voor een massief messing profiel van 15x5 mm hier heb ik een sleuf ingezaagd.
    zaag1.jpg
    Hier een foto van de handvatten.
    zaag2.jpg
    Helaas is de kwaliteit van de foto's niet zo goed maar ik maak ze voor het vervolg wel overnieuw.

Zo, je hebt gelijk een flinke productie! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Dit is maar een deel van de handvatten. Nu is het wachten op het staal en ik moet de zaagboutjes nog maken. Dan nog keuzes galakt handvat olie of politour. Matte rug of gepolijst. Dan ook nog rip of crosscut en de diverse hoeken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    hoi Wim,

Als je het staal opstuurt kun je er dan ook een tekening van dit handvat bij doen?

Cas

Wim hoe heb je die sleuf gemaakt? Heb je een freesbank?

Nee gewoon met de handzaag. Maar nu even serieus. Ik heb een paar hss zaagjes en een houder die 1mm te groot is gekocht en dit in gespannen in de kolomboormachine. Een geleider gemaakt en zagen maar. Je moet ruimte houden voor je zaagsel en alles goed aandrukken.de hoogte van het zaagje stel ik met boortjes. Max. afwijking 0.05 mm. De zaagjes heb ik bij hbm gekocht voor 2.50 per stuk en de houder voor 20 euro zitten er drie in. Mocht nummers willen geef dan een pb.

Ik heb ze al gevonden. In de kolomboor is ook best avontuurlijk! Zelf ben ik heel tevreden over mijn methode, maar de jouwe lijkt me wel minder werk.

Ja je hebt geen zetbank nodig kan met k180 beginnen en je hoeft ook niet te richten. Wel moet je zorgen dat bij het zagen alles waterpas is anders zit je blad schuin en dit is niet meer te corrigeren. En met de prijzen van messing vandaag de dag is een foutje duur. Wie weet een goedkope leverancier van messing staf 15*5 20*6 25*6.

De zaagfreesjes heb ik gevonden. Kan iemand een link plaatsen naar de houder?

Laat maar, ook gevonden....

PS: Iemand enig idee waarom deze een opname van 13mm hebben?
    Laatst gewijzigd door peterderooij; 29-10-13 om 13:55.

Een zaagfrees in een kolomboormachine en dan de messing staaf erlangs.....
    Daar had ik nou nooit op gekomen. Weer wat geleerd.

Grts, Raymond

Forum Rechten