Is kastanje mooi hout ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
BIj een kennis van mij is een kastanje omgewaaid.
Is dit mooi hout om planken van te zagen en een leuk meubelstukje van te maken ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Kan je aan de vruchten zien, die zouden er rond deze tijd aan moeten zitten. Wilde kastanje heeft ronde vruchten, die van de tamme zijn wat puntiger (dat zijn de kastanjes die je kunt poffen). De bolster van een tamme heeft meer, maar dunnere stekels, de wilde minder maar dikkere.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dank voor de reacties
Kennis maakt morgen foto´s en gaan we proberen te achterhalen wat voor kastanje dit is
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi, ik heb een beeldje gesneden van tamme kastanje. Erg fijn hout, licht van kleur en een fijne tekening en nerf. Paardenkastanje is losser van structuur, als ik het wel heb.

succes en groeten, Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het verschil tussen tamme en paardenkastanje is eenvoudig te zien aan het blad. De paardenkastanje heeft een handvormig, ingesneden blad waarbij de insnijdingen tot aan de basis lopen. Het ziet er dus uit als een verzameling van 'blaadjes' (ca 12-15 cm lang, omgekeerd druppelvorming met een grootste breedte van ca 4 cm) die als een ster uit één punt ontspringen.
http://www.bomen-determineren.com/witte-paardekastanje.html
De tamme kastanje heeft een veervormig ingesneden, samengesteld blad waarbij de blaadjes (ook ca 12-15 cm lang, maar meer lancetvormig) afwisselend links en rechts langs de bladsteel staan.
http://hout.uitdaging.org/bomen/tamme_kastanje/Castanea_sativa/blad.html
Persoonlijk dacht ik altijd dat kastanjehout weinig spectaculair was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.