Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Is kastanje mooi hout ?

BIj een kennis van mij is een kastanje omgewaaid.
    Is dit mooi hout om planken van te zagen en een leuk meubelstukje van te maken ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Jazeker, zoek maar op het forum. Is het wilde of tamme?

geen idee, ik heb nooit last van hem gehad, zal wel tam zijn dan :-)
    Hoe zie ik het verschil ?

Foto van het blad en de tak, misschien weet iemand het wel.

Kan je aan de vruchten zien, die zouden er rond deze tijd aan moeten zitten. Wilde kastanje heeft ronde vruchten, die van de tamme zijn wat puntiger (dat zijn de kastanjes die je kunt poffen). De bolster van een tamme heeft meer, maar dunnere stekels, de wilde minder maar dikkere.

paarde kastanje brand zeer mooi!

tamme kastanje is best mooi voor van alles

Ok, dank voor de reacties
    Kennis maakt morgen foto´s en gaan we proberen te achterhalen wat voor kastanje dit is

Kastanje lijkt heel goed op eik, maar dan zonder spiegels op kwartier gezaagd.
    Voor plafond werd en of wordt veel kastanje als plaatsvervanger voor eik gebruikt.

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Hoi, ik heb een beeldje gesneden van tamme kastanje. Erg fijn hout, licht van kleur en een fijne tekening en nerf. Paardenkastanje is losser van structuur, als ik het wel heb.

succes en groeten, Hans

Het verschil tussen tamme en paardenkastanje is eenvoudig te zien aan het blad. De paardenkastanje heeft een handvormig, ingesneden blad waarbij de insnijdingen tot aan de basis lopen. Het ziet er dus uit als een verzameling van 'blaadjes' (ca 12-15 cm lang, omgekeerd druppelvorming met een grootste breedte van ca 4 cm) die als een ster uit één punt ontspringen.
    http://www.bomen-determineren.com/wi...ekastanje.html
    De tamme kastanje heeft een veervormig ingesneden, samengesteld blad waarbij de blaadjes (ook ca 12-15 cm lang, maar meer lancetvormig) afwisselend links en rechts langs de bladsteel staan.
    http://hout.uitdaging.org/bomen/tamm...tiva/blad.html
    Persoonlijk dacht ik altijd dat kastanjehout weinig spectaculair was.

Forum Rechten