hulp nodig voor te bouwen werkbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, ja nu je het zegt.. maar het climax was hier groter :D
Ik ben aan het puzzelen hoe ik het frame ga bouwen


ik kan zoiets doen, maar vindt ik niet echt mooi

workbench_0001.jpg


Amazing-Wooden-style-Garage-Workbench-Storage-Organizations.jpg


Ik vindt dit wel een hele mooi

table_main.JPG


Zoals eerder geschreven was ik van plan de werkbank met een frame van balken en het werkblad van plaatmateriaal te bouwen, daar ben ik nog niet 100% zeker van, als ik de laatste foto zo bekijk vindt ik dat wel erg mooi
Nu kan ik het blad later altijd vervangen voor wat mooiers er voorlopig met plaatmateriaal beginnen.

De tafels (zoals de laatste foto) vindt ik wel erg mooi maar dat soort houtverbindingen kosten wel heel veel tijd (en heb ik nog nooit gemaakt)

heeft iemand ideeen om een frame te bouwen uit balken (of eventueel verlijmde latten) wat relatief makkelijk/snel te maken is maar er wel mooier uitziet dan koud op elkaar geschroefd ?
Ik heb een Domino XL

aangezien ik vrij nieuw ben met hout zijn foto's/voorbeelden zeer gewaardeerd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat soort filmpjes heb ik al veel van gekeken, mijn vrouw vroeg me al of ik zeker wist of ik niet een fetish had opgelopen :)

Dit is ongeveer de indeling zoals deze moet worden

vloerbijgewerkt.jpg

het onderstel moet uit balken worden
Dit kan bijv. door koud op elkaar geschroefd, of met mooiere verbindingen en het hout mooi in elkaar valt
Het laatste vindt ik wel veel mooier om te zien, maar nog nooit gedaan en het is niet de bedoeling dat ik nog 2 maanden bezig ben om een werkbank in elkaar te knutselen.

Balken 6x6 8x8 of 10x10, ik sta voor alles open maar het ontbreekt me aan kennis/ideeen om iets moois te bedenken dat niet weken gaat duren om te maken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedankt, die manier van verbindingen maken had ik juist ingeschat als minder sterk, blijkbaar niet terecht ?!
Goed om te weten, dan biedt weer wat perspectieven :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk ook dat het minder sterk is. Maar ik ben meer bezorgd over het gebrek aan stijfheid van de balken. Ik zou een diagonaal toevoegen aan de zijkanten tegen het wiebelen (onnodig als het tegen een muur leunt) en de horizontale balk van voor ontdubbelen tegen het doorzakken, -veren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik ben van plan 8x8 balken te gebruiken
Het blad wilde ik maken uit plaatmateriaal, bijv. multiplex 18mm en dat dubbelen of zelfs driedubbel
Hoe meer plaatjes ik bekijk, hoe meer ik ga neigen naar volhout (het is zó mooi)

Ik kwam nu dit plaatje tegen en dat vindt ik erg mooi
De verbindingen maken het juist door het rode onderstel wel af.
Dit is een goede kanshebber


rode werkbank.jpg

Eh... wat is ontdubbelen ??

Het geheel staat wel tegen een muur, maar dat is een gipswand, dat biedt echt veel extra stevigheid
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Op de site van benchcrafted staat een interessante PDF over het bouwen van een Roubo werkbank met heel veel tips, het 'split' design had ik nog niet gezien. Uiteraard op basis van hun fantastisch mooie bankschroeven (ver boven mijn budget), ze verkopen ook een set boutjes om alles zo te bouwen dat je de bank nog uit elkaar krijgt als je ooit verhuist. http://benchcrafted.com/PDF Files/Bench Plans/BC_SplitTopRouboNotes_Feb13.pdf
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24

Mooi rood is niet lelijk. Ik zelf had 'm blauw gemaakt. :p

Als je die oude Roubo's mooi vind dan zou ik niet gaan knoeien met een 'modern' ontwerp.
Ik heb zelf ook heel lang zitten dubben, ook met het idee van moeilijk, veel werk, gedoe, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en maar gewoon begonnen.
Uiteindelijk bleek het allemaal heel erg mee te vallen en heb ik er geen seconde spijt van gehad.
Een dergelijke bank kan prima vrij staan. wiebelen/schuiven doen ze niet. De bank is zwaarder dan jij dus als je te hard duwt dan bljift de bank gewoon staan en ga jij achteruit. :)
Het aantal 'moeilijke' verbindingen valt heel erg mee. Een handvol gaten die niet kritisch zijn en die achteraf prima passend kunnen worden gestokeld. (dat woord heb ik altijd al eens willen gebruiken!). Voor de voor- en achterregels heb ik zelfs helemaal geen gaten hoeven maken. De poten zijn opgebouwd uit drie balken. Door daar een stukje balk tussenuit te halen ontstaat vanzelf een perfect passend gat voor de liggers.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wist dat je dat ging zeggen, blauw is ook mooi, maar deze rode vond ik ook erg fraai.
Een moderne of ouderwetse bank, daar heb ik niet zo over nagedacht.
maar de verbindingen zoals in de eerste 2 voorbeelden (gewoon koud op elkaar geschroefd vindt ik niet mooi.
De rode bank is niet heel anders, maar oogt toch beter (zou het aan het kleurtje liggen ?)

De bank is zwaarder dan jij dus...

Weet je dat zeker ;)


Voor de voor- en achterregels heb ik zelfs helemaal geen gaten hoeven maken. De poten zijn opgebouwd uit drie balken. Door daar een stukje balk tussenuit te halen ontstaat vanzelf een perfect passend gat voor de liggers.

Daar zit ik ook aan te denken, dat maakt een hoop veel makkelijker

@ Donald Duck,
Bedankt voor de links !
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vroeg om hulp en kreeg deze...

Diverse ideeën, links en kritiek volgde op mijn vraag.
Ik bekeek vele filmpjes, struinde allerlei websites af tot mijn vrouw zichzelf begon af te vragen of het geen fetisj aan het worden was :)
De afgelopen dagen Rick bestookt met SMS en Email aangevuld met What's app berichten.

Iedere keer als ik dacht ik ben er, was ik het toch niet... twijfel, twijfel en nog eens twijfel.
Vandaag viel het kwartje, ik ben er helemaal uit

Een te gek idee, het wordt een prachtige bank die buiten heel stevig ook nog eens demontabel is.
Vooral dat laatste is erg handig als je een bank van 350 x 90 x 95 maakt op 2 hoog :)

Ik ga proberen mijn idee om te zetten in een digitale tekening (vroeger kon ik nog wel redelijk met inventor overweg)
Als dat lukt dan post ik snel mijn idee.

Zondag samen met rick het houtplan doorspreken, uitwerken en bestellen

Voor zover iedereen bedankt voor het meedenken.
--->> Wordt vervolgd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bestookt ? Er kwam op een gegeven moment rook uit m'n telefoon..Zoveel berichtjes !! :eek:

Die tekening is inderdaad wel handig zodat we zondag wat richtlijnen hebben. Ik regel koffie, jij koek ?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Als Rick het hout gaat leveren moet het goed komen,

Ik heb het mijn bank (staat ook een draadje over) gebouwd van 3e keus beuken van Rick en is een mooie bank geworden (vind ik in ieder geval)

Split top met leg vise en sliding deadman.....

Moet hem alleen nog een keer in de olie zetten...... nog steeds.....

Cas
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als Rick het hout gaat leveren moet het goed komen,

Ik heb het mijn bank (staat ook een draadje over) gebouwd van 3e keus beuken van Rick en is een mooie bank geworden (vind ik in ieder geval)

Split top met leg vise en sliding deadman.....

Moet hem alleen nog een keer in de olie zetten...... nog steeds.....

Cas


Heb je een link naar jouw draadje
zeer benieuwd naar je bank
Het hout zal wel goed komen, daar heb ik alle vertrouwen in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.