hulp nodig voor te bouwen werkbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Al eerder plaatste ik een oproepje om ideeën op te doen voor een werkbank.
Ik ben wel wat verder gekomen maar nog lang niet ver genoeg.

Het uiteindelijk in elkaar zetten zal wel lukken, maar ik mis gewoon de kennis om met wat goeds op de proppen te komen.
Te weinig werkbanken bekeken, wat ik gezien heb heeft niet altijd wat ik wil
Ik zie wel eens plaatjes om internet maar weet dan weer niet hoe ik het aan moet pakken of waar ik de benodigde spullen moet halen (laat staan hoe ze heten)

Eigenlijk weet ik nog veel te weinig hier van om neer te zetten wat ik wil
Daarom hoop ik dat jullie met een paar plaatjes van de indeling (ruimte) mij kunnen helpen het geheel uit te werken.

Al mijn gereedschap bestaat overigens uit festool, dus dat is wel maatgevend voor het eea
Het blad ga ik denk ik van betonplex maken, dit rust op een frame van balken
Onder het werkblad maak ik kasten om materialen op te kunnen bergen.
Tegen de gipswand komt een gereedschap wand waar ik gereedschap kan opbergen met daarboven een plank waar ik elektrisch gereedschap kan neerzetten zodat ik net snel kan pakken met de werkbank opgeruimd blijft

werkbank1.jpg
Die is de vloer van boven af gezien.
Het betref de zolder ruimte.
De witte streep boven in (280 cm) dat is een gipswand die precies onder de nok staat.
Rechts in de hoek loopt de wand niet rechtdoor, daardoor heb je aan de andere kant van de wand een soort van inpandige kast.

Voor zover heb ik 2 ideeën

werkbank2.jpg

één lange werkbank over de hele breedte, het deel rechts waar het blad minder diep is zou ik mijn kolomboor neer kunnen zetten.
De andere optie is 2 werkbanken, ofwel in een L vorm, waarbij het kortere deel (aan de muur van 220cm) diep of juist minder diep kan zijn.

werkbank3.jpg

werkbank4.jpg

Belangrijk is wel dat de wand van 230 niet over de hele breedte sta hoogte heeft, dit loopt weg onder de schuine kap

kap.jpg

Wat wil ik...


  • Ik ga geen zaagtafel neer zetten, dat kost veel ruimte en ik vindt het prettig om met een cirkelzaag icm een liniaal te werken.
  • het werkblad van 280 cm moet ook freestafel worden, ergens in het midden moet dus een frees komen.
    Ik heb een Festool 1010 en een 1400, één van de 2 moet er onder gemonteerd worden, hebben jullie ideeen hoe dit uit te voeren (een CMS module is wel erg prijzig)
  • voor het freesgedeelte zal ik ook iets van verstelbare aanslag moeten maken, ik heb werkelijk geen idee hoe
  • Ik wil in het werkblad 20mm gaten maken om van die werkbank klemmen en dergelijke in te kunnen steken
    Welke klemmen, waar wel of niet gaten (sites waar je die dingen kan kopen ?)
  • ik wil het freesgedeelte zo maken dat ik dit uit kan nemen en dan de lintzaag er in kan zeggen zodat ik een mooi blad heb om te zagen materialen daar overheen kan voeren.
    de verstelbare aanslag voor de frees moet dus ook dienst kunnen doen voor de lintzaag, ook zo iets waar ik niet uit kom.
  • Ik zou graag 1 of 2 werkbankklemmen (bankschroeven) plaatsen, ik denk daarbij aan links en rechts
  • Festool heeft mooie tafel, hier zitten rails op waar een liniaal aan zit die je op kan klappen, erg fraai, is het nuttig/mogelijk om zoiets aan de werkbank te maken ?

Ik heb geen idee of ik nog wat vergeten ben
Misschien kunnen dingen beter anders

Ik hoor graag jullie ideeeen, voorstellen, input, commentaar etc...
Mijn voornemen is om volgend weekend aan de werkbank te beginnen, voor die tijd moet ik dus (alle) materialen in huis hebben

Alvast bedankt voor jullie input
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wist dat ik eens een draadje over 19 of 20 mm gaten in de werkbank had geleden.
Het bewuste draadje gevonden en nog eens doorgelezen http://www.woodworking.nl/showthread.php?8520-Werkvlak-19mm-of-20mm-gaten&highlight=19mm+20mm

Ik denk dat ik maar voor 19mm ga, dat is/wordt blijkbaar toch meer de standaard en is meer voor te krijgen.
Daarbij heb ik niks van festool wat me vastpint op 20mm

Misschien is die gaten in een blad van multiplex ook niet zo handig (blijft het spul dan wel goed zitten) dus wellicht nog maar eens heroverwegen of het niet toch een massief blad moet worden (opgebouwd uit balken ??)

(mocht het nog niet duidelijk zijn.... helluuuup :D)
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Zou het niet interessanter zijn de werkbank door te trekken over de hele lengte van de kamer en je boormachine erop te zetten?
of de boormachine in het verlengde van de tafel te zetten?
zoals je boormachine nu getekend staat (120x95) verlies je de ruimte tussen de hoek en de boormachine alsook de ruimte naar je werkbank, dit wordt een hoekje waar stof en zaagsel zich ophoopt.

Mvg,
vincent
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik werk ook veel met festool spullen. Ik doe veel met de MFT en de basis met inlegbladen voor de cirkelzaag, decoupeerzaag en frees. Maar vaak heb ik behoefte aan of breder en/of dieper werkblad. Nu los ik dat op met meubelpanelen en schragen. Maar mijn festool spullen staan overal los op gestapeld. Ik ben dus wel tzt geinteresseerd om werkbanken in mFT stijl te maken een stuk of drie die in allerlei vormen goed opelkaar aan te sluiten zijn (vlak), dus horizontaal stellen is dan wel een vereiste. Eén van de drie wil ik ook eigenlijk dan de Festool inlegbladen in kunnen leggen en die wel met een gladde top. Uiteraard onder de werkbanken wil ik systainers kunnen opslaan in lades
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb een Festool 1010 en een 1400, één van de 2 moet er onder gemonteerd worden, hebben jullie ideeen hoe dit uit te voeren (een CMS module is wel erg prijzig)

Je kunt overwegen om de hoogteverstelling van de Festool CMS als onderdelen te bestellen dat is namelijk het onderdeel dat je het hardst nodig hebt, de frees onder je blad monteren is relatief eenvoudig, die hoogteverstelling is juist voor frezen super belangrijk.
 

woodenhead

Nieuw lid
11 jan 2013
1
0
Misschien qua maatgeving niet helemaal wat je wil maar dit zit vol goeie ideeen: Paulk work bench, ff opzoeken op youtube..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Vin_d

De 120x90 is de diepvrieskist die op zolder staat :D
Mijn vrouw vindt me best lief, maar die van zolder af gaat hem niet worden :cool:

Om het totaal beeld wat duidelijker te maken heb ik de tekening aangepast

vloer-totaal.jpg

Stof en dergelijk ben ik niet zo heel bang voor, de vloer is ruim/open en de boel is makkelijk schoon te houden.
De vriezer komt op wieltjes te staan en kan zo af en toe even naar voren om er onder/achter te stofzuigen.
De ruimte naar de trap toe overweeg ik om dicht te maken en een deur in te zetten, dan is de hobby ruimte een afgesloten ruimte.

@Zuma
Om de dingen in MFT stijl te maken heb ik ook over nagedacht, maar omdat ik geen MFT tafel gebruik is dat geen meerwaarde voor mij (denk ik)
opslag onder de werkbank (koffers en dergelijke) ga ik wel doen.

@Scheppie, briljant, dat ga ik zeker doen.

@Woodenhead, ga ik zeker even doen (je eerste post zag ik, leuk)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo'n werkbank in MFT stijl vind ik heel erg fijn voor het zagen van plaatwerk en het meeste freeswerk. in principe kan je iedere denkbare afmeting MFT maken. De basis vind ik fijn voor niet plaatmateriaal zagen en frezen. Je kan alle onderdelen op de MFT ook after market los aankopen of zelfs bij derde leveranciers. Bijv Incra geleiding of zelfs voor grote platen zagen over de lengte een heel lange MFT creeren met een lineaal van 3m. Zo zou ik het dus ideaal vinden om 2 werkbanken achterelkaar te kunnen plaatsen en een derde er langs om zo een complete 244 plaat erop te kunnen leggen met wat haakse geleiding zoals standaard op de MFT. Vandaar ook die flexibele wens van mij.

MFT stijl klemt ook heerlijk van alles vast bij ook schuurwerkzaamheden. Ik zie alleen maar voordelen, geen nadelen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi dat je een lieve vrouw hebt; heb ik ook. MAAR in het algemeen is het verstandig om zodanige voorzorgsmaatregelen te nemen dat er buiten je werkruimte GEEN houtstof wordt waargenomen :) Dus die deur is een goede stap.

En verder nog een algemene punt van overweging: ik zit qua ruimte in een soortgelijke positie en besloot daarom een niet al te grote en verrijdbare werktafel te nemen, zodat je flexibel bent. Voor sommige klussen kan hij best onder het lagere deel staan en heb je zelf de beschikking over het hogere deel.

En wat ik niet zou doen is iets op de werkbank bouwen dat boven het blad uitsteekt. Geef machines hun eigen (verrijdbare) consoles. Evt met spindels vastzetten en op precies goeie (werkblad)hoogte te stellen.
Onderschat het belang hiervan niet. Maar ik geloof dat dat al eerder werd opgemerkt :)


mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
iedere festool boer kan losse onderdelen leveren je moet wel de codes kennen en die staan meestal in de handleidingen. Hier heb ik bijvoorbeeld een exploded view gevonden van de klassieke MFT (niet de MFT 3). Ieder onderdeeltje heeft een nummer maar die staan niet op deze tekening.

http://www.kruis.nl/onderdelen/tekeningen/?model=16384&merk=festool&tekening=489360_0

Maar de meeste klussers zijn veel creatiever. Die maken van hout en T profielen het frame na van een MFT en zetten gewoon een after market incra systeem erop te samen met de Festool kit voor hun festool lineaals of die maken ze ook zelf na. Die kit is nog steeds niet veranderd (de oude is nagenoeg gelijk aan die van MFT 3). Je kan ook bijvoorbeeld de hoekaanslag van de zijgeleiding zelf aanpassen met een hoger en of langer profiel opzetten. Hier bijvoorbeeld een draadje van MFT bouwsels met Incra geleidingsmateriaal. http://festoolownersgroup.com/festo...ncremental-system-vs-table-saw-fence-on-mft3/

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/incra-ls-mounted-on-mft/

Hier ook een popie jopie filmpje over hoe je een MFT kan gebruiken. Het is eigenlijk alleen nog maar de basis. Er kan zoveel meer.

http://www.youtube.com/watch?v=BZPy8gztEaM

En hier de onderdelen site van Festool http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...Typ1=on&filterValues_F_Typ1=DE&currencyKey=DE
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels rails, sliders en nog wat ander spul gekocht
Ik kon het niet laten om ook de LS positioner te kopen, wat een fraaie houtverbindingen kan je daar mee maken zeg
Dat betekend dat het werkblad toch 2 delen moet worden
het 2e deel wordt dan voor opstellingen van de LS positioner.

Op het lange deel komt een rails over de hele breedte en daar 2korte railsen haaks op
Daar wil ik een aanslag op maken, dan kan ik alle richtingen verstellen voor de freestafel

vloerbijgewerkt.jpg
 

Bijlagen

  • 20131029_120743[1].jpg
    20131029_120743[1].jpg
    79,2 KB · Weergaven: 513

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo dat heb je snel geregeld! Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

En nog een ideetje: Zijn die knieschotten functioneel tbv ondersteuning dak of kunnen ze (gedeeltelijk) weg? Vaak kan je onder dat laatste stuk nog een stapel systainers kwijt. Als je ze op verrijdbare plankjes zet of in verrijdbare kasten kan je nog andere spullen daarachter opslaan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De accessoires, nu moet ik toch echt gaan beginnen aan het bouwen van de werkbank.
Ondertussen druk aan het speuren op het web...

Ik denk (vrijwel zeker) dat ik een combinatie van aan balken frame en plaathout werkblad wil maken.

Ik begin eerst maar eens aan de lang werkbank en dan in de 2e fase de korte.
Reden, simpel dan kan ik altijd nog overwegen om de korte weg te halen als dat niet bevalt.

Ik wil een frame maken van balken
Diepte van het werkblad zal waarschijnlijk rond de 90cm a 95cm worden en de breedte (280 + 70) 350 cm

Ik wil dan staanders hebben aan het begin, in het midden op 140 cm en op 280 cm en dan nog 1 op 350 cm (het einde dus)

Aan jullie de vraag, wat voor balken (houtsoort bijv.) zou ik het best gebruiken en waar die te kopen, de balken die ik hier bij de bouwmarkt zie liggen kunnen zonder buigen de hoek om

Dan wil ik op dat frame een werkblad van plaathout maken.
In eerste instantie dacht ik er aan om het topblad van betonplex te doen, daar kreeg ik een reactie op dat het TE glad is, maar is dat ook juist niet een voordeel met frezen en dergelijke, dan loopt het lekker soepel ?!

Ik denk er over na om het blad dubbel of wellicht driedubbel te doen

MDF, Multiplex al dan niet met de laatste laag als betonplex

Wat zijn jullie meningen ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De knieschotten zijn niet functioneel maar de ruimte daar achter staat al vol met oa kampeer en kerstspullen
Nu wil ik wel proberen om een stukje ruimte terug te winnen want de verwarmingsbuizen lopen ook daar achter langs dus leek het me de ideale ruimte om wat hout op te stapelen en daar te drogen :)
 

WR1944

Oud hout
Misschien geeft mijn manier van werkbanken maken je wat inspiratie. De meeste ondersteuning komt van de balk aan de muur. Vandaar uit een frame ter ondersteuning van 3/4" MDF-blad. Dat frame wordt aan de voorkant met poten gestut. Waar ik niet lekker kon schroeven heb ik de zaak verstevigd met metalen hoekstukken.

PB130033q.jpg

PB090030q.jpg

PB060029q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.