Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 72

hulp nodig voor te bouwen werkbank

Al eerder plaatste ik een oproepje om ideeën op te doen voor een werkbank.
    Ik ben wel wat verder gekomen maar nog lang niet ver genoeg.

Het uiteindelijk in elkaar zetten zal wel lukken, maar ik mis gewoon de kennis om met wat goeds op de proppen te komen.
    Te weinig werkbanken bekeken, wat ik gezien heb heeft niet altijd wat ik wil
    Ik zie wel eens plaatjes om internet maar weet dan weer niet hoe ik het aan moet pakken of waar ik de benodigde spullen moet halen (laat staan hoe ze heten)

Eigenlijk weet ik nog veel te weinig hier van om neer te zetten wat ik wil
    Daarom hoop ik dat jullie met een paar plaatjes van de indeling (ruimte) mij kunnen helpen het geheel uit te werken.

Al mijn gereedschap bestaat overigens uit festool, dus dat is wel maatgevend voor het eea
    Het blad ga ik denk ik van betonplex maken, dit rust op een frame van balken
    Onder het werkblad maak ik kasten om materialen op te kunnen bergen.
    Tegen de gipswand komt een gereedschap wand waar ik gereedschap kan opbergen met daarboven een plank waar ik elektrisch gereedschap kan neerzetten zodat ik net snel kan pakken met de werkbank opgeruimd blijft

werkbank1.jpg
    Die is de vloer van boven af gezien.
    Het betref de zolder ruimte.
    De witte streep boven in (280 cm) dat is een gipswand die precies onder de nok staat.
    Rechts in de hoek loopt de wand niet rechtdoor, daardoor heb je aan de andere kant van de wand een soort van inpandige kast.

Voor zover heb ik 2 ideeën

werkbank2.jpg

één lange werkbank over de hele breedte, het deel rechts waar het blad minder diep is zou ik mijn kolomboor neer kunnen zetten.
    De andere optie is 2 werkbanken, ofwel in een L vorm, waarbij het kortere deel (aan de muur van 220cm) diep of juist minder diep kan zijn.

werkbank3.jpg

werkbank4.jpg

Belangrijk is wel dat de wand van 230 niet over de hele breedte sta hoogte heeft, dit loopt weg onder de schuine kap

kap.jpg

Wat wil ik...

• Ik ga geen zaagtafel neer zetten, dat kost veel ruimte en ik vindt het prettig om met een cirkelzaag icm een liniaal te werken.
    • het werkblad van 280 cm moet ook freestafel worden, ergens in het midden moet dus een frees komen.
      Ik heb een Festool 1010 en een 1400, één van de 2 moet er onder gemonteerd worden, hebben jullie ideeen hoe dit uit te voeren (een CMS module is wel erg prijzig)
    • voor het freesgedeelte zal ik ook iets van verstelbare aanslag moeten maken, ik heb werkelijk geen idee hoe
    • Ik wil in het werkblad 20mm gaten maken om van die werkbank klemmen en dergelijke in te kunnen steken
      Welke klemmen, waar wel of niet gaten (sites waar je die dingen kan kopen ?)
    • ik wil het freesgedeelte zo maken dat ik dit uit kan nemen en dan de lintzaag er in kan zeggen zodat ik een mooi blad heb om te zagen materialen daar overheen kan voeren.
      de verstelbare aanslag voor de frees moet dus ook dienst kunnen doen voor de lintzaag, ook zo iets waar ik niet uit kom.
    • Ik zou graag 1 of 2 werkbankklemmen (bankschroeven) plaatsen, ik denk daarbij aan links en rechts
    • Festool heeft mooie tafel, hier zitten rails op waar een liniaal aan zit die je op kan klappen, erg fraai, is het nuttig/mogelijk om zoiets aan de werkbank te maken ?

Ik heb geen idee of ik nog wat vergeten ben
    Misschien kunnen dingen beter anders

Ik hoor graag jullie ideeeen, voorstellen, input, commentaar etc...
    Mijn voornemen is om volgend weekend aan de werkbank te beginnen, voor die tijd moet ik dus (alle) materialen in huis hebben

Alvast bedankt voor jullie input
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 27-10-13 om 21:04.
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik zou het blad absoluut niet van betonplex maken, veel en veel te glad.

Daar heb je een goed punt.

Ik wist dat ik eens een draadje over 19 of 20 mm gaten in de werkbank had geleden.
    Het bewuste draadje gevonden en nog eens doorgelezen http://www.woodworking.nl/showthread...ight=19mm+20mm

Ik denk dat ik maar voor 19mm ga, dat is/wordt blijkbaar toch meer de standaard en is meer voor te krijgen.
    Daarbij heb ik niks van festool wat me vastpint op 20mm

Misschien is die gaten in een blad van multiplex ook niet zo handig (blijft het spul dan wel goed zitten) dus wellicht nog maar eens heroverwegen of het niet toch een massief blad moet worden (opgebouwd uit balken ??)

(mocht het nog niet duidelijk zijn.... helluuuup )

Zou het niet interessanter zijn de werkbank door te trekken over de hele lengte van de kamer en je boormachine erop te zetten?
    of de boormachine in het verlengde van de tafel te zetten?
    zoals je boormachine nu getekend staat (120x95) verlies je de ruimte tussen de hoek en de boormachine alsook de ruimte naar je werkbank, dit wordt een hoekje waar stof en zaagsel zich ophoopt.

Mvg,
    vincent

Ik werk ook veel met festool spullen. Ik doe veel met de MFT en de basis met inlegbladen voor de cirkelzaag, decoupeerzaag en frees. Maar vaak heb ik behoefte aan of breder en/of dieper werkblad. Nu los ik dat op met meubelpanelen en schragen. Maar mijn festool spullen staan overal los op gestapeld. Ik ben dus wel tzt geinteresseerd om werkbanken in mFT stijl te maken een stuk of drie die in allerlei vormen goed opelkaar aan te sluiten zijn (vlak), dus horizontaal stellen is dan wel een vereiste. Eén van de drie wil ik ook eigenlijk dan de Festool inlegbladen in kunnen leggen en die wel met een gladde top. Uiteraard onder de werkbanken wil ik systainers kunnen opslaan in lades

Ik heb een Festool 1010 en een 1400, één van de 2 moet er onder gemonteerd worden, hebben jullie ideeen hoe dit uit te voeren (een CMS module is wel erg prijzig)
    Je kunt overwegen om de hoogteverstelling van de Festool CMS als onderdelen te bestellen dat is namelijk het onderdeel dat je het hardst nodig hebt, de frees onder je blad monteren is relatief eenvoudig, die hoogteverstelling is juist voor frezen super belangrijk.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Misschien qua maatgeving niet helemaal wat je wil maar dit zit vol goeie ideeen: Paulk work bench, ff opzoeken op youtube..

@Vin_d

De 120x90 is de diepvrieskist die op zolder staat
    Mijn vrouw vindt me best lief, maar die van zolder af gaat hem niet worden

Om het totaal beeld wat duidelijker te maken heb ik de tekening aangepast

vloer-totaal.jpg

Stof en dergelijk ben ik niet zo heel bang voor, de vloer is ruim/open en de boel is makkelijk schoon te houden.
    De vriezer komt op wieltjes te staan en kan zo af en toe even naar voren om er onder/achter te stofzuigen.
    De ruimte naar de trap toe overweeg ik om dicht te maken en een deur in te zetten, dan is de hobby ruimte een afgesloten ruimte.

@Zuma
    Om de dingen in MFT stijl te maken heb ik ook over nagedacht, maar omdat ik geen MFT tafel gebruik is dat geen meerwaarde voor mij (denk ik)
    opslag onder de werkbank (koffers en dergelijke) ga ik wel doen.

@Scheppie, briljant, dat ga ik zeker doen.

@Woodenhead, ga ik zeker even doen (je eerste post zag ik, leuk)

Zo'n werkbank in MFT stijl vind ik heel erg fijn voor het zagen van plaatwerk en het meeste freeswerk. in principe kan je iedere denkbare afmeting MFT maken. De basis vind ik fijn voor niet plaatmateriaal zagen en frezen. Je kan alle onderdelen op de MFT ook after market los aankopen of zelfs bij derde leveranciers. Bijv Incra geleiding of zelfs voor grote platen zagen over de lengte een heel lange MFT creeren met een lineaal van 3m. Zo zou ik het dus ideaal vinden om 2 werkbanken achterelkaar te kunnen plaatsen en een derde er langs om zo een complete 244 plaat erop te kunnen leggen met wat haakse geleiding zoals standaard op de MFT. Vandaar ook die flexibele wens van mij.

MFT stijl klemt ook heerlijk van alles vast bij ook schuurwerkzaamheden. Ik zie alleen maar voordelen, geen nadelen

Forum Rechten