Lijst voor blad kastje

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een kastje aan het maken, maar het blad heb ik net iets te kort gemaakt. Stom, maar is nu zo. Nu dacht ik om het blad te verlengen met een lijst dwars op de richting.
De vraag is nu: hoe kan ik dit het beste bevestigen. De verbinding moet strak zijn, maar moet toch toelaten dat het blad kan werken (lijmen kan dus in principe niet).
Maar anderzijds vraag ik me toch af hoe groot het risico op werken is. Het is ovengedroogde eik met een RV van 11%. Bij mijn moeder staat een kast waar het blad op ook in een lijst ligt (rondom). Het was het trouwcadeau van haar broer die schrijnwerker is. Na 47 jaar is er nog geen barstje te zien, hoewel het blad in de lijst gelijmd is.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Met een zwaluwstaart verbinding? Als je het netjes maakt sluit het prachtig aan en met alleen een drupje lijm in het midden kan het blad blijven bewegen. Het is wel wat werk, maar je hebt ook een beetje straf verdiend als je je verzaagt ha ha!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of een zogenaamd "breadboard end". Als je daarop googeled krijg je legio handleidingen. Zoiets helpt ook om het blad vlak te houden.

Dat heet toch "rekeind" in het Nederlands?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zoals Jaap zegt ofwel eenvoudiger tand en groef. De zwaluwstaart heeft als voordeel dat hij zichzelf aanspant, maar het is niet makkelijk om te maken. Ik heb het al geprobeerd en het verschil tussen te strak en te los ligt op enkele tienden van een mm van elkaar, zeer delicaat werk!

Als je een domino hebt kan je ook gewoon een lat ertegen zetten en de middelste domino lijmen, en de anderen niet met een te breed gat.

Met ovengedroogd eik zou ik mij geen zorgen maken, als je zeker bent dat het droog is dan zou ik zelfs durven die lat volledig te lijmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met een zwaluwstaart verbinding? Als je het netjes maakt sluit het prachtig aan en met alleen een drupje lijm in het midden kan het blad blijven bewegen. Het is wel wat werk, maar je hebt ook een beetje straf verdiend als je je verzaagt ha ha!
Dit was ook mijn eerste idee? Ik heb dit nog nooit geprobeerd, dus nu een goede reden om het wel te doen. Maar zoals Timothy aangeeft, het moet nauwkeurig zijn. Maar dat is sowieso nodig, als ik geen zichtbare naad wil. Welke methode ik ook gebruik.En, ja als straf voor verkeerd zagen!!! >Daar heb je gelijk in, Jaap. Ik heb ondertussen al heel wat straf verdient, maar zoals laatst in een artikel in Fine Woodworking stond: de beste houtbewerkers zijn die wat het beste hun fouten kunnen wegwerken.
Timothy, ik heb een domino, dus dat is ook een optie. Ik had hier heb ik al aan gedacht, maar dan zou ik de domino's op de koppen zekeren met een houten pennetje, en in de domino een langwerpig gat maken, zodoende dat het blad kan schuiven, maar de lat op de kop niet weg kan trekken. Het is eik van Claessen, en ik heb het vochtgehalte vorige week nog gemeten, dat zit wel goed.
Seek, bedankt voor de Engelse benaming. Dit levert inderdaad nuttige tips op.
Straks dus aan de slag en een poging doen om een schuifzwaluwstaart te frezen.
Tips om dit tot een goed einde te brengen zijn uiteraard welkom en alvast bedankt voor de hulp.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht er ook juist aan om de dominos te zekeren met een ronde pen, ik heb een stoppenboor van ecotools waarmee ik af en toe ook in kops hout boor om mijn eigen ronde pennen te maken zoals ik onlangs gedaan heb met mijn werkplaats deur.
Persoonlijk zie ik graag dat soort details, dat geeft een hint naar de technische complexiteit die anders verborgen zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De schuifzwaluwstaart wordt niets. Enerzijds is het freesje te breed (12 mm) waardoor er weinig overblijft. Drie mm vind ik onvoldoende vermits het blad 20 mm is. Anderzijds is het moeilijk nauwkeurig te frezen. Daarbij komt nog dat de frees van 900 W behoorlijk begon te zweten. Met die van 1300W gaat het dan weer niet omdat het freesje te kort is.
Het zullen dus domino's worden. Mijn eerst idee was de pen voor het zekeren niet te laten doorlopen. Boren langs de onderzijde, maar niet door het blad. Maar Timothy zijn opmerking doet me twijfelen. Zulke details hoeven eigenlijk niet te worden weggestoken. Nu ben ik er nog niet uit of ik een ronde pen ga gebruiken, of dat ik een tweede, kleine domino ga frezen haaks op de eerste. Eerst nog enkele proefstukken maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Mathieu,

Helaas kan ik je geen raad geven maar vind ik het altijd leerzaam en interessant om dit soort topics te volgen.
Zou je voor mij en misschien ook voor anderen foto's van deze straf:D willen plaatsen om het beter te kunnen volgen? Zoals je weet zeggen plaatjes (voor een leek) meer dan 1000 woorden.
Alvast bedankt en succes met je project, mvg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Foto's volgen. Eerst een goede methode bepalen. Vandaag nog eventjes bezig geweest, en weer enkele probleempjes tegen gekomen. Maar het komt goed! Klassiek handgereedschap en moderne machines kunnen een mooi team vormen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De lijst is gereed.
Ik heb ze met domino's bevestigd. In het blad zijn ze gezekerd met domino's van 5, in het blad zijn sleuven van 8 gefreesd (maximale diepte en breedte). De pennen om de domino's te zekeren, zijn in het midden een beetje smaller, zodat het blad vrij kan bewegen.
Hier foto's:
Eerst deuvels gemaakt:
deuvelsI.jpg
Dan de gaten gefreesd. Hiervoor heb ik een hulpstuk gemaakt voor op de Domino. Een simpel restje mdf met een uitsparing.
frezen pennen.jpg
domino met hulpstuk.jpg
Alle gaten gefreesd.
alle gaten gefreeesd.jpg
Dan kan de pen er in. De pen moet nauwkeurig passen, anders breekt het hout uit.
pen met vermindering.jpg
Tenslotte alles gemonteerd.
alles gemonteerd.jpg
Ik hoop dat het duidelijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.