Kleine tafelklok

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb vorige week een klein tafelkolkje gemaakt van elzenhout als vervanging van een tafelklokje wat mijn dochter heeft meegenomen naar haar nieuwe woonadres in de betuwe. Stond reeds een paar jaar in huis, zo om een leeg plek op te vullen maar een nieuw klokje gemaakt.
Het elzenhout wat ik ervoor gebruikt heb bestond uit een grote stuk stam vol met barsten, en was in niet zo'n goede conditie meer. Sommige stukken waren wat korrelig, en ook met slaap.
Heb er de beste stukken ervoor uitgezocht.
Op de foto's is dit goed te zien, wat korrelige plekken hier en daar, maar het was nog te goed om het weg te gooien, na wat twijfelen toch maar besloten om het te gebruiken. In mijn ogen heeft het toch wel karakter. De een vindt het wel mooi (zoals ook mijn correspondentie vriendin), en andere zeggen dat zou ik niet gebruikt hebben, maar zo gaat dat nou eenmaal met houtdraaiwerk.
Het klokje is 150mm hoog, het huis is op de grootste diameter 100mm. Het achterstuk is wegneembaar om als dat nodig is er een nieuw batterijtje in te doen.
Heb het afgewerkt met 4 lagen acrylaat transparante decoratiebeits op waterbasis.
In elk geval, bedankt voor het kijken.
Ad




Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ad,

Weer een mooi stukje draaiwerk van prachtig materiaal.
Die paar korreltjes doen er wat mij betreft niet zoveel toe.
Ik vind het al knap dat je van wat moeder natuur biedt, zoiets weet te maken.

Ik geniet van wat je laat zien.

Kor
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kijk ad , dit vind ik erg mooi!!! vooral de achterkant van het klokje spreekt me erg aan. hoe heb jij dit gemaakt???

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
kijk ad , dit vind ik erg mooi!!! vooral de achterkant van het klokje spreekt me erg aan. hoe heb jij dit gemaakt???

rick
Rick, de achterkant van het klokje heb ik eerst uitgehold.
Daarna de cilindrische pasrand gedraaid die 17mm lang is.
Daarna de ronde vorm zover als mogelijk, door zover mogelijk het hout weg te snijden tot er een kleine diameter overbleef, en afgezaagd. Heb toen een ''jam chuck'' gemaakt, dit is een blok hout wat ik heb opgespannen, en er een gat in heb uitgestoken, waar de cilindrische pasrand precies in past en daarna de bolle kant heb afgewerkt met een guts.
De wanddikte bij dat cilindrische deel was dusdanig dun dat je dit niet in een chuck kunt opspannen, dus dan is zo'n ''jam chuck'' een perfecte oplossing, een paar stukjes ducktape erop plakken doet het geheel op zijn plaats houden bij het afwerken met de guts.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.