Het wordt al weer tijd voor nestkastjes

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
De moderne bouwmethoden laten steeds minder ruimte voor onze gevederde medelanders. De oplossing daarvoor zijn nestkastjes.

Bijgevoegd een word document met van alles over nestkastjes.

Veel knutselplezier,

schaver

Attached files nestkasten.doc (274.5 KB)
 

Bijlagen

  • IMG_2302.jpg
    IMG_2302.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 579
  • IMG_2303.jpg
    IMG_2303.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 575
  • IMG_2304.jpg
    IMG_2304.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 577
  • IMG_2305.jpg
    IMG_2305.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 581
  • IMG_2307.jpg
    IMG_2307.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 586
  • IMG_2311.jpg
    IMG_2311.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 592
  • IMG_2312.jpg
    IMG_2312.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 585
  • IMG_2313.jpg
    IMG_2313.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 575

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
tja het is al weer bijna te laat maar hier eentje die je snel kunt maken
123birdhouseforfree_foto1.jpg


grts, Houtmannetje
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Hier een aantal foto's van de kastjes die ik maak en langs de weg verkoop.

Eekhoornvoederkast
Eekhoornvoederhuisje (2).jpg

Nestkastjes voor de hulpverleningsdiensten (hier zonder deksel)
Kastje OPA (2).jpg

Een rietveld residentie
Rietveld Residentie (6).jpg

Een mussenhotel
Bouw Mussenhotel (16).jpg

en nog veel meer, zoals pindakaaspothouders, gierzwaluwkasten, vlinderkasten etc.
Leuke hobby en je komt in contact met heel veel mensen.

Groet,
Jan
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Geweldig amusant, deze nestkastjes in aangepaste stijl.

Het is wel te laat op het jaar, dat eraan gedacht wordt.

Wat moeten we eigenlijk doen om wat weer wat mussen in de buurt te krijgen en te houden?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wat ik de laatste tijd veel te horen krijg is dat de mus terug komt in de stad. Dit dankzij de zonnepanelen op het dak.
Het schijnt dat de mus (en anderen) er graag onder nestelen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is wel te laat op het jaar, dat eraan gedacht wordt.

Wat moeten we eigenlijk doen om wat weer wat mussen in de buurt te krijgen en te houden?

Nou, te laat.. Als je juist nu nestkastjes ophangt heb je veel meer kans dat er volgend voorjaar vogels en jong grut in zit. De geuren die in nieuwe nestkastjes zitten zijn niet prettig voor vogels (want die kunnen ook ruiken :D) en nu plaatsen wil zeggen dat ze een jaar lang uit kunnen wasemen. Oftewel, plaats de komende maanden lekker zoveel mogelijk nestkastjes in je tuin en maak ze niet meer schoon voor volgend jaar juli!

Om weer mussen in de buurt te krijgen moet voorzien worden in voldoende nestgelegenheid en voedsel voor de mussen. Vroeger zaten mussen veel onder de dakpannen maar in moderne bouw en gerenoveerde daken kan dat meestal niet meer. Mussenkasten (liefst veel bij elkaar of nestkastjes met meerdere nesten) ophangen dus, bij voorkeur in de hele buurt. Leuk presentje voor jarige buren, een mussenflat! Verder is de verarmde flora een oorzaak van de verdwijning van de mus, ze vinden gewoon te weinig voer! Dat er steeds minder graan verbouwd wordt in de BeNeLux is ook een belangrijke oorzaak. Bijvoeren helpt (onkruidzaad, bruinbroodkruimels, zonnebloempitten), een veldje met uitgegroeid onkruid is ideaal, maar ja, wie heeft daar de ruimte voor? Er zijn kant-en-klare mixen verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak en/of de vogelbescherming.

Bouwplannen voor nestkasten zijn overal op het internet te vinden en ze zijn leuk om even snel (met je kinderen/kleinkinderen!!) te maken. En wie wil er nou niet zo'n kwetterende troep mussen in zijn tuin?

Groet, Rob.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb je bijlage voor de nestkastje gelijk opgeslagen op de pc.

Bedankt voor deze nuttige info.

Heb er nu weer een paar leuke projectjes bij.

Mvgr hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk....
Hier regelmatig behoorlijk wat mussen in de tuin
Nu hebben wij ook een behoorlijk groene tuin met veel beplanting en bomen en daar zitten ze graag
Katten hebben we hier gelukkig nog niet gezien en mochten die toch bedenken om langs te komen hebben we 3 honden die we daar graag even kennis mee laten maken :)

We hebben geen kastjes maar die gaan wel komen
dochterlief wil die graag maken maar dan moeten eerst wat andere dingen af
Ik wil iets zien te maken waar ik een GoPro camera kan monteren zonder dat ze er last van hebben
Ik moet dus wel iets bedenken zodat er wat natuurlijk licht naar binnen komt
Lijkt me leuk het eens te filmen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Toxiq: je kan een nestkastje tegen glas plakken! Hoe raar het ook klinkt, ze hebben daar weinig last van zolang je niet continue kijkt en er geen constant kunstlicht is achter het glas. Eventueel kan je er een gordijntje voorhangen. Erg leuk, niet alleen voor kinderen ;)

Jaren geleden had ik een weinig gebruikt schuurtje in de tuin, tegen de ruiten zaten een aantal mussenkasten die ieder jaar vol zaten. De techniek die we nu voorhanden hebben bestond toen nog niet, anders had ik er een GoPro neergezet!

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Mooie verlenging van zo'n beetje het oudste topic dat dit forum kent:):)


Fons
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Nestkastjes, zo leuk..! Helaas kansloos in onze achtertuin, met twee katten in huis en gemiddeld 1,3 kat per huishouden in deze straat :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.