Robland HX 310 of Mafell Erika 85 + Losse vlank- vandikte en losse frees?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Forummers, ik sta momenteel in dubio, heb net mijn Scheppach Forsato XXL formaatzaag verkocht omdat deze te groot was voor mijn werkplaats. Ik heb nog een losse vlakvandiktebank (Scheppach HMC-3200) en een losse frees (HF-3000). Ik vraag me af wat nu beter is voor mij te doen:

A) Een Robland HX 310 kopen en dus de losse frees en vlak-vandikte combi verkopen

B) Een Mafell Erika 85 zaag kopen en de Scheppach frees en vandiktebank houden.

C) Andere opties als je uit gaat van een budget tot ongeveer 5000 euro.

Wat denken jullie.

prijs is geen argument hier, tenminste dat wil ik buiten beschouwing laten omdat ik uit de opbrengsten van die machines de Robland ongeveer zou moeten kunnen bekostigen met een bijbetaling die te overzien is en bovendien gelijk aan het bedrag wat ik nu bij moet betalen op een losse Erika 85 met wat opties.

De rumte die ik beschikbaar heb is:

3.65 breed bij 4.50 lang (stuk waar de machine mag komen), voor lange stukken heb ik stuk meer ruimte want de totale werkplaats is 7.40 lang.

Wat zouden jullie doen als je kijkt naar zaken als:
* Kwaliteit van de machines
* Ruimtebeslag
* Toepassingsmogelijkheden
* Andere redenen.....?



Ik ben benieuwd
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ha, dit zijn interessante dilemma's!

Een tip: een plattegrond van je werplaats maken, bv. schaal 1:10, en dan de "vaste" gegevens intekenen, bv. deuren, "vaste" werkbank, afzuiger, daglicht etc. Dan van de machines op je shortlist de "footprint" uitknippen, en dan maar schuiven...
Een paar vragen:
- Is er krachtstroom?
- wil je een langgatboor gebruiken, zo ja, dan kost dit extra ruimte. Heb je al een Festool Domino, dan kun je dit laten schieten, zeker als je de Domino 700 hebt.
- wil je persé 31 cm schaafbreedte, of is 26 cm ook genoeg?
- wil je een voorritser op je zaag?
- wil je een schuinstelbare freesas? Op mijn Minimax c26 heb ik die niet, is jammer, maar mee te leven
Je kijkt nu naar de Robland HX 310, ik neem aan de basis-versie met de kleine roltafel. Heb je deze al eens vergeleken met de Hammer C3-31?
Als de Scheppach VVD-bank je bevalt, zou je die kunnen houden; een optie is dan om de Scheppach frees te verkopen, en eens te kijken naar een Hammer zaag/frees combi, de B31. Vooral de B3 "Winner" is erg mooi, maar het hangt er van af wat je allemaal doet, dat weet ik niet.
Als ik zelf aan alle kanten een halve meter meer ruimte had gehad, was mijn keuze de Hammer C31 geweest. Heb nu een Minimax c26, die is zwaar, sterk en zuiver genoeg voor wat ik er mee wil, nl. meubels maken. Ben benieuwd naar het vervolg, groet, bri
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb krachtstroom
Ik heb geen langgat nodig
Ik wil liefst wel 310mm schaven
Juist vanwege de afmeting van de VVD bank us een combi frees/zaag/VVD handig dus zaag frees valt af
Schuinverstelbare freesas zou mooie plus zijn
Voorritser mag, geen must

Oh ja, ik wil geen grote draagarm onder een roltafel omdat de machine dan snel te breed wordt

Dilemma's maar wel luxe en leuke

Eens kijken of een handelaar die HF-3000 en HMC 3200 wil inruilen voor goede prijs.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK zou persoonlijk altijd de voorkeur aan losse machines geven dan aan een combinatiemachine. Ik heb zelf een beetje hetzelfde ruimte probleem en zat met een schuin oog ook wel een naar een combi te kijken. Maar vooralsnog besloten bij de losse machines te blijven.

Dus als je tevreden bent over je huidige machines zou ik persoonlijk opteren voor enkel een mooie zaagmachine. De Mafell is een prima machine, maar er zijn daar natuurlijk wel behoorlijk wat compromis gesloten om de machine ook verplaatsbaar te houden voor werk op locatie. Ik lees niet dat dit voor jou een eis is, dan zou ik zelf de voorkeur geven voor andere zaagmachines. Om je naam eer aan te doen zou je naar de duurdere scheppach machines kunnen kijken. De precisia 6.0 met roltafel is toch ook een hele mooi machine.

Zelf ben ik wel onder de indruk van de nieuwe Harvey machines. Hoor en lees je nog niet veel over, maar zijn dezelfde machines als Grizlly in de VS. Heb er eentje mogen aanschouwen en zag er echt goed en degelijk uit. Geen standaard chinese meuk, maar kwaliteit. http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/cirkelzaagmachines/

En uiteraard heeft Hammer ook een zeer fijne zaagtafel.

Ruimte beslag zit hem met name in de keuze voor de roltafel. Wat voor grote platen wil je kunnen zagen. Zelf heb ik daar de invalzaag met lineaal voor ( en ik vermoed jij ook..;) Dus heb je qua roltafel aan een wat compacte afmeting voldoende.

Enfin, keuze zat...:)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Jouw situatie lijkt op de mijne, in de zin dat er maar plek is voor één machine. De Minimax heeft wèl een roltafel met een draagarm, die is echter wat kleiner dan de meeste andere houtcombi's; deze roltafel loopt echt mooi, het is een soort mini-formaatzaag. De afkortgeleider daarvan is makkelijk afneembaar, ook dat scheelt doorloopruimte.
Ik heb ook afgezien van een langgatboor (had er vroeger een op mijn Robland K26, die gebruikte ik weinig). De minimax is er ook met een grotere schaafbreedte, en heet dan C30 genius.
Ik heb lang niet de ruimte die jij beschikbaar hebt, nl. maar 3 x 5 m, en toch gaat het goed. (De tip over Harvey machines is ook interressant, ik heb ze wel eens gezien bij VDH in Utrecht). Nou ja, wordt vervolgd, denk ik....;)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
PS: de opstelling van de Minimax is goed te zien op mijn posting "Een kijkje in mijn (hout)keuken" van 20-4-2013. Woekeren met ruimte was ook hier de opdracht..
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik weet niet of je bij je huidige freesmachine een roltafel hebt maar dat zie ik toch wel als een groot voordeel. Zeer handig bij het maken van zaken als pennen. Als je één van deze combinatie machines neemt hebt je die er automatische bij.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat stationaire machines degelijker uitgevoerd zijn. Gewicht speelt immers geen serieuze rol dus kan alles wat zwaarder uitgevoerd worden.
Ik zou persoonlijk kiezen voor een combinatiemachine. In de praktijk hoef je niet gigantisch veel om te bouwen, veel kan blijven zitten en er is bij nieuwe machines goed over nagedacht op welke manier je snel wisselen kan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mijn werkplaats ziet er als volgt uit, met de aantekening dat

* tegen de korte kant van het toilet een keukenblok is geplaatst van ongeveer een meter breed en 60 diep
* tegen de lange wand van het toilet een kastenwand van 180 breed, 60 diep en 230 hoog.

werkplaats remco.jpg

Voor de rest veel opbergkasten en nog divers gereedschap maar das allemaal verplaatsbaar, wat moet blijven:
* Mijn lintzaag (Ixes Basa 5 (Scheppach))
* Mijn afzuiger (HA 2600)
* Misschien mijn metaaldraaibankje alhoewel ik overweeg om die eruit te doen.

Mijn stationaire machines zijn een stuk lichter dan een robland of een Hammer, het zijn geen gietijzeren bakbeesten van 100'en kilo's.

@SAMVG: Bij de frees heb ik een goede roltafel en die zou ik ook zeker niet willen missen. Het ombouwen ben ik inderdaad benieuwd naar, hoe makkelijk / moeilijk gaat dat. In de praktijk vind ik ombouwen niet zo heel erg denk ik, ik hoef geen productie te draaien met de machines.

Van de week maar eens gaan oriënteren op de Hammer of de Robland. Kijken wat de prijzen zijn, of ze mijn andere machines willen inruilen en of er grote verschillen in kwaliteit zijn.

Dus druk druk druk.... maar met wat een leuke dingen :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Inmiddels plan maar bijgesteld, toch als het een Robland HX 310 zou worden maar ook de Pro versie met de arm bekijken, niet vanwege de ruimteverslindende arm maar vanwege de extra sterke motoren en geringe prijsverschil. Je hoeft de arm niet te gebruiken tenslotte. misschien dat als ik 3 machines vervang door 1 en wat herinricht dat ik plek heb voor al mijn wensen:

* een echte werkbank
* een combi
* mijn lintzaag
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Plan krijgt nu definitievere vormen, ben naar de Hammer en naar de Roblands wezen kijken en wat mij betreft ben je er dan snel uit. De Hammers zien er een stuk beter afgewerkt uit en de geleiders etcetera zijn van constructie ook degelijker en beter en makkelijke af te stellen. Ik kan de machines niet helemaal in de diepte analyseren maar voor mij is de keuze helder.... Hammer! ook niet in het minst door de kennis en enthousiasme van de verkoper. In Barneveld krijg je meer het idee dat ze enthousiast zijn over hun eigen spullen dan bij de Robland dealer in Oss. Toch belangrijk, niet alles bij elka vraag op hoeven zoeken en dan een vaag antwoord geven maar weten waar je het over hebt... bedankt Martin :).

Ik denk te gaan voor de opstelling van een zaag/frees combi namelijk de B3-Winnen met comfortpakket en dan een A3-31 met Silent-Power as, demo gehad en wat een geluidsreductie zeg. Ik zag alleen een post hier van Andre over zichtbare streepjes, dat moet ik nog wel even checken want dat willen we niet. Heb demo gehad in Barneveld en dat was streeploos en perfect, was wel een Felder machine maar goed, silent power as is silent power as denk ik?

Toch maar losse machines want dat geeft me net iets meer flexibiliteit en bovendien een schuinverstelbare freesas en zwaardere motoren, prijsverschil is te overzien.

Laatste punt van twijfel is de Lintzaag, de Felder 510 of de Hammer 4400... Ik neig naar de Felder omdat die kwa maten net iets groter is.... en het is een Felder. Scheelt 600 euro maar beter 600 euro meer en dan ineens de juiste machine dan iets goedkoper en later spijt
 
A

Athanor

Guest
Klinkt goed Scheppie! Komt dicht in de buurt van mijn setje...


Fons
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Apart dat je afstapt van de Scheppach.
Persoonlijk moet ik er niet aan denken aan een combi. Ik baal er al van als ik de vlakbank moet ombouwen naar langgat.
Misschien is het ook wel een deel van planning, eerst alles vlakken dan zagen etc.

Ook ik hoef geen productie te draaien maar vind 3 machines wel zo prettig (frees, vvd en zaagtafel over een ruimte van 9 x 3 + opslag van 4 x 5.

Mocht je niet van je hf 3000 afkomen tegen een geschikte prijs heb ik zeker belangstelling heb nu de hf33.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb al zo'n 20 jaar Robland machines, ook een zaag freescombi, en een vlakvandiktebank met langgatboor. dit in een zeer kleine werkplaats.
Ik denk omdat beide combi's verrijdbaar zijn. je niet meer plaats nodig hebt als bij een 5 voudige combi, en wel veel sneller/ flexibeler kunt werken.
Een goede keuze de zaag/ frees combi en de vlakvandikte combi, en als ik de machines nu zou moeten aanschaffen zou ik hoogstwaarschijnlijk ook voor felder/hammer gaan.
Wat de Lintzaag betreft heeft de Felder 510 de afzuiging op een betere plaats zitten als de Hammer machines.(overigens zijn beide goede machines)
Verder ben ik benieuwd of je in de afweging ook de Felder 500 serie machines hebt meegenomen, zijn deze de meerprijs wel of niet waard??

PS Wat betreft de Silent-power as, als ik Andre goed begrepen heb is het stellen van de beiteltjes het probleem waar hij de meeste moeite mee heeft.
 

tuoh

Oud hout
Goede keuzes, ik zou bij de zaag- freescombinatie wel opteren voor hun MULTI-instelsysteem aan de freesaanslag inplaats van de standaard basic geleider. Of nog beter voor de freesgeleider van de Felder die is helemaal fantastisch. Ook een essentiële voorziening is een tafelbladverlenging achter de frees, de as staat namelijk nogal ver naar achter, er blijft niet veel werkblad meer over anders. Voorzie ook al een tafeltje voor een eventuele aandrijver, ook een gedroomde optie trouwens.

En die spiraalmessen, tja ze leveren een reductie van het geluid op, maar het wisselen van die snijplaatjes is een geklooi van jewelste. Standaard zijn de machines ook al redelijk stil vind ik. Aan mij gaan ze zo een as nooit verkopen dat is zeker:p

Ik heb in de loop der jaren al verschillende merken op de markt weten komen met "stille" schaafassen, dit waren dan bijna altijd spiraalvormige messen, maar na verloop van tijd deemsterden die altijd stilletjes weg. Er waren altijd wel serieuze nadelen aan verbonden, ofwel waren de (vervang)messen peperduur, ofwel duurde het wisselen een eeuwigheid.
Voor de assen van Felder lijkt mij dit laatste ook hier het grote pijnpunt te zijn. Er zitten misschien 40 à 50 mesjes naast elkaar, begin maar te schroeven hé, als het al gaat. Meestal komen die schroeven na een tijdje vol prut te zitten, daar krijg je geen sleutel in, zonder de boel eerst te ontharsen, idem voor de schaafas trouwens, de zittingen voor mesjes zelf harsen trouwens ook aan.

Nee, dan die standaardas, (Tersa)messen wisselen op 5min. en terug aan de gang, dat is tenminste een kostenefficiënt product.

Als lintzaag nam ik zonder twijfel de Felder met de wielen van 600mm. Hoe groter de radius hoe beter voor de linten.



Maar wat het ook word, succes met de aankopen,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Fons inderdaad, ik heb de kunst bij jou een beetje afgekeken..... alleen ga ik voor de losse frees/zaag en vlakbank.

@Jesse, ja gek gevoel om alle Scheppach de deur uit te zien gaan, heb alleen de afzuiger en de bandschuurmachine nog over + de kolomboor , en de figuurzaag haha dus toch nog meer dan t lijkt. Ik had overal in mijn hele werkplaats kasten vol liggen met aanslagen, geleiders, rails, hulpstukken en whatever, voor alle machines alles, zoveel plek nam dat in dat ik bijna niet aan werken toekwam. Ik heb er heel veel plezier aan gehad maar nu er financieel een meevaller is heb ik besloten schoon schip te maken en de werkplaats leeg te ruimen en eens en voor al goed in te richten. 1 Deel met stationaire machines en 1 deel met een werkbank en kasten voor de systainers. De HF-3000 heb ik niet meer, alle grote machines zijn verkocht (Metaaldraaibankje / Forsato XXL / Basa 5 / HF-3000 en de HMC-3200).

@John, het ombouwen van de machine bij de Hammer lijkt heel erg makkelijk te gaan, zeker voor de zaag/frees maar ook voor de C31 alles in 1. Je hoeft bijna niks af te nemen , eigenlijk is de freesgelijder de enige die je moet op of afbouwen, de rest is echt in een paar grepen gedaan, zelf ook voor vlakken waar de tafels netjes naar binnen klappen en niet zoals de robland naar buiten, voor kleine ruimtes een groot voordeel. Ik heb niet gekeken naar de Felder 500 serie, het kostenplaatje loopt hier al op tot niet begrootte hoogtes en de stap naar Felder maakt dat voor mij nu een bedrag wat ik niet wil besteden. Voor mij zoals ik er nu tegenaan kijk is de Hammer al ruim boven mijn skills niveau en heeft een nog duurdere machine dus geen zin zonder aan die skills te werken.

@Andre, ik ga denk ik voor de 500mm Felder lintzaag, nog groter wordt voor mijn doelen erg kostbaar en bovendien groot. Ik zou met de Hammer 4400 ook uit de voeten moeten kunnen maar voor de zekerheid en de naam toch maar 1 maatje groter, zeker omdat de machines kwa kleurstelling tegenwoordig ook prima bij elkaar passen. Nauwelijks een vreemde eend in de Hammer bijt dus.
De spiraalmessen zijn er inderdaad een heleboel, ik denk in de A3-31 uitvoering een stuk of 26 naast elkaar (uitgaande van 12mm elk) en volgens mij ook nog 2 keer, 52 mesjes dus. Ik vind de geluidsreductie echt een heel groot voordeel want mijn werkplaats zit in ons huis, mijn vrouw heeft echt een grote hekel aan het geluid van de schaafbank en met die spiraalas is echt een heel groot verschil. Zelfs zonder gehoorbeschermer is het prima te doen en bij de demo was de afzuigen een grotere herriemaker dan de schaafmachine. Zij heeft naast het huis ook nog haar schoonheidssalon waar mensen in rust behandeld willen worden, met een vlak vandiktebank op de achtergrond is die rust best ver te zoeken :)

Voor mij bijkomend voordeel is dat je meteen hardmetalen messen hebt en dat je ze 1-1 uit kunt wisselen. Er zitten 4 snijkanten aan dus ik kan 4 keer een hardmetalen mes gebruiken voordat ik aan vervanging toeben, uitgaande van 20x langere standtijd voor hardmetaal tov HSS zou dat zo'n 80 slijpbeurten zijn voor HSS messen. Nou ik kan je vertellen, aan die 80 slijpbeurten zal ik de komende jaren niet komen. Het 1 voor 1 kunnen vervangen van de mesjes kan wel weer interessant zijn voor de verdwaalde spijker of steentje wat een mes kan beschadigen. Ik ga er dus vanuit dat dit voor mij wel een voordeel is. Ik heb mij laten vertellen dat inderdaad als eea ingeharst zit je met harsverwijderaar makkelijk de koppen weer schoon kunt krijgen met relatief weinig moeite, dat zal in de praktijk natuurlijk minder makkelijk gaan dan voorgeschoteld maar goed ik kan er makkelijk een uurtje aan besteden eens per periode, als je dit wekelijks moet doen een ander verhaal natuurlijk.

Voor de frees voorzie ik inderdaad een tafelverlenging die ook op de vlakbank en volgens mij ook de lintzaag past. As staat inderdaad achterop de machine, de aandrijver optie neem ik er ook bij, ik heb van de HF-3000 nog een aandrijfapparaat liggen en die moet erop passen. Waarschijnlijk is dit zelfs dezelfde als die nu nog verkocht wordt, volgens de Hammer man zijn er maar 2 fabrieken die die dingen tegenwoordig leveren, met die omklappen lijkt he me ook een optie die je daadwerkelijk kunt gebruiken. De multi-instel freesaanslag neem ik er ook bij, niet de Felder kop, maar de betere Hammer versie dus, zou voor mij voldoende moeten zijn hoop ik, moet her en der wel klein beetje aan de prijs gaan denken want met alle opties kom je aan een bedrag waar je leuk autootje van kunt kopen. Maar goed, dan kan ik ook weer heel lang vooruit, sterker nog, voor mij als hobbyist zou ik hiermee mijn pensioen ruim moeten kunnen halen volgens mij dus een prima investering (heb ik mezelf wijsgemaakt ;-) )

bedankt voor de tips en het meedenken allemaal, ik zal jullie op de hoogte houden van de beslissing en als ze er ooit zijn wat pics posten.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Je afwegingen prestaties tegenover kosten lijken me zeer reëel, ik heb in de loop der tijd soortgelijke afwegingen gemaakt, alleen inderdaad voor de combi gekozen en een afzonderlijke zaaggeleider nabesteld. De verlengtafels van de Hammer zijn echter niet op de Felder te monteren:( Ik ben daarvoor nog op zoek naar een oplossing. De oplegtafel van de Hammer is gemakkelijk af te koppelen en weer in gebruik te nemen. Dat geeft ook wel meer gebruiksruimte als je hem niet nodig bent.

Veel succes met de afwegingen!

Fons
 
A

Athanor

Guest
Oh ja, niet vergeten de aanpassing op de zaagas mee te bestellen als je ooit nog eens groeven wilt zagen...


Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Fons, die as heb ik inderdaad erbij besteld, twijfel nog over de frees, de complete set kost 650 euro, das is een boel centjes, misschien nog even goed kijken of er alternatieven zijn. Dit is wel de hardmetaal set met wisselmessen dus ook wel kwaliteit natuurlijk.
 
A

Athanor

Guest
Dat kan altijd nog natuurlijk, als je denkt er een toepassing voor te hebben. Ik heb een Stehle set gekocht, maar die moest aangepast worden voor de meenemer gaten...


Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Fons, Ik had een Stehle set, die heb ik net verkocht, zaten inderdaad geen gaten in. Die was ook 200mm en er mag max 180 in zag ik.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.