Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Robland HX 310 of Mafell Erika 85 + Losse vlank- vandikte en losse frees?

Forummers, ik sta momenteel in dubio, heb net mijn Scheppach Forsato XXL formaatzaag verkocht omdat deze te groot was voor mijn werkplaats. Ik heb nog een losse vlakvandiktebank (Scheppach HMC-3200) en een losse frees (HF-3000). Ik vraag me af wat nu beter is voor mij te doen:

A) Een Robland HX 310 kopen en dus de losse frees en vlak-vandikte combi verkopen

B) Een Mafell Erika 85 zaag kopen en de Scheppach frees en vandiktebank houden.

C) Andere opties als je uit gaat van een budget tot ongeveer 5000 euro.

Wat denken jullie.

prijs is geen argument hier, tenminste dat wil ik buiten beschouwing laten omdat ik uit de opbrengsten van die machines de Robland ongeveer zou moeten kunnen bekostigen met een bijbetaling die te overzien is en bovendien gelijk aan het bedrag wat ik nu bij moet betalen op een losse Erika 85 met wat opties.

De rumte die ik beschikbaar heb is:

3.65 breed bij 4.50 lang (stuk waar de machine mag komen), voor lange stukken heb ik stuk meer ruimte want de totale werkplaats is 7.40 lang.

Wat zouden jullie doen als je kijkt naar zaken als:
    * Kwaliteit van de machines
    * Ruimtebeslag
    * Toepassingsmogelijkheden
    * Andere redenen.....?

Ik ben benieuwd
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ha, dit zijn interessante dilemma's!

Een tip: een plattegrond van je werplaats maken, bv. schaal 1:10, en dan de "vaste" gegevens intekenen, bv. deuren, "vaste" werkbank, afzuiger, daglicht etc. Dan van de machines op je shortlist de "footprint" uitknippen, en dan maar schuiven...
    Een paar vragen:
    - Is er krachtstroom?
    - wil je een langgatboor gebruiken, zo ja, dan kost dit extra ruimte. Heb je al een Festool Domino, dan kun je dit laten schieten, zeker als je de Domino 700 hebt.
    - wil je persé 31 cm schaafbreedte, of is 26 cm ook genoeg?
    - wil je een voorritser op je zaag?
    - wil je een schuinstelbare freesas? Op mijn Minimax c26 heb ik die niet, is jammer, maar mee te leven
    Je kijkt nu naar de Robland HX 310, ik neem aan de basis-versie met de kleine roltafel. Heb je deze al eens vergeleken met de Hammer C3-31?
    Als de Scheppach VVD-bank je bevalt, zou je die kunnen houden; een optie is dan om de Scheppach frees te verkopen, en eens te kijken naar een Hammer zaag/frees combi, de B31. Vooral de B3 "Winner" is erg mooi, maar het hangt er van af wat je allemaal doet, dat weet ik niet.
    Als ik zelf aan alle kanten een halve meter meer ruimte had gehad, was mijn keuze de Hammer C31 geweest. Heb nu een Minimax c26, die is zwaar, sterk en zuiver genoeg voor wat ik er mee wil, nl. meubels maken. Ben benieuwd naar het vervolg, groet, bri
    Laatst gewijzigd door bri; 27-10-13 om 18:26.
    Hout Moet...

Ik heb krachtstroom
    Ik heb geen langgat nodig
    Ik wil liefst wel 310mm schaven
    Juist vanwege de afmeting van de VVD bank us een combi frees/zaag/VVD handig dus zaag frees valt af
    Schuinverstelbare freesas zou mooie plus zijn
    Voorritser mag, geen must

Oh ja, ik wil geen grote draagarm onder een roltafel omdat de machine dan snel te breed wordt

Dilemma's maar wel luxe en leuke

Eens kijken of een handelaar die HF-3000 en HMC 3200 wil inruilen voor goede prijs.

IK zou persoonlijk altijd de voorkeur aan losse machines geven dan aan een combinatiemachine. Ik heb zelf een beetje hetzelfde ruimte probleem en zat met een schuin oog ook wel een naar een combi te kijken. Maar vooralsnog besloten bij de losse machines te blijven.

Dus als je tevreden bent over je huidige machines zou ik persoonlijk opteren voor enkel een mooie zaagmachine. De Mafell is een prima machine, maar er zijn daar natuurlijk wel behoorlijk wat compromis gesloten om de machine ook verplaatsbaar te houden voor werk op locatie. Ik lees niet dat dit voor jou een eis is, dan zou ik zelf de voorkeur geven voor andere zaagmachines. Om je naam eer aan te doen zou je naar de duurdere scheppach machines kunnen kijken. De precisia 6.0 met roltafel is toch ook een hele mooi machine.

Zelf ben ik wel onder de indruk van de nieuwe Harvey machines. Hoor en lees je nog niet veel over, maar zijn dezelfde machines als Grizlly in de VS. Heb er eentje mogen aanschouwen en zag er echt goed en degelijk uit. Geen standaard chinese meuk, maar kwaliteit. http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsma...lzaagmachines/

En uiteraard heeft Hammer ook een zeer fijne zaagtafel.

Ruimte beslag zit hem met name in de keuze voor de roltafel. Wat voor grote platen wil je kunnen zagen. Zelf heb ik daar de invalzaag met lineaal voor ( en ik vermoed jij ook.. Dus heb je qua roltafel aan een wat compacte afmeting voldoende.

Enfin, keuze zat...

Jouw situatie lijkt op de mijne, in de zin dat er maar plek is voor één machine. De Minimax heeft wèl een roltafel met een draagarm, die is echter wat kleiner dan de meeste andere houtcombi's; deze roltafel loopt echt mooi, het is een soort mini-formaatzaag. De afkortgeleider daarvan is makkelijk afneembaar, ook dat scheelt doorloopruimte.
    Ik heb ook afgezien van een langgatboor (had er vroeger een op mijn Robland K26, die gebruikte ik weinig). De minimax is er ook met een grotere schaafbreedte, en heet dan C30 genius.
    Ik heb lang niet de ruimte die jij beschikbaar hebt, nl. maar 3 x 5 m, en toch gaat het goed. (De tip over Harvey machines is ook interressant, ik heb ze wel eens gezien bij VDH in Utrecht). Nou ja, wordt vervolgd, denk ik....
    Hout Moet...

PS: de opstelling van de Minimax is goed te zien op mijn posting "Een kijkje in mijn (hout)keuken" van 20-4-2013. Woekeren met ruimte was ook hier de opdracht..
    Hout Moet...

Ik weet niet of je bij je huidige freesmachine een roltafel hebt maar dat zie ik toch wel als een groot voordeel. Zeer handig bij het maken van zaken als pennen. Als je één van deze combinatie machines neemt hebt je die er automatische bij.
    Daarnaast is het natuurlijk zo dat stationaire machines degelijker uitgevoerd zijn. Gewicht speelt immers geen serieuze rol dus kan alles wat zwaarder uitgevoerd worden.
    Ik zou persoonlijk kiezen voor een combinatiemachine. In de praktijk hoef je niet gigantisch veel om te bouwen, veel kan blijven zitten en er is bij nieuwe machines goed over nagedacht op welke manier je snel wisselen kan.

Mijn werkplaats ziet er als volgt uit, met de aantekening dat

* tegen de korte kant van het toilet een keukenblok is geplaatst van ongeveer een meter breed en 60 diep
    * tegen de lange wand van het toilet een kastenwand van 180 breed, 60 diep en 230 hoog.

werkplaats remco.jpg

Voor de rest veel opbergkasten en nog divers gereedschap maar das allemaal verplaatsbaar, wat moet blijven:
    * Mijn lintzaag (Ixes Basa 5 (Scheppach))
    * Mijn afzuiger (HA 2600)
    * Misschien mijn metaaldraaibankje alhoewel ik overweeg om die eruit te doen.

Mijn stationaire machines zijn een stuk lichter dan een robland of een Hammer, het zijn geen gietijzeren bakbeesten van 100'en kilo's.

@SAMVG: Bij de frees heb ik een goede roltafel en die zou ik ook zeker niet willen missen. Het ombouwen ben ik inderdaad benieuwd naar, hoe makkelijk / moeilijk gaat dat. In de praktijk vind ik ombouwen niet zo heel erg denk ik, ik hoef geen productie te draaien met de machines.

Van de week maar eens gaan oriënteren op de Hammer of de Robland. Kijken wat de prijzen zijn, of ze mijn andere machines willen inruilen en of er grote verschillen in kwaliteit zijn.

Dus druk druk druk.... maar met wat een leuke dingen :-)

Inmiddels plan maar bijgesteld, toch als het een Robland HX 310 zou worden maar ook de Pro versie met de arm bekijken, niet vanwege de ruimteverslindende arm maar vanwege de extra sterke motoren en geringe prijsverschil. Je hoeft de arm niet te gebruiken tenslotte. misschien dat als ik 3 machines vervang door 1 en wat herinricht dat ik plek heb voor al mijn wensen:

* een echte werkbank
    * een combi
    * mijn lintzaag

Plan krijgt nu definitievere vormen, ben naar de Hammer en naar de Roblands wezen kijken en wat mij betreft ben je er dan snel uit. De Hammers zien er een stuk beter afgewerkt uit en de geleiders etcetera zijn van constructie ook degelijker en beter en makkelijke af te stellen. Ik kan de machines niet helemaal in de diepte analyseren maar voor mij is de keuze helder.... Hammer! ook niet in het minst door de kennis en enthousiasme van de verkoper. In Barneveld krijg je meer het idee dat ze enthousiast zijn over hun eigen spullen dan bij de Robland dealer in Oss. Toch belangrijk, niet alles bij elka vraag op hoeven zoeken en dan een vaag antwoord geven maar weten waar je het over hebt... bedankt Martin :-).

Ik denk te gaan voor de opstelling van een zaag/frees combi namelijk de B3-Winnen met comfortpakket en dan een A3-31 met Silent-Power as, demo gehad en wat een geluidsreductie zeg. Ik zag alleen een post hier van Andre over zichtbare streepjes, dat moet ik nog wel even checken want dat willen we niet. Heb demo gehad in Barneveld en dat was streeploos en perfect, was wel een Felder machine maar goed, silent power as is silent power as denk ik?

Toch maar losse machines want dat geeft me net iets meer flexibiliteit en bovendien een schuinverstelbare freesas en zwaardere motoren, prijsverschil is te overzien.

Laatste punt van twijfel is de Lintzaag, de Felder 510 of de Hammer 4400... Ik neig naar de Felder omdat die kwa maten net iets groter is.... en het is een Felder. Scheelt 600 euro maar beter 600 euro meer en dan ineens de juiste machine dan iets goedkoper en later spijt

Forum Rechten