Waarom de zool van je stanley niet net zo vlak word als de machinetafel

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb hier ook nog een nr 4 met geribbelde zool. Maar die staat zo bol dat ik er vaten mee kan schaven.
Ik ga dit ook proberen.

@Casper: Wat is de werkvolgorde?
Eerst met de vijl de vlakken wegvijlen, en dan op schuurpapier de zool vlakken?
En is het dan de bedoeling dat alleen de stukken die niet gevijld zijn op schuurpapier gevlakt worden en dat de gevijlde delen zo blijven?
De schaaf rust dan eigenlijk op drie punten.

Groeten, Raymond
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
hhh
Het kraspatroon zal je vertellen of je genoeg geschuurd hebt. wat belangerijk is is dat je niet het hele papier gebruikt maar dezelfde baan blijft volgen in het midden van het papier.

je vijlt wat weg, dan haal je de schaaf over het papier en zie je waar het raakt. als er veel van het weg gevijlde stuk word geraakt moet je nog wat meer weg vijlen. wat belangerijk is dat je door dat vijlen die plak in deelt zodat je gerichter te werk gaat. uiteindelijk wil je dat hij voor de mond raakt zonder dat er achter de mond iets lager is.

aan zweihaak: je hoeft een stanley niet eens te vlakken als je maar wat weg vijlt achter de mond kun je ook al goed werken
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Dit lijkt me een interessante manier om sneller en effectiever te vlakken. Bedankt voor de tip Caspar ik probeer het deze week eens.
Wat ik me wel nog af vroeg, vijlen jullie met de kant van bv. een zaagvijl meerdere groeven zodat een soort kartelpatroon ontstaat? Of met de vlakke kant van de vijl zodat de depressie over het volledige gevijlde vlak "verzonken" zit ten opzichte van de niet-gevijlde delen? Of doet dat er niet toe?

En puur uit nieuwsgierigheid, is dit jouw techniek Caspar? Want ik heb het nog nergens gelezen of gezien behalve hier op het forum.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nooit geweten. Ik ging er altijd van uit dat een stalen schaaf altijd een mooie vlakke zool hadden. De ribbels dienen - zo heb ik geleerd - om de wrijving te verminderen. Een houten schaaf heeft minder wrijving dan een stalen schaaf.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Wat ik me wel nog af vroeg, vijlen jullie met de kant van bv. een zaagvijl meerdere groeven zodat een soort kartelpatroon ontstaat? Of met de vlakke kant van de vijl zodat de depressie over het volledige gevijlde vlak "verzonken" zit ten opzichte van de niet-gevijlde delen? Of doet dat er niet toe

Iemand die me hierop een antwoord kan bezorgen? Ik zou het graag van 't weekend eens proberen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Lees net dit topic en als ik het goed begrijp is deze manier van de schaafzool bewerken gelijk aan hoe je de zool van een Japanse schaaf bewerkt voor die gebruiksklaar is?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb een half jaar geleden naar aanleiding van dit topic ook mijn schaafzool van mijn no. 4 bewerkt volgens deze methode, bevalt mij goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.