Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
  1. #1

    Waarom de zool van je stanley niet net zo vlak word als de machinetafel

    De laatste tijd ben ik behoorlijk gelukkig met mijn stanley schaven. Wat een prachtige dingen zijn dat eigenlijk he!
    En wat zo mooi is, ze werken altijd en verstoppen nooit, bovendien slijten ze niet en de lekker dunne beitel is in een wip weer scherp door enkel een beetje te mikken.

    Maar die zool vlakken, dat is lastig en daar wil ik jullie het een en ander over vertellen.

    Want wat gebeurd er nou als je denkt dat je door die hele plaat met ijzer op een schuurpapiertje heen en weer te bewegen de schaaf gewoon vlak word.... vlak genoeg....??? Wat is vlak genoeg...?

    Ooit wel eens stil gestaan waarom de zolen van je stanley altijd bol worden over de breedte...of bij minder deskundige inspectie ooit wel eens stil gestaan waarom die ronding in je beitel opeens geen ronding meer is als je hem in de schaaf stopt.

    Omdat het schuurpapier altijd het snelste bot word in het midden en de randen scherp blijven en jij denkt, ik gebruik het hele papiertje want anders is het zonde...

    OPlossing en dat wist ik al maar is nu deste belangerijker...Haal weg wat in de weg zit.

    Je moet met zo min mogelijk materiaal vlakken dus haal een derde van de lengte weg van vlak achter de mond tot verder en een stuk tussen mond en voorkant. Zo'n golf patroon zeg maar gewoon lekker vijlen maak mooie gelijke krasjes en een beetje staalwol maakt alles mooi zacht.

    Het resultaat is verbluffend, je ziet de bolle plekker binnen geen tijd vlak worden in 5 a 10 halen. over korrel 80.
    STel je voor...mijn nummer 6 kan 100 sten mm schaven en is echt heel vlak omdat alle druk voor de mond is gecentreerd.

    Een ander handig weetje is dat de uiteinde van het schuurpapier altijd scherper blijven, dus de kans dat je een holle schaafzool krijgt is niet zo groot. DE schaaf is eerder geneigt om praktisch ontmeetbaar bol te worden, om je nogmaals te verzekeren van raakpunt nummer een ( voor de mondopening)
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 27-10-13 om 11:27.

  2. #2
    Caspar,
    Kan je er misschien een tekening bijdoen van welke stukken je precies bedoeld.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  3. #3
    je hebt het nu over je 3punts methode denk ik he? Dat de voorzijde, achterzijde en vlak achter de beitel op 1 lijn liggen en de rest dan wat dieper gevijld mag worden.

  4. #4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SamPonette Bekijk Berichten
    je hebt het nu over je 3punts methode denk ik he? Dat de voorzijde, achterzijde en vlak achter de beitel op 1 lijn liggen en de rest dan wat dieper gevijld mag worden.

    Ja ik was al bezig met foto´s komt er aan

  5. #5

  6. #6
    De depressie achter de mond is heel belangerijk, om uberuaubt een hele zoete afname te kunnen nemen als nodig.

    De depressie voor de mond is vooral voor een zoetschaaf belangerijk om het staal voor de mond in de breedte echt vlak te krijgen zodat je fijne afname van volle breedte kunt nemen en niet enkel flintertjes links of rechts...

  7. #7
    Bedankt voor de informatie Caspar.

    Nog iets om op te letten, als de schaaf erg bol is, zodat hij kan rollen, wordt het helemaal moeilijk om hem vlak te krijgen op een plaatje met schuurpapier.. Je maakt hem dan alleen maar boller. Het is dan slim om hem eerst bewust een beetje hol te maken met een smalle strook schuurpapier. Van hol naar vlak is makkelijker dan van bol naar vlak.

  8. #8
    Deze week eens een houten schaaf volgens het bovenstaande aanpassen. Ben benieuwd! Bedankt weer voor je input Caspar

  9. #9
    Bij een houten schaaf is een depressie van 5 cm lang achter de mond voldoende. Hout laat zich veel efficienter bewerken en is dus veel makkelijker om vlak te krijgen. Maar wederom is het goed om wat weg te halen, vooral ook als je houten schaaf een wig heeft, die je soms wat harder aanslaat.
    Metaal is veel bewerkelijker, omdat een schuurbeweging amper materiaal weg neemt.
    Ook als je een glasplaat zou gebruiken of een vlakke steen die niet tot de 100ste mm vlak is, dat is mijn machine tafel ook niet. Maar je wilt toch 100ste afnamen kunnen maken is de configuratie perfect, het heeft veel voordelen.

  10. #10
    Dat volledig vlak is ook onzin.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top