Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Bamboe plaatmateriaal

Ik zat vanavond te staren naar een broodplankje van bamboe en ineens schoot het door mijn hoofd of het ook in plaatmateriaal bestond. En inderdaad verkrijgbaar als plaatmateriaal (122 bij 244) in een paar diktes. Toen schoot het volgende door mijn hoofd en daar heb ik vragen over:

Is dat plaatmateriaal ook te gebruiken als:
    -Keukenfrontjes (werkt het niet te veel, kromtrekken, potschanieren e.d)
    -kast deuren
    -Schuifwand

Ik vind het namelijk wel mooi decoratief materiaal, niet zwaar en het is lekker eco.

al mijn keukendeurtjes zijn van bamboe, bevalt uitstekend, met hard wax afgewerkt. Met name de kopse kanten van de 40mm platen zijn erg decoratief. Eco is het echter echt niet.

i.

Wellicht heb je gelijk dat het niet eco is gezien de hoeveelheid lijm die nodig is om zo'n plaat te maken. Of zit het 'm ook nog ergens anders in?

Wat het eco gehalte betreft, bamboe groeit razendsnel en zet hierbij enorme hoeveelheden CO2 om. Beter zal je niet snel vinden. Het plaatmateriaal is echt knap, maar ik heb onlangs een prijslijst gezien... Niet bepaald goedkoop, om het nog zacht uit te drukken.
    Bij Eco-Store in Melle wordt dit verkocht, moest het niet ecologisch verantwoord zijn zou men het daar absoluut niet verkopen. Ze hadden ook mdf panelen met bamboe fineer, maar ook dit was behoorlijk prijzig.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Het nieuwe gebouw waar ik straks in kom te werken is helemaal eco gebouwd, met warmtepomp, zonnepanelen en 'dus' ook bamboe vloeren en werktafels....

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Fabrikant van bamboe platen.

Men zegt dat soms bamboe geperst wordt tot platen/planken. Vraag me af of dit gewoon een lijmklem is, of dat het hout zelf ook verdicht wordt.

Wil ook graag weten waarom Knotwilg het niet eco vind...

Ik wilde ooit eens een kastje van bamboe plaatmateriaal maken om te zien hoe het werkt maar heb er van afgezien omdat het toch wel erg duur is. Vind het zelf ook wel zwaar in vergelijking met ander plaatmateriaal. Zie link:

http://www.woodworking.nl/showthread...ghlight=bamboe

Groet, Rob.

lijm en productieproces van de platen inderdaad, plus natuurlijk het transport.

i.

Dus het is minder eco door het productieproces (incl. de lijm) en transport. Maar dat probleem heb je ook bij plaatmateriaal van tropische houtsoorten en die zijn qua opkweek helemaal niet zo snel. Dus qua eco zijn de bamboeplaten iets beter. Wellicht een leuk idee om een bamboeplaat fabriek te maken, het is vanwege de groeisnelheid wel de toekomst lijkt me. Gewoon hele bamboe stengels hier naar toe transporteren en dan getautomatiseerd/gerobotiseerd verwerken. Philips bijvoorbeeld haalt ook productie terug uit het oosten omdat het hier goedkoper kan met moderne robot technologie (levert welliswaar geen directe grote werkgelegenheid op maar het helpt indirect wel goed mee aan de NL economie).

Forum Rechten