(lastige) Vraag over ontwerp van een pvc rails voor camera dolly

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Het was handig geweest je budget meteen in het begin van dit draadje te noemen...

Je had dan ongetwijfeld gerichtere adviezen gekregen en dan was het ook niet nodig geweest om vette tekst te gebruiken, wat ik persoonlijk nogal schreeuwerig vind...

Succes...

Groet, Rob.

Ik ben opmaak van verslagen gewend, zal het wel aanpassen. Snap dat het op een forum schreewerig overkomt, bedoel het niet zo.
Moest het budget nog navragen, als ik zie wat er genoemd wordt aan kosten is dit wel echt houtje touwtje :)

Edit: ik vind het trouwens terecht dat je me hierop aanspreekt
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
aha, dus een plaat onder de rails begrijp ik dat goed? als je dan een paar meter (iets van 4 of 5) rails wilt hebben zit je dan niet met ook een paar vierkante meter plaat? (ivm meenemen in de auto of vlieguig)

Ik zag het eerder als langsliggers (t.o.v. dwarsliggers) een smalle plaat van 10cm breed onder elke rail. Indien de plaat uitsteekt aan één kant om de volgende rail mee te ondersteunen, dus rail en lat verspringen op het einde, helpt dit ook om rails aan elkaar te verbinden. Er moeten dan ook dwarslatjes komen om de rails parallel te houden.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik zag het eerder als langsliggers (t.o.v. dwarsliggers) een smalle plaat van 10cm breed onder elke rail. Indien de plaat uitsteekt aan één kant om de volgende rail mee te ondersteunen, dus rail en lat verspringen op het einde, helpt dit ook om rails aan elkaar te verbinden. Er moeten dan ook dwarslatjes komen om de rails parallel te houden.

ah, oke, ik heb nog wel plaat liggen, heb ook brede panlatten liggen, dat zou misschien ook kunnen.
ik snap het voordeel van bielzen eigenlijk niet echt, de rails wordt hierdoor maar op sommige plekken ondersteund. aan de andere kant kan je de rails wel makkelijker horizontaal krijgen, en het geeft gewicht en dus stabiliteit (aldus raymond)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik zal wel even overleggen met "de opdrachtgever", ik denk dat er niet veel opties overblijven.

Vond nog een foto van ons eerste plan (lijkt erg veel op wat LMM heeft gepost)
Ontwerp.jpg

nadelen aan dit ontwerp zijn: veel losse blokjes en de rails heeft een grote kans op doorbuiging
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Voor diegene die zich misschien nog afvraagt hoe het verder is gegaan:

Foto0095.jpg

De tussenstukken of dwarslatjes (om de rails op gelijke afstand te houden) moeten nog worden gemaakt, verder lijkt het tot nu toe aardig te gaan werken.
Het pakketje kan erg compact worden opgestapeld, de totale dolly past in een tas van 30 x 30 x 100.

Foto0096.jpg

Aan de linkerkant van de foto is de plaat zichtbaar, deze bestaat uit 2 sets scharnierende delen. Elke plank is 25cm breed.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat heb je mooi bedacht en uitgevoerd Douwe! Misschien nog een elastiek per hele lengte rail door de pvc buis vlechten, dan klemt het ook in 1 keer, net als moderne tentstokken.

jaap
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Een paar mogelijkheden:
1. Hoe groter de wielen hoe minder effect oneffenheden hebben
2. Maak een soort steady-cam systeem, dit is klein , overal te gebruiken en biedt veel meer mogelijkheden.
3. Rol een stuk gladde vloerbedeking uit en rijdt daaroverheen
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ziet er goed uit (eenvoudiger dan mijn voorstel) Ik zou een stuk rondhout gebruiken in de buis om de buizen te verbinden (er was al zo'n voorstel) het zorgt voor een goede uitlijning en geeft extra steun aan het zwakkere einde van de buis.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ziet er goed uit (eenvoudiger dan mijn voorstel) Ik zou een stuk rondhout gebruiken in de buis om de buizen te verbinden (er was al zo'n voorstel) het zorgt voor een goede uitlijning en geeft extra steun aan het zwakkere einde van de buis.

Die moeten nog worden gemaakt, alleen daar ben ik nog niet aan toe gekomen :). Doordat de wielen niet recht tegenover elkaar staan, maar een stukje versprongen, zouden de buizen ook niet goed op één lijn blijven liggen zonder stukken rondhout. (wielen staan niet tegenover elkaar om de overgang van het ene stuk rails naar het andere soepeler te laten verlopen)
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
Een rail wordt over het algemeen gebruikt wanneer de camera te zwaar is om op een andere manier te verplaatsen.
Gebruik je een kleine camera is het ook mogelijk een strakke lijn te spannen en de camera in een schuitje daar onder te hangen. zo kan je b.v. ook opnames maken door een geopend raam waarvan niemand snapt dat de cameraman zijn nek niet heeft gebroken toen hij zo snel over de vensterbank moest klimmen.
Ook goed te gebruiken bij opnames over b.v. een sloot o.i.d.
Door een touwtje aan de camera te bevestigen is deze voort te trekken over de lijn.
de 2 rollers over de gespannen lijn moeten min. zo'n 75 cm uit elkaar liggen en i.v.m. de stabiliteit de camera er zo'n zelfde afstand onder
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Een rail wordt over het algemeen gebruikt wanneer de camera te zwaar is om op een andere manier te verplaatsen.

Het doel van dit project heeft niet te maken met het gewicht van de camera, maar met met het creëren van een soepele rechtlijnige beweging. Volgens mij is dit ook de hoofdreden waarom er vaak een rails gebruikt wordt, en niet het gewicht. Het maken van een rechtlijnige beweging is ook mogelijk met een schoudercamera of een slider, maar beiden hebben daarop weer nadelen/voordelen t.o.v. een echte rails. Met een schoudercamera kan je eigenlijk nooit de perfectie halen wat je met een rails krijgt, zelfs met stabilisatoren en dergelijke. Een slider heeft voor het zelf maken de verkeerde eigenschap dat hij afhankelijk is van een strakke tolerantie in de onderdelen. Bovendien is bij een slider de slijtage groter naarmate het gewicht toeneemt, dat maakt een slider dus minder geschikt voor grote camera's. De camera die wij gaan gebruiken komt met een grote driepoot op het plateau te staan.

Ik ben wel eens benaderd met het idee wat je voorstelt, maar dan op een wat grotere schaal. De techniek die je noemt werd onder andere gebruikt bij de kroning van Willem Alexander, volgens mij bij de balkonscene, maar ik kan er naast zitten. Het is in de praktijk met een grote camera en een klein budget lastig uit te voeren (tenminste als je een professioneel resultaat wilt).
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Gewoon even verder off topic. Zo'n strakke lijn maak je makkelijk met behulp van slack-line materiaal. En nog wat over die koolstof c.q. carbon opmerking die gemaakt is, dat is te duur voor het budget ook al maak je het zelf (wel superlicht en stevig)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Gewoon even verder off topic. Zo'n strakke lijn maak je makkelijk met behulp van slack-line materiaal. En nog wat over die koolstof c.q. carbon opmerking die gemaakt is, dat is te duur voor het budget ook al maak je het zelf (wel superlicht en stevig)

Carbon was een grapje geloof ik :p

Het probleem van die lijn begint bij de lijn zelf, een "slack line" zou daarvoor een goed begin zijn.
Maar van een aantal dingen zou ik zo niet weten hoe dit opgelost zou moeten worden:

(het is niet nodig om de vragen te beantwoorden, ben niet van plan om een dergelijk ontwerp te gaan maken. De vragen die hieronder staan, geven enkel weer waar ik mij even stevig achter het hoofd zou moeten krabben als ik wel een dergelijk ontwerp zou gaan maken)

- Hoe zorg je ervoor dat de camera over de lijn heen kan verplaatsen?
- Hoe zorg je ervoor dat deze beweging vloeiend verloopt?
- Hoe zorg je ervoor dat de camera in de juiste richting staat gericht? en in die richting blijft staan? (of meedraaiend kan worden gemaakt?)
- Hoe maak je de lijn stabiel? hoe strak je de lijn ook maakt, er zal altijd enige speling in zitten
- Hoe ga je om met verschillende weersomstandigheden?
- Als er geen ankerpunten zijn voor je lijn, hoe los je dit op?
- Hoe zorg je ervoor dat het een duurzaam ontwerp wordt, met zo min mogelijk slijtage aan de onderdelen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.