Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013

Question (lastige) Vraag over ontwerp van een pvc rails voor camera dolly

Inleiding
    Een tijdje geleden heeft een oude vriend van mij contact gezocht om te vragen of ik voor hem wel een grootschalige camera dolly zou willen maken. Ik weet niet of iedereen bekend is met het principe, dus hierbij een korte uitleg:
    Een camera dolly is een soort karretje wat over een rails heen en weer kan bewegen. op het karretje wordt een camera gemonteerd om daarmee een soepele rechtlijnige (en soms ook kromlijnige) beweging vast te leggen.

Eisen
    - Lichtgewicht, meeneembaar
    - moet zo min mogelijk ruimte in beslag nemen, max lengte totaalpakket 1,50m (ivm meenemen in vliegtuig)
    - lengte van de rails minimaal 5m
    - goedkoop maar wel effectief

tot nu toe hebben we de bovenplaat met hoekprofielen al gefabriceerd, aan de onderkant van de plaat komen skateboardwielen die onder een hoek van 45 graden t.o.v. de plaat staan. Dit wordt het karretje waardoor de camera heen en weer zal kunnen bewegen. Het probleem ligt echter bij de rails (zie vraag na een paar foto's voor de duidelijkheid)

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      DSC_0367.jpg
Bekeken:   334
Grootte:   54,2 KB
ID:        9935

Naam:      DSC_0368.jpg
Bekeken:   334
Grootte:   54,1 KB
ID:        9936

Naam:      DSC_0371.jpg
Bekeken:   333
Grootte:   60,1 KB
ID:        9938

Voor zelfgemaakte camera dolly's wordt vaak al pvc gebruikt voor de rails. aangezien dit een redelijk licht materiaal is, leek ons dit ook een goede keus. (32mm dikwandig pvc)

Vraag?
    Hoe maak je een rails die uit meerdere stukken bestaat (1m) en zó dat hij overal goed aansluit en op iedere ondergrond vlak gelegd kan worden?
    Laatst gewijzigd door Douwe; 26-10-13 om 20:43.
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Wat ik ken van de tv, daar lijken die rails op wat de NS ook heeft, als die buizen op een soort "spoorbielzen" vast komen te liggen kun je er wiggen/telefoonboeken of wat er maar voor handen is onder stoppen om ze recht/waterpas te krijgen. Een beetje dit idee:

Naam:      F8KL4G4GWPPXSCO.LARGE.jpg
Bekeken:   322
Grootte:   69,6 KB
ID:        9939

Als je nu een aantal "bielzen" maakt als hier onder, dan kun je daar de rails in leggen.
    Als je onder in de holling een 6/8 mm deuvel stopt en in de rails een 6/8 mm gat boort, blijft het ook nog goed liggen

Naam:      biels.png
Bekeken:   322
Grootte:   2,6 KB
ID:        9940

En voor het verbinden, als je iemand met een draaibank kent, die kan wel wat rondhout draaien wat precies in de pvc pijp gaat passen, dan kun je ze zo in elkaar schuiven als tenstokken

Ik zou meer dan twee paar wielen per rail gebruiken, dat vangt een eventueel gebrek aan stijfheid van de rails op. En met een steadycam ophanging moeten de rails niet perfect horizontaal liggen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LMM Bekijk Berichten
    ...kun je er wiggen/telefoonboeken of wat er maar voor handen is onder stoppen om ze recht/waterpas te krijgen. Een beetje dit idee:

Als je nu een aantal "bielzen" maakt als hier onder, dan kun je daar de rails in leggen.
    Als je onder in de holling een 6/8 mm deuvel stopt en in de rails een 6/8 mm gat boort, blijft het ook nog goed liggen

En voor het verbinden, als je iemand met een draaibank kent, die kan wel wat rondhout draaien wat precies in de pvc pijp gaat passen, dan kun je ze zo in elkaar schuiven als tenstokken
    We hadden al iets soortgelijks bedacht, maar het gewicht? het totaalpakketje moet (misschien) mee kunnen in het vliegtuig. Als ik balsahout gebruik wordt het hem ook niet denk ik

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damien Bekijk Berichten
    Ik zou meer dan twee paar wielen per rail gebruiken, dat vangt een eventueel gebrek aan stijfheid van de rails op. En met een steadycam ophanging moeten de rails niet perfect horizontaal liggen.
    De camera komt gewoon op een normale driepoot te staan, weet niet of die nog gestabiliseerd zal worden. De wielen zijn erg prijzig, en er zijn al talloze ontwerpen gemaakt met enkel de 8 wielen die wij ook hebben gebruikt. ik geef toe, als het studentenbudget wat groter was had ik er ook graag een extra setje onder gezet.

Athanor
    Guest
    Lijkt me toch ook een betere keuze, want een extra set wielen geeft meer kans op wiebelen als de rails niet echt vlak ligt...

Fons

Waarom niet de plaat weg laten en een soortgelijk systeem als de foto aanhouden?
    Voor het gewicht van de plaat kan je mooi een aantal extra rails maken

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joe Bekijk Berichten
    Waarom niet de plaat weg laten en een soortgelijk systeem als de foto aanhouden?
    Voor het gewicht van de plaat kan je mooi een aantal extra rails maken
    omdat hij universeel moet zijn voor meerdere camera systemen, en omdat er misschien nog iemand op moet kunnen staan/zitten

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Lijkt me toch ook een betere keuze, want een extra set wielen geeft meer kans op wiebelen als de rails niet echt vlak ligt...

Fons
    of als je de wielen niet goed hebt geplaatst, lijkt mij ook inderdaad. skateboardwielen kunnen ook wel wat mishandeling hebben als ik zie wat sommigen ermee doen....

Hoe maak je een rails die uit meerdere stukken bestaat (1m) en zó dat hij overal goed aansluit en op iedere ondergrond vlak gelegd kan worden?
    Ik denk dat er niet echt een lichtgewicht systeem te bedenken is dat hiervoor in aanmerking komt. Ik kom regelmatig de mensen van de tv crane's tegen en die gebruiken zware buizen en heel veel stophout om de rails zoveel mogelijk te ondersteunen.
    Een zware rails heeft ook het voordeel dat deze niet zo snel zal verschuiven. Ondanks dat de dolly er niet aan vast zit, is de rails ook een soort ballast om het geheel te stabiliseren.

Maar dit betekend niet dat alles heel zwaar hoeft te zijn. Je kan de rails licht houden en op de locatie stenen gebruiken om de rails te verzwaren en te stabiliseren.
    Om de rails waterpas te leggen en goed te ondersteunen kan je bij de bouwmaat van die kunststof wiggen kopen. Die zijn niet zwaar en in verschillende grote verkrijgbaar.

Om de buizen onderling te koppelen kan je inderdaad van aluminium conische bussen maken waarmee je de buizen onderling oplengt.
    Je zult toch iets moeten hebben, en iets meer gewicht meenemen is soms toch beter dan op de kwaliteit van de beelden te moeten inboeten.
    Om de koppeling vast te maken kan je de dwarsliggers van de rails aan elkaar vastmaken. Dus niet met pennentjes door de buizen en conische bussen (zoals bij trussen) maar door de dwarsplankjes te verbinden en naar elkaar toe te trekken.
    Bijvoorbeeld door van die grote instelbare kistsluitingen.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=h...ed=0CDQQ9QEwAg

Groeten, Raymond

Forum Rechten