(lastige) Vraag over ontwerp van een pvc rails voor camera dolly

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Inleiding
Een tijdje geleden heeft een oude vriend van mij contact gezocht om te vragen of ik voor hem wel een grootschalige camera dolly zou willen maken. Ik weet niet of iedereen bekend is met het principe, dus hierbij een korte uitleg:
Een camera dolly is een soort karretje wat over een rails heen en weer kan bewegen. op het karretje wordt een camera gemonteerd om daarmee een soepele rechtlijnige (en soms ook kromlijnige) beweging vast te leggen.

Eisen
- Lichtgewicht, meeneembaar
- moet zo min mogelijk ruimte in beslag nemen, max lengte totaalpakket 1,50m (ivm meenemen in vliegtuig)
- lengte van de rails minimaal 5m
- goedkoop maar wel effectief

tot nu toe hebben we de bovenplaat met hoekprofielen al gefabriceerd, aan de onderkant van de plaat komen skateboardwielen die onder een hoek van 45 graden t.o.v. de plaat staan. Dit wordt het karretje waardoor de camera heen en weer zal kunnen bewegen. Het probleem ligt echter bij de rails (zie vraag na een paar foto's voor de duidelijkheid)

DSC_0367.jpg

DSC_0368.jpg

DSC_0371.jpg

Voor zelfgemaakte camera dolly's wordt vaak al pvc gebruikt voor de rails. aangezien dit een redelijk licht materiaal is, leek ons dit ook een goede keus. (32mm dikwandig pvc)

Vraag?
Hoe maak je een rails die uit meerdere stukken bestaat (1m) en zó dat hij overal goed aansluit en op iedere ondergrond vlak gelegd kan worden?
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Wat ik ken van de tv, daar lijken die rails op wat de NS ook heeft, als die buizen op een soort "spoorbielzen" vast komen te liggen kun je er wiggen/telefoonboeken of wat er maar voor handen is onder stoppen om ze recht/waterpas te krijgen. Een beetje dit idee:

F8KL4G4GWPPXSCO.LARGE.jpg


Als je nu een aantal "bielzen" maakt als hier onder, dan kun je daar de rails in leggen.
Als je onder in de holling een 6/8 mm deuvel stopt en in de rails een 6/8 mm gat boort, blijft het ook nog goed liggen

biels.png


En voor het verbinden, als je iemand met een draaibank kent, die kan wel wat rondhout draaien wat precies in de pvc pijp gaat passen, dan kun je ze zo in elkaar schuiven als tenstokken
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou meer dan twee paar wielen per rail gebruiken, dat vangt een eventueel gebrek aan stijfheid van de rails op. En met een steadycam ophanging moeten de rails niet perfect horizontaal liggen.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
...kun je er wiggen/telefoonboeken of wat er maar voor handen is onder stoppen om ze recht/waterpas te krijgen. Een beetje dit idee:

Als je nu een aantal "bielzen" maakt als hier onder, dan kun je daar de rails in leggen.
Als je onder in de holling een 6/8 mm deuvel stopt en in de rails een 6/8 mm gat boort, blijft het ook nog goed liggen

En voor het verbinden, als je iemand met een draaibank kent, die kan wel wat rondhout draaien wat precies in de pvc pijp gaat passen, dan kun je ze zo in elkaar schuiven als tenstokken

We hadden al iets soortgelijks bedacht, maar het gewicht? het totaalpakketje moet (misschien) mee kunnen in het vliegtuig. Als ik balsahout gebruik wordt het hem ook niet denk ik :p
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik zou meer dan twee paar wielen per rail gebruiken, dat vangt een eventueel gebrek aan stijfheid van de rails op. En met een steadycam ophanging moeten de rails niet perfect horizontaal liggen.

De camera komt gewoon op een normale driepoot te staan, weet niet of die nog gestabiliseerd zal worden. De wielen zijn erg prijzig, en er zijn al talloze ontwerpen gemaakt met enkel de 8 wielen die wij ook hebben gebruikt. ik geef toe, als het studentenbudget wat groter was had ik er ook graag een extra setje onder gezet.
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me toch ook een betere keuze, want een extra set wielen geeft meer kans op wiebelen als de rails niet echt vlak ligt...

Fons
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Waarom niet de plaat weg laten en een soortgelijk systeem als de foto aanhouden?
Voor het gewicht van de plaat kan je mooi een aantal extra rails maken ;)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Waarom niet de plaat weg laten en een soortgelijk systeem als de foto aanhouden?
Voor het gewicht van de plaat kan je mooi een aantal extra rails maken ;)

omdat hij universeel moet zijn voor meerdere camera systemen, en omdat er misschien nog iemand op moet kunnen staan/zitten
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Lijkt me toch ook een betere keuze, want een extra set wielen geeft meer kans op wiebelen als de rails niet echt vlak ligt...

Fons

of als je de wielen niet goed hebt geplaatst, lijkt mij ook inderdaad. skateboardwielen kunnen ook wel wat mishandeling hebben als ik zie wat sommigen ermee doen....
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoe maak je een rails die uit meerdere stukken bestaat (1m) en zó dat hij overal goed aansluit en op iedere ondergrond vlak gelegd kan worden?

Ik denk dat er niet echt een lichtgewicht systeem te bedenken is dat hiervoor in aanmerking komt. Ik kom regelmatig de mensen van de tv crane's tegen en die gebruiken zware buizen en heel veel stophout om de rails zoveel mogelijk te ondersteunen.
Een zware rails heeft ook het voordeel dat deze niet zo snel zal verschuiven. Ondanks dat de dolly er niet aan vast zit, is de rails ook een soort ballast om het geheel te stabiliseren.

Maar dit betekend niet dat alles heel zwaar hoeft te zijn. Je kan de rails licht houden en op de locatie stenen gebruiken om de rails te verzwaren en te stabiliseren.
Om de rails waterpas te leggen en goed te ondersteunen kan je bij de bouwmaat van die kunststof wiggen kopen. Die zijn niet zwaar en in verschillende grote verkrijgbaar.

Om de buizen onderling te koppelen kan je inderdaad van aluminium conische bussen maken waarmee je de buizen onderling oplengt.
Je zult toch iets moeten hebben, en iets meer gewicht meenemen is soms toch beter dan op de kwaliteit van de beelden te moeten inboeten.
Om de koppeling vast te maken kan je de dwarsliggers van de rails aan elkaar vastmaken. Dus niet met pennentjes door de buizen en conische bussen (zoals bij trussen) maar door de dwarsplankjes te verbinden en naar elkaar toe te trekken.
Bijvoorbeeld door van die grote instelbare kistsluitingen.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.mibv.nl/shop/images/6131.000.jpg&imgrefurl=http://www.mibv.nl/shop/index.php?main_page%3Dproduct_info%26products_id%3D2505&h=375&w=500&sz=47&tbnid=iwXQjiwrGPtuWM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__igYJ8T2bb3NMcOQnA1FQUrwFDmE=&docid=T0T9tW6WZC65SM&sa=X&ei=3HdrUp3zErGk4ASWv4CgDA&ved=0CDQQ9QEwAg

Groeten, Raymond
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Lijkt me toch ook een betere keuze, want een extra set wielen geeft meer kans op wiebelen als de rails niet echt vlak ligt...
Fons
Niet als ze vrij dicht bij elkaar zijn ( idealiter 3 sets van meerdere wielen) het dempt ook de overgang over de railverbindingen

Als gewicht echt een probleem is zou ik het platform opbouwen met een polystyreen kern, insgelijks de dwarsliggers. Of als alternatief voor rails een halve vierkante pvc afvoerbuis (L vormig) steunend op een grondplaat (6mm betonplex) opvullen met pu-schuim
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is een heel mooi systeem te koop, dus ook zelf te maken, gemaakt uit dikwandig pvc pijp, met aluminium "bielzen". Het voordeel van pijp is dat je het heel makkelijk in bochten kan leggen, hetwelk de inzetbaarheid veel breder maakt. Een paar jaar geleden op de IBC beurs (alles op het gebied van film, de "echte" film, voor de bioscoop) in Amsterdam zag ik meerdere aanbieders van dat soort systemen, waarbij toen al de gedachte bij me opkwam dat zoiets voor een paar centen heel degelijk en solide zelf te maken zou zijn (mijn schoonvader is DE filmcameratechneut van Europa, ik ga wel eens met hem mee naar dergelijke beurzen, vandaar)

PVC pijp is voor een redelijk bedrag in verschillende diameters te koop, wordt in de kassenbouw veel gebruikt voor watertransport (de zwarte, dikwandige versie bedoel ik), kan ofwel in een lengte van 5 meter opgerold worden getransporteerd of op één meter gesneden worden en middels inwendige koppelstukken weer aan elkaar vastgezet. De bielzen zijn ook simpel te maken uit aluminium. Als je de lengte van de bielzen gelijk zou houden aan de lengte van de stukken pijp krijg je een heel mooi compact pakketje tijdens transport.

Qua wieltjes, die zijn kant en klaar te koop in kunststof of nylon maar je kan natuurlijk ook zelf wieltjes draaien uit hout of kunststof.

De systemen die ik zag lieten zich op iedere ondergrond goed neerleggen, terwijl er soepel overheen gereden kon worden. Of er nou een dolly overheen rijd of een driepootstatief met onder iedere poot een wieltje, dat maakt niet veel uit.

Leuk project!

Groet, Rob.

PS: de IBC beurs was in september, jammer, daar rondlopen en kijken zou handig zijn geweest voor je met dit project zou starten. Filmwereldspullen zijn toch al imposant vanwege de degelijkheid, 't mag niet stuk, een draaidag verliezen kan in de honderdduizenden dollars/euro's lopen (filmsterren zijn te duur om ze neuspeuterend rond te laten lopen), naar de IBC is voor niemand een straf denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Damien: ik denk dat er in dit project geen steadycam budget is :) Er zijn betaalbare systemen te koop sinds een paar jaar, maar zelfs de simpelste kosten nog duizenden euro's.

Wel heel erg mooi, ik heb een kwartiertje met zo'n set, inclusief Red camera, rond mogen lopen. Das kicken!!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Waarom wil je de rails ook mee kunnen nemen in het vliegtuig? Ik bedoel, elke plaats in de wereld waar je naar toe vliegt heeft toch wel een plaatselijke game oid?
Daar kun je dan wel lange lengtes pvc kopen, in cm/inch maten. Misschien wel lenen, of binnen twee weken weer terug brengen als je het bonnetje nog bewaart.
Dan hoef je alleen maar universele bielzen te kopen, die je nauwkeurig kunt afstellen op de gekochte materialen.
Tegenwoordig zijn de bagagekosten ook niet niks meer, en als je al twee buizen van rond 50mm hebt dan heb je al een best gewicht. PLus je moet nog koppelstukken maken...
t is maar een idee
Verder ben ik wel benieuwd naar de voortgang van je project!
 
A

Athanor

Guest
Daar kun je dan wel lange lengtes pvc kopen, in cm/inch maten. Misschien wel lenen, of binnen twee weken weer terug brengen als je het bonnetje nog bewaart.
Kijk, weer een goed staaltje van de hollandse zuinigheid..... Moreel gezien niet zo sterk natuurlijk:p

Fons
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hartelijk bedankt voor alle posts, er echter zijn een paar dingen die niet helemaal goed begrepen worden.

1: ik heb al 16m aan pvc buis liggen, dus ideën over een alternaltief dan de 32mm buis zijn overbodig
2: de plaat zit al volledig in elkaar, met wielen en al, hoeft niks meer aan worden toegevoegd

@sunrayes, de wielen staan onder een hoek van 45 graden en klemmen daarmee de rails in. Als er tussen de 2 buizen van de rails om de zoveel meter een tussenstuk zit, lijkt mij dit voldoende om te zorgen dat het geheel niet verder zal gaan bewegen. de camera zelf weegt ook al aardig veel, laat staan als er ook nog iemand bij op het plateau gaat zitten.

@sunrayes, wiggen kopen? nog nooit tegengekomen, waar kan je deze halen?

@damien, ik heb nog nooit gehoord/gezien een vierkante afvoerbuis, en hoe zou je deze in de lengte mooi recht willen doorzagen? een onmogelijke opgave zonder speciale apparatuur lijkt mij.

@damien, betonplex is loodzwaar zoals de naam al aangeeft, hoe heb je dit precies in gedachten?, waarom opvullen met PU? dit heeft voor de sterkte van de constructie geen enkel effect. tenzij je wilt dat het niet tocht... :)

@heckemann, de maximale lentge die wordt geaccepteerd in een vliegtuig bedraagt 1,58m, een rol pvc meenemen wordt denk ik echt onmogelijk. (bovendien lijkt mij het lastig deze weer rechtuit te krijgen, het plan was om enkel een mooie rechtlijnige beweging te maken)

@roeliepoelie, om de pvc buizen te kunnen verbinden en goed op elkaar te laten aansluiten zal je er toch een bewerking op moeten uitvoeren, terugbrengen lijkt mij dan echt geen optie :p

@roeliepoelie, http://nigel101.proboards.com/index....lay&thread=122 is precies wat wij momenteel gemaakt hebben, alleen de rails mist nog. pvc bielzen is misschien wel een goed idee, alleen heb je dan weinig oppervlak wat ondersteund is door bielzen (ronde vorm). of je moet echt héél veel pvc buizen eronder leggen.

@iedereen, iets wat tot nu wordt vergeten is het budget, wat rond de 100,- ligt. zeker niet voldoende om bijvoorbeeld aluminium bielzen te maken...


 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
@damien, ik heb nog nooit gehoord/gezien een vierkante afvoerbuis, en hoe zou je deze in de lengte mooi recht willen doorzagen? een onmogelijke opgave zonder speciale apparatuur lijkt mij.

@damien, betonplex is loodzwaar zoals de naam al aangeeft, hoe heb je dit precies in gedachten?, waarom opvullen met PU? dit heeft voor de sterkte van de constructie geen enkel effect. tenzij je wilt dat het niet tocht... :)
Als de buis er is, geen probleem. Ik dacht eerst halve buizen zoals smalle pvc dakgoten. De vierkante pvc afvoerbuizen heb ik ooit gekocht. Het zagen: met een cirkelzaag of wipzaag en twee 45° geleiders om het op de hoek te centreren

Betonplex van 6mm lijkt me lichter dan hardboard en is water en vormvaster. Qua vorm dacht ik aan een halve buis boven en een dunne betonplex plaat onder met het binnenste opgevuld met polystyreen en pu-schuim. Het schuim geeft ondersteuning aan de vrij dunne buitenlagen en maakt het geheel vrij sterk.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Als de buis er is, geen probleem. Ik dacht eerst halve buizen zoals smalle pvc dakgoten. De vierkante pvc afvoerbuizen heb ik ooit gekocht. Het zagen: met een cirkelzaag of wipzaag en twee 45° geleiders om het op de hoek te centreren

Betonplex van 6mm lijkt me lichter dan hardboard en is water en vormvaster. Qua vorm dacht ik aan een halve buis boven en een dunne betonplex plaat onder met het binnenste opgevuld met polystyreen en pu-schuim. Het schuim geeft ondersteuning aan de vrij dunne buitenlagen en maakt het geheel vrij sterk.

aha, dus een plaat onder de rails begrijp ik dat goed? als je dan een paar meter (iets van 4 of 5) rails wilt hebben zit je dan niet met ook een paar vierkante meter plaat? (ivm meenemen in de auto of vlieguig)

(We hebben bij het karretje de plaat deelbaar gemaakt, aan de onderkant zijn op de foto scharnieren te zien. De plaat bestaat uit 4 delen en kan alleen maar buigen als de hoekprofielen worden losgehaald. Op deze manier is hij toch stug, maar past hij wel in een oversized-sporttas)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het was handig geweest je budget meteen in het begin van dit draadje te noemen...

Je had dan ongetwijfeld gerichtere adviezen gekregen en dan was het ook niet nodig geweest om vette tekst te gebruiken, wat ik persoonlijk nogal schreeuwerig vind...

Succes...

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.