ontstekingsproblemen met mijn kettingzaag Stihll 088

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Als mijn 088 koud heeft start hij onmiddellijk en ik kan uren zagen, zolang ik hem maar niet stilleg.
als hij warm heeft is hij niet aan de praat te krijgen.... geen ontsteking.
En het spoel werd reeds tweemaal vervangen.
Wie weet wat hier aan de hand is?
Zorgt het vliegwiel voor deze problemen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Stomme vraag wellicht maar heb je de bougie bekeken na uren zagen? Ik ben geen kettingzager maar wel een zeiler die wel bekend is met 2 takt motoren op mengsmering. Oudere motoren laten vaak na lang gebruik heel veel residutroep achter door de motor heen. De bougie kan dan erg snel heel vettig en zwart worden waardoor hij niet goed meer vonkt. Andere bekende fout is bij een warme motor gewoon weer de choke te gebruiken waardoor hij rap verzuipt. Maar goed ik neem aan dat je met dat soort dingen wel bekend bent maar ik moest het wel ff checken;)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Wat voor brandstof gebruik je.
Zelf mengen.
Stihll brandstof
Aspen
De motor moet hiervoor precies afgesteld worden.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De bougie is prima, tijdens het zagen hapert ze niet en als de motor koud heeft dan start ie onmiddellijk...
Ik meng zelf met Stihll-olie en volgens de opgegeven verhouding.
De Stihll-verdeler in de buurt heeft er ook al drie maal aan gewerkt, maar weet het ook niet meer.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Het warm starten van deze kleine tweetakt motoren valt nogal eens tegen. Onze stihl grastrimmer start meteen terwijl de stihl heggenschaar (beiden ca een half jaar oud) lastiger te starten is. Vanuit mijn motorcross tijd met tweetakten weet ik dat ook de goede warmtegraad voor de bougie van belang is, ander werk hij niet of slecht als hij heet is. Loopt de motor dan is het goed maar opnieuw starten is lastig. Een goede dealer weet welke bougie er in hoort, dit komt preciezer dan je denkt. Soms springen bougies kapot. Verder is afstelling van de luchtschroef van belang, maar dat is werk voor een monteur net als het ontstekingsmoment. Wat jezelf nog kunt controleren is het luchtfilter en de kleur van de bougie. Als je mengverhouding en afstelling goed zijn dan is de bougies lichtgrijs. Dit controleer je door kettingzaag na volle belasting direct af te zetten en dan de bougie te controleren.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Heb je geen vonk bij hete motor of wil hij gewoon warm niet starten? Warm wel vonk betekent dat het probleem waarschijnlijk de carburateur is!
Warm geen vonk is normaal de ontstekingsspoel.Zit er condensator in de ontsteking? Anders deze ook vervangen!
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De bougie heb ik nagekeken en is een NGK van het voorgeschreven type.
De carburator hebben we open gehad en de membramen vervangen.
De machine reageert direct als je gas geeft of op lage toeren laat draaien.
Of er een condensator in zit is me niet duidelijk. Op de tekening zie ik alleen de ontstekingsmodule in één blok.
Kan het vliegwiel de oorzaak zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.