Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    betekom belgië
    Berichten
    416

    ontstekingsproblemen met mijn kettingzaag Stihll 088

    Als mijn 088 koud heeft start hij onmiddellijk en ik kan uren zagen, zolang ik hem maar niet stilleg.
    als hij warm heeft is hij niet aan de praat te krijgen.... geen ontsteking.
    En het spoel werd reeds tweemaal vervangen.
    Wie weet wat hier aan de hand is?
    Zorgt het vliegwiel voor deze problemen?

  2. #2
    Stomme vraag wellicht maar heb je de bougie bekeken na uren zagen? Ik ben geen kettingzager maar wel een zeiler die wel bekend is met 2 takt motoren op mengsmering. Oudere motoren laten vaak na lang gebruik heel veel residutroep achter door de motor heen. De bougie kan dan erg snel heel vettig en zwart worden waardoor hij niet goed meer vonkt. Andere bekende fout is bij een warme motor gewoon weer de choke te gebruiken waardoor hij rap verzuipt. Maar goed ik neem aan dat je met dat soort dingen wel bekend bent maar ik moest het wel ff checken

  3. #3
    Wat voor brandstof gebruik je.
    Zelf mengen.
    Stihll brandstof
    Aspen
    De motor moet hiervoor precies afgesteld worden.

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    betekom belgië
    Berichten
    416
    De bougie is prima, tijdens het zagen hapert ze niet en als de motor koud heeft dan start ie onmiddellijk...
    Ik meng zelf met Stihll-olie en volgens de opgegeven verhouding.
    De Stihll-verdeler in de buurt heeft er ook al drie maal aan gewerkt, maar weet het ook niet meer.

  5. #5
    Het warm starten van deze kleine tweetakt motoren valt nogal eens tegen. Onze stihl grastrimmer start meteen terwijl de stihl heggenschaar (beiden ca een half jaar oud) lastiger te starten is. Vanuit mijn motorcross tijd met tweetakten weet ik dat ook de goede warmtegraad voor de bougie van belang is, ander werk hij niet of slecht als hij heet is. Loopt de motor dan is het goed maar opnieuw starten is lastig. Een goede dealer weet welke bougie er in hoort, dit komt preciezer dan je denkt. Soms springen bougies kapot. Verder is afstelling van de luchtschroef van belang, maar dat is werk voor een monteur net als het ontstekingsmoment. Wat jezelf nog kunt controleren is het luchtfilter en de kleur van de bougie. Als je mengverhouding en afstelling goed zijn dan is de bougies lichtgrijs. Dit controleer je door kettingzaag na volle belasting direct af te zetten en dan de bougie te controleren.

  6. #6
    Als aanvulling hierbij uitleg over de warmtegraad van bougies. En er is wel degelijk verschil in het merk bougie. NGK bougies zijn goed van kwaliteit
    http://rb-aa.bosch.com/aa-nl/nl/stat...aermewerte.htm

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    betekom belgië
    Berichten
    416
    Dat is een relevante uitleg.
    Enig idee hoe dit toepasbaar is voor een Stihll 088, 120cc?
    Warm of koud?

  8. #8
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Locatie
    Wassenberg ( D )
    Berichten
    119
    Heb je geen vonk bij hete motor of wil hij gewoon warm niet starten? Warm wel vonk betekent dat het probleem waarschijnlijk de carburateur is!
    Warm geen vonk is normaal de ontstekingsspoel.Zit er condensator in de ontsteking? Anders deze ook vervangen!

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Locatie
    betekom belgië
    Berichten
    416
    De bougie heb ik nagekeken en is een NGK van het voorgeschreven type.
    De carburator hebben we open gehad en de membramen vervangen.
    De machine reageert direct als je gas geeft of op lage toeren laat draaien.
    Of er een condensator in zit is me niet duidelijk. Op de tekening zie ik alleen de ontstekingsmodule in één blok.
    Kan het vliegwiel de oorzaak zijn?

  10. #10
    Als je bougie uitdraait en langs de motor hangt (wel contact met de massa maken), zie je dan de vonk?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top