Catalpa kistje met mahonie accenten

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Even een wat ouder topic naar boven halen (had je er maar niet moeten naar linken ;)... ).

Dat inzetbakje, hoe monteer je dat eigenlijk?

Zeg nu niet: “In verstek, en met wat goede lijm en enkele schietnageltjes voor de extra zekerheid”, want zo ver was ik dus ook al :).

Ik bedoel eerder echt letterlijk: hoe krijg jij die dingen mooi uitgelijnd tegenover elkaar, tijdens montage? Ik kom altijd een stuk of vijf handen te kort. Werk je met een jig (van 90graden), en dan hoek per hoek? En moest dat al zo zijn, wat ik niet kan geloven, dan nog moeten die tussenschotten er achteraf nog - awel ja - tussen. Alleen al bij het inschuiven ervan schraap je toch alle lijm er af?

Kan je een en ander toelichten? Ik ben overigens nog te beschaamd op dit forum om gelijk een filmpje te vragen ;)...

Eigenlijk geldt de vraag ook voor het kissie op zich, maar dit zijn al wat grotere en vooral dikkere stukken, wat een en ander toch al meteen een stuk handiger maakt (voor het type knutselaar dat zoals ik al een vinger kwijtspeelt bij het openen van een doosje schroeven).

Jimbo
(telt wat zijn powertools betreft niet in aantallen vingers maar in aantallen armen)
 
A

Athanor

Guest
Nou, een filmpje zit er niet meer in hoor:( ik heb ook nog even naar de foto's gekeken, maar ook daar heb ik alle relevante plaatjes al geplaatst. Dus wordt het een mondelinge toelichting en dan stel ik je misschien teleur, want in essentie is het in verstek met wat lijm en soms geen lijm en een paar pin-nails:p

De truc is de maten goed opnemen en de zijden van het inzetbakje die tegenover elkaar liggen exact op lengte zagen met zuivere verstekken. Dan een goed sponninkje erin voor de bodem. Vervolgens de stukken in de goede volgorde tegen een rechte lat aanleggen en met plakband aan elkaar plakken. (Even in een ander topic gezocht en toch nog een paar foto's van een ander kistje gevonden:)) Daarna lijm in de verstekken en het kistje vouwen en de sluiting ook met plakband strak dicht trekken. Dan voor de zekerheid de diagonalen meten of ze even lang zijn zodat het bakje haaks is. Zo nodig dan even bijstellen met een lijmtang bijvoorbeeld. Daarna de bodem erin plakken die de vorm fixeert. Dezelfde nauwkeurigheid geld voor de tussenschotjes in het bakje, de plaatsing heb ik zonder lijm gedaan, goed positioneren, met een klemmetje eventueel en daarna met de pin-nailer op hun plaats bevestigd. Hierbij een aantal foto's van een ander kistje en inzetbakjes om dit te illustreren.

Helpt deze toelichting je wat verder?


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Helpt deze toelichting je wat verder?
Absoluut!

De truc – als je het zo al mag noemen – is dus eigenlijk dat plakband jou ‘derde (en vierde, en ...) hand’ is. Had ik kunnen weten eigenlijk want dat was ik hier al eens tegengekomen.

Ook het afplakken vd verstekken om de lijmresten ‘voor’ te zijn is geniaal in zijn eenvoud. Verder lost het lijmprobleem vd tussenschotten zich inderdaad perfect op door... geen lijm te gebruiken!

Hoe je die pietlullige stukjes nu met een tafelzaag tot op minder dan een mm juist hebt gekregen, én dan nog es een sponning erbij (ook weggefreesd op de zaagtafel à la Norm Abrams?), weliswaar met behulp van jigs, daar moet ik toch nog eens even lang en hard over filosoferen. Waarna ik ongetwijfeld enige tijd moet gaan liggen, met wat valium en een goeie single malt bij de hand...

Ik moet hier misschien meteen bij vertellen dat mijn Electra Bechum zaagtafel géén sledegeleiders heeft (de fence hangt overigens met een spanschroef aan een buisje vast, nààst de tafel, en dit met de nauwkeurigheid van een willekeurige Belgische begroting), en ik het al heel wat vond dat ik er mijn isolatie mee tot op de cm goed kreeg...

Jimbo
(spaart de combinatie alcohol-medicijnen doorgaans voor de absolute noodgevallen)
 
A

Athanor

Guest
Oké, Jimbo.... Voordat je aan de valium en drank gaat, raap jezelf nog even bij elkaar en kijk eens wat je zou kunnen doen. Als het zaagblad van de EB-machine stabiel draait en een goede zaagsnede kan leveren (scherp blad) heb je de eerste stap gezet. Als het je zou lukken een plaat MDF 18 mm op de tafel te bevestigen ben je een stap verder. Wanneer je daarin een of twee T- tracks kunt frezen ben je al een heel eind, wel parallel aan het zaagblad natuurlijk. Nu heb je de basis voor het uithalen van trucs zoals een zaagslede, afkortgeleider e.d. Ik denk daarbij dat je voor inspiratie eens op de Incra site kunt kijken. Onderstaande foto bracht mij op het idee.

Overigens kun je vooraan in dit topic de foto zien van het zagen van de sponninkjes.

Maak er een leuke klus van en je kunt de valium laten liggen en als ontspanning met tevredenheid je fles Single Malt aanspreken;);)

Succes! Fons

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.