Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dit draadje volg ik met aandacht. Je bent goed bezig volgens mij, 't komt allemaal erg degelijk over en je foto's geven een goed beeld. Ik speel met de gedachte (let wel: ik zeg "speel" . Te veel leuke projecten, te weinig tijd) om een omgedraaide uitvoering (open deel links) te maken, beter geschikt voor mijn linkshandigheid, dus het is prettig om deze bouw zo te kunnen volgen, bedankt!

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Heckemann: Aha, "..... speel met de gedachte.....". Genoteerd hoor :).
Ik ook, zoals je weet. Ik besef dat het in mijn geval (rechtshandige) verstandiger is er een te kopen. Maar het lijkt me leuk.

mvg
klaas
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Het raampje afgewerkt, tevens het blok waar de as in komt er even los ingezet.
Het blok kun je straks voor- en achterover kantelen zodat je het bovenste wiel kan uitlijnen parallel aan het onderste wiel.
foto 1.jpgfoto 2.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit raam/blok is bedoeld om het lagerhuis en lager voor het bovenste wiel in te monteren is het niet? (ik kan het niet zien op de woodgears website; misschien kijk ik niet goed).

Heb je nog overwogen hier een soort hybride (ik bedoel combinatie van hout en metaal) toe te passen?. Ik denk aan bijv. met metalen dunne vulplaatjes ( shims in het nederlands) uitlijnen van een kant-en- klaar kogellagerblokje?
Matthias klemt het lager gewoon in het houten blok he? Lijkt me niks :); ( zegt de stuurman aan wal)

mvg
klaas
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Nee, dat blok daar komt de as in, de as zelf draait niet.
De lagers komen aan het wiel aan twee kanten. Ik heb wel vertrouwen in de manier van Matthias.
jij niet Klaas? Te zwak naar je gevoel?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik meende dat ook de as roteerde en hij de kogellagers inklemde in het houten blok en hij dat geheel instelbaar maakte. Dat leek me niet gelukkig. Maar naar ik nu van je begrijp zijn in zijn ontwerp deze functies gescheiden. Lijkt me goed zoals jij dat beschrijft.

En op zich heb ik ook wel vertrouwen in Matthias. Hij heeft er al twee versies gebouwd tenslotte of misschien ondertussen wel meer. Ik heb me niet verdiept in zijn ontwerp maar werd wat ongerust toen ik je raam zag (mooi gemaakt overigens). Mijn onrust blijkt gebaseerd op verkeerde veronderstellingen mijnerzijds.

Met vr. groet,
Klaas

PS: ik ben dan wel benieuwd hoe het wiel op de as is gelagerd. Maar dat komt tzt wel langs :).
 
Laatst bewerkt:

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Vanochtend de geleiders voor het raampje gemaakt, en de laatste bewerking aan het raam gedaan zodat het in de geleiders past.
Het geheel kan nu nagenoeg spelingsvrij op en neer bewegen, noodzakelijk om straks het zaaglint op spanning te brengen.
Foto's zeggen altijd meer dan woorden:
foto 6.jpgfoto 7.jpgfoto 8.jpg
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
En zo kun je straks het zaaglint op spanning brengen:
foto 9.jpg
Het doorbuigende deel bestaat uit drie strookjes hardhout van 0,7mm dik, een bladveer dus als het ware.
Op de plaats van de ringsleutel komt nog een houten slinger.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Vandaag een begin gemaakt met de wielen.
De wielen krijgen een diameter van 40cm en worden 30mm dik. Die 30mm bereik ik door 2x15mm MDF op elkaar te lijmen:
foto 10.jpg

In de wielen komen 4 gaten van 40mm, deze kun je straks gebruiken om het wiel met de hand rond te draaien.
Tevens dienen de gaten om straks lijmklemmen doorheen te doen als ik het lagerblok op het wiel moet lijmen.
foto 11.jpg

Morgen ga ik de wielen uitfrezen met de bovenfrees.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Respect voor je werk hoor, zeker dat raampje om eea te gaan spannen straks is mooi geworden hoor.

Dat lijmen van zoiets als die MDF plaatjes voor de wielen. Is het niet eenvoudiger om daar gewoon een paar balkjes overheen te leggen en die op de uiteindes te klemmen ? Minder klemmen nodig en over het complete oppervlak druk.
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Erg leuk project, dat ik al enige tijd met veel plezier volg! Moet toch heel veel voldoening geven om een dergelijke machine zelf te bouwen uit hout!

Hoe ga je dit frezen? Met een cirkelgeleider? Ben benieuwd hoe je dan de binnenkant fixeert t.o.v. De buitenkant, zodat je ook bij het laatste stukje een perfecte cirkelvorm houdt. Daar loop ik altijd mee te worstelen, je kunt wel met latjes de boel fixeren, maar dat leidt toch ook weer tot schroefgaten in het deel dat je wel wilt gebruiken...
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Geen idee hoe het in de bouwinstructies staat. Waar ik aan zou denken is om eerst het as gat helemaal in orde te maken. voordat het wiel rond gemaakt gaat worden. Zodra dat asgat helemaal perfect is neem je een stukje rondhout dat exact in dat asgat past. Dat monteer je op een stuk plaat.

Dan het toekomstig wiel erop leggen dat nu nog vierkant is, met een decoupeerzaag grofweg alvast rondzagen waarbij je ongeveer een cm van de uiteindelijke lijn blijft.


Vervolgens leg je de plaat met het grof bewerkte wiel op de juiste plek op een zaagtafel. Door dat je het wiel nu op zijn tijdelijke as langs de zaagtafel draait krijg je een wiel dat perfect rond is met een perfect gecentreerd asgat.

Het asgat maken NAdat je het wiel rond hebt gezaagt zal, denk ik zelf, zelden een goed gecentreerd asgat opleveren.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Het frezen stelt niet veel voor, ik zaag ze eerst grof uit en maak ze daarna mooi rond op mijn freestafel.
De wielen hoeven niet gelijk perfect te zijn, sterker nog, ze zijn nu een paar mm te groot.
Als de lagers op de wielen zitten draai je de boel op maat, zo zit het asgat ook precies in het midden.
Hier een foto hoe Matthias dat doet:
turning_wheel-b.jpg

Mijn wielen:
foto 12.jpg

Om een idee te krijgen de wielen even op het frame geplaatst:
foto 13.jpg
Lijkt al op een lintzaag toch? :-D

Als volgende zijn de lagerblokken aan de beurt.

Stay tuned....
En voor de volgers, alvast een goed uiteinde!!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Is MDF eigenlijk niet te zacht voor wielen met dit doel? Het zaagblad komt op het zachte deel te liggen en daar komt best wat druk op. Je hebt het andere frame niet voor niets zo stevig gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.