Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
@Renault:
Matthias zelf zaagt de onderdelen uit vuren legplanken van de ikea. Ik denk niet dat dat veel beter is dan het vuren wat ik gebruik.
Het frame bestaat uit zes lagen van 18mm vuren, dus een totale dikte van 108mm, dat kan wel wat hebben denk ik, ook als het wat minder vuren is.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Gisteren weer wat stukken gelijmd:
foto 5.jpg
Ik heb voor deze klus nog wat extra lijmklemmen gekocht, 8 stuks om precies te zijn.
Ik dacht dat ik met de nieuwe klemmen en mijn bestaande klemmen aardig wat had.
Niet dus, je bent er zo doorheen als je wat klemt. Het gaat dus allemaal wat trager dan ik zou willen.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Gisterenavond weer een paar latjes in de klemmen gezet:
foto 6.jpg
Ik moet dus echt nodig een paar extra lijmklemmen hebben.

Heeft er iemand ervaring met de goedkope lijmklemmen van de bouwmarkt? Dus twee voor 5 euro.
Ik begrijp dat die voor dagelijks gebruik niet voldoen maar voor een eenmalig project?
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Moet je niet aan beginnen. Ik heb er ook eens 4 aangeschaft met dezelfde gedachte. Maar tijdens het eenmalige project is het niks dan ergernis omdat ze niet fatsoenlijk klemmen, en daarna heb je ze toch weer eens nodig en blijf je telkens tegen ze aanlopen. Weggooien doe je ze toch niet, dus als je er koopt koop dan meteen fatsoenlijk. Ook de bouwmarkt heeft degelijke klemmen, maar die vind je helaas niet in de euro-bak.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
@Imco; je hebt wel een punt ja. Weggooien doe je ze inderdaad toch niet.
@Bruine_beer; ik heb ze snel nodig dus Ecotools gaat hem niet worden. Wel bedankt voor de tip!

Dan toch maar naar de bouwmarkt om dezelfde klemmen als ik nu al heb. Die kosten iets meer dan 5 euro per stuk, ook niet de hoofdprijs natuurlijk.
En tot nu toe bevallen ze goed, nog niks kapot ofzo.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Ik weet niet welke bouwmarkt je binnenloopt maar bij de bekende zoals G...A , P..X.S ed. hebben vrijwel elke week kortingsbonnen. Als je toch dezelfde klemmen haalt kun je ze zo maar met 20% korting meenemen. Scheelt toch weer in deze economisch zware tijden. ;-)
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Niet veel bijzonders te melden eigenlijk. Ik ben weer een paar laagjes verder:
foto 7.jpg
Het hele frame bestaat uit zo'n 70 stukken en omdat ik alles netjes recht op elkaar wil lijmen doe ik maar 1 laag per keer.
Dus ja, daar gaat wat tijd in zitten. Tenminste, het drogen van de lijm dan.
Maar we komen er wel.

Ondertussen een beetje aan het rond neuzen naar een motor voor het ding.
 

Bijlagen

  • foto 8.jpg
    foto 8.jpg
    87 KB · Weergaven: 1.039

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
waarom schroef je de tussenlagen niet op elkaar met de lijm, wanneer de lijm droog is schroef je ze er terug uit of je laat ze zitten.
als je ze laat zitten moet je ook niet wachten tot de lijm droog is voor de volgende laag.
is goedkoper dan de klemmen en als je dan enkel de laatste laag met klemmen doet zie je de schroefgaten niet.

Maar anderzijds, men kan geen lijmklemmen genoeg hebben natuurlijk met zo een hobby. ;)

mvg,
Vincent
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Daar heb ik ook aangedacht, was ook een suggestie van Matthias.
Het leek mij erg bevredigend om het volledig te lijmen, en dat is het ook :)
Een betere reden heb ik niet. Wellicht dat ik het de volgende keer wel zou doen.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Het frame is grotendeels klaar.
IMG_2896.jpgIMG_2897.jpg
Ik moet er nog een paar gaatjes in boren en dan kan ik de onderkant ook lijmen.
En nog een avondje hoekjes afronden en schuren.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Nee hoor, dit project loopt nog steeds. Alleen op een iets lager pitje afgelopen 2 weken.
Het frame is inmiddels klaar, daar zal ik nog een foto van schieten en hier plaatsen.
Gisteren heb ik een motor besteld voor de lintzaag, 0,75kW, 1500rpm.
Ondertussen ben ik begonnen aan de "top wheel mount".
foto 9.jpg
In het raam komt een blok hout met daarin de as van het bovenste wiel. Als je het zaaglint op spanning brengt komt alle spanning op dit raampje, de onderste en bovenste regel worden uit elkaar getrokken.
De hoekverbindingen moeten dus behoorlijk sterk zijn. Matthias bereikt door gebruik te maken van een "box joint", maar ik heb hier (nog) geen jig voor.
Ik heb er dus voor gekozen om de hoeken te versterken met een "spline", zoals op de foto te zien is.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Zeer mooi project, en hele nette uitvoering. Ik ben benieuwd waar je de motor hebt besteld en wat deze ongeveer kost?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.