Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik denk dat bijna iedereen op dit forum de site van Matthias Wandel wel kent:
http://www.woodgears.ca
Ik heb een aantal weken geleden de plannen voor zijn lintzaag gekocht:
http://www.woodgears.ca/bandsaw/homemade.html

Ik zal proberen hier een bouwverslag bij te houden van de bouw van deze lintzaag.
Ik heb een vrouw die onregelmatig werkt, een zoontje van 2 jaar en een hoop andere hobby's die ook tijd vragen.
Dus reken niet op dagelijkse updates.

Vandaag begonnen met in AutoCAD tekenen van het frame om hem vervolgens schaal 1:1 te plotten:
Frame 1op1.jpg

Deze tekening ga ik op een plaat MDF plakken van 36mm dik (2x 18mm).
De plaat MDF leg ik op mijn werktafel en vul hem zonodig uit zodat hij mooi vlak is.
De plaat zal ik her en der voorzien van gaten voor mijn lijmklemmen.
Ook wil ik er wat verticale posten op maken zodat alle framedelen netjes op elkaar verlijmd kunnen worden.

Affijn, vandaag na het werk dus eerst maar eens naar de bouwmarkt om wat 18mm MDF.
 
A

Athanor

Guest
Dat wordt een interessant project! Misschien goed om nog even na te denken over de kwaliteit MDF die je gaat halen, voor zo'n machine lijkt MDF met een hoge densiteit mij aan te raden.

succes! Fons
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Misschien goed om nog even na te denken over de kwaliteit MDF die je gaat halen, voor zo'n machine lijkt MDF met een hoge densiteit mij aan te raden.
Het MDF zal alleen dienen als een mal voor het te verlijmen frame van vurenhout.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Vandaag begonnen met de "bouwplank" welke ik ga gebruiken om het frame zo recht mogelijk te verlijmen.
Eerst de tekening op een plaat 18mm mdf lijmen met spuitlijm:
foto 1.jpg
Om de plaat echt vlak te krijgen heb ik er stroken van 10cm multiplex onder gemaakt:
foto 2.jpg
De positie van de stroken heb ik van te voren op tekening gezet zodat ik zeker weet dat ze straks niet in de weg zitten voor mijn lijmklemmen:
foto 3.jpg
Gaten voor de lijmklemmen:
foto 4.jpg
De gaten ga ik dus straks zo gebruiken:
foto 5.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aha, interessant om te volgen. Waren niet al meer forummers met zijn lintzaag begonnen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Verdraaid ja Renault, ik herinner me nu ook zo iets. Althans ik herinner me de melding van iemand die was begonnen. Hoe het verder is gelopen heb ik nooit gehoord of ben ik vergeten (kan ik me niet voorstellen :))

mvg
klaas0639
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Hoi,



Ben benieuwd!


Mijn lintzaag is eigenlijk nooit "echt" afgekomen . Wegens tijdgebrek en andere problemen het project maar opgeheven
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
En we zijn weer een stukje verder:
De eerste 2 lagen op maat gemaakt en in de klemmen gezet:
foto 3.jpg
En als de lijm droog is ziet het er zo uit:
foto 4.jpg
Nu proberen er elke avond een laagje op te lijmen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ha ik begon me al ongerust te maken -:)
Nee hoor, niet echt. Mooi om je vorderingen te zien.

Een algemene vraag/opmerking
ik weet dat Mathias Wandel ook gewoon vol hout gebruikt en dus zou ik dat ook kiezen. Maar ik vraag me toch of dat niet hinderlijk veel blijft werken oiv relatieve vochtigheidvariaties. Zou een goede multiplex een betere keus zijn ? Of is dat veel minder stijf?
MDF is waarschijnlijk het minst gevoelig voor omgeving (rel. vochtigheid) maar dat is, voor zover ik weet, slapper en blijft (traag) vervormen.

mvg
klaas0639
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
@Klaas:
Ik hoop de invloeden van vocht te kunnen beperken door het hout af te sluiten, oftwel te verven.
M'n gevoel zegt dat het dan wel mee zal vallen met de hinder van het werken, de tijd zal het leren :-D

Matthias schrijft het onderstaande over het gebruik van multiplex en mdf voor het frame:
"Please note that the figures above are for wood strength and stiffness along the grain. Wood tends to be much weaker across the grain. If you were to make the frame out of plywood, half the wood grain would be perpendicular to the direction of force, which would result in a frame only half as strong and half as stiff. Do not use MDF for the frame, as it will sag under load. Any evergreen soft wood (other than balsa) should be adequate for the frame. You can also use hardwood, resulting in a stronger frame, but it will be much heavier."
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
OK. Over de sterkte maak ik me niet zoveel zorgen. Ik denk ook dat vol hout de beste keus is. Maar qua stabiliteit?

Overigens verwacht ik met jou dat je op dit punt, verven een positieve invloed zal hebben.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh, Andre maakt anders toch ook draaibanken in massief hout en spindels etc.. als het hout droog genoeg is en je werkplaats stabiel genoeg qua vocht, is dat allemaal toch geen probleem? En afsluiten zal idd ook wel helpen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.