Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
  1. #1
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461

    Smile De racekever van Renault

    Een paar minuten geleden bewoog een fruitvliegje zich over m'n scherm, van de ene kant naar de andere. M'n eerste reactie was: Wat heeft Renault nou weer geflikt. Kon hij zich niet beperken tot z'n avatar. En toen vloog het vliegje weg.
    Sorry Renault, voor m'n negatieve impulsieve gedachte. ;-) Achteraf moest ik wel lachen om m'n eigen reactie.

  2. #2
    Hahaha, ik zie je zitten. Herken het ook wel.


    Psychologen hebben een naam voor dat verschijnsel, ben ik even kwijt. De verwachting dat een voorval waaraan je gewend bent in een andere situatie hetzelfde voorval betreft als het elders/in een andere situatie voorkomt. In sommige beroepsgroepen (Luchtvaart, defensie, justitie, beveiliging) wordt er zwaar op getraind om dit verschijnsel teniet te doen.

    Groet, Rob.

  3. #3
    En terecht. Er gebeuren bij het sportklimmen nog weleens dodelijke ongelukken mee: uitbinden als je klimmaatje beneden is en even niet erbij stilstaan dat die dit keer met iemand anders klimt. Is voor je gebruikelijke klimmaatje niet zo'n probleem, wél voor degene met wie jíj die keer aan het klimmen bent.

  4. #4
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten


    Psychologen hebben een naam voor dat verschijnsel, ben ik even kwijt. De verwachting dat een voorval waaraan je gewend bent in een andere situatie hetzelfde voorval betreft als het elders/in een andere situatie voorkomt. In sommige beroepsgroepen (Luchtvaart, defensie, justitie, beveiliging) wordt er zwaar op getraind om dit verschijnsel teniet te doen.
    Bedoel je tunnelvisie? Dat is inderdaad een vervelend fenomeen. Vooral als je met meerdere personen bent kan een probleem door een dominant figuur in een bepaalde richting geduwd worden en praat men zichzelf die oplossing aan. Vooral bij justitie is dat lastig.
    Ik geloof dat ik daar in de praktijk weinig last van heb. Als techneut ban ik gewend om met de harde feiten te werken en met een blanco vel papier voor m'n neus met die feiten en m'n ervaring en brainpower een probleem op te lossen. Daarom is brainstorming met een neutrale voorzitter een goed idee. Iedereen kan ook z'n meest bizarre oplossingen in de groep gooien. En vaak geeft een volkomen bezopen idee de aanzet tot een goed idee bij een ander.

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    En terecht. Er gebeuren bij het sportklimmen nog weleens dodelijke ongelukken mee: uitbinden als je klimmaatje beneden is en even niet erbij stilstaan dat die dit keer met iemand anders klimt. Is voor je gebruikelijke klimmaatje niet zo'n probleem, wél voor degene met wie jíj die keer aan het klimmen bent.
    Wat dat betreft is de scheepvaart ook een goede leerschool. Eén hand voor je zelf en één hand voor het schip. Vooral bij een flink slingerend schip laat je de vaste wereld pas los nadat je met je andere hand weer nieuw houvast hebt.
    Ik breng nog steeds de boodschappen in huis met in één hand de plastic tasjes zodat ik met de andere hand deuren kan openen. Dan hoef je geen ellebogen of je voeten te gebruiken. De meeste deuren hier hebben ronde knoppen in plaats van hendels, dat maakt het gebruik van ellebogen sowieso lastig.

  6. #6
    Nee, tunnelvisie bedoel ik niet, kan het niet vinden, vraag het volgende week wel even aan een van de psychologen of psychiaters in het ziekenhuis waar ik werk.

    Het voorbeeld wat Arthur gaf is typerend: je ziet de smoel van degene met wie je gewoonlijk klimt naast je, dus iedereen is beneden. Klaar. Boem. Oeps.... Je zet de zaagmachine altijd meteen uit als je een snede gemaakt hebt, dus je collega ook. Niet. Au. Je ogen zien de fout wel, maar je hersens geven het niet door.

    De uitdrukking "Één hand voor jezelf etc" klinkt mij zeer bekend in de oren. Ik werd er mee doodgegooid in mijn zeiltijd, voorzichtigheid was niet mijn sterkste kant. Op een gegeven moment werd de kreet gevolgd door "als je er weer af lazert komen we deze keer NIET voor je terug". Dan is de Noordzee ineens heel erg groot, al kan je goed zwemmen. Later tien jaar lang ieder jaar een paar maanden op zee doorgebracht, dan leer je snel. Inmiddels ouder en iets wijzer: ik hoor mezelf de kreet brullen tegen mijn zonen als we samen ergens mee bezig zijn

    Groet, Rob.

  7. #7
    Hehe, sorry WR. Kan er ook niks aan doe anders dan de tip geven om heel snel een appeltaart te gaan bakken. Trouwens over Kevers gesproken. Sinds mei bezit ik er een. Foto is recent genomen, maar met een 110mm (inderdaad, ze worden nog gemaakt door lomography.com!) fotocamera. Gaaf plaatje dacht ik zo zonder al die moderne foto bewerking.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles

  8. #8
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.461
    Nou we toch lekker off-topic bezig zijn kunnen we wel even door gaan.
    In begin 70er jaren heb ik een oranje kever gehad als bedrijfsauto. Het was een 1503S of een 1302S als ik het goed onthouden heb. Bij de productie echter hebben ze een vergissing gemaakt en er een dubbele carburateur van een ander type op gezet. Bij volgas kreeg ik de naald van de snelheidsmeter tegen het pennetje van de 0 kilometer aan na een 360 graden slag. Dat kostte een evenredige hoeveelheid benzine maar dat betaalde de baas. Met de vakantie echter kwam het voor mijn rekening en dat is andere koek. Maar het reed wel flitsend.

    Dia0316q.jpg

    Dia0315q.jpg

  9. #9
    hahaha, daar gaan we weer..... Mijn vader had eind jaren zestig een VW kever 1200. De eerste!! auto in de straat en in de familie. We hebben de motor van dat ding er wel twintig keer uitgehaald, mijn vader had dezelfde tik als ik; wij moeten altijd alles zelf kunnen, ook al duurt het veel langer. "Dom mag je zijn, maar je moet je altijd weten te behelpen" was in mijn familie de kreet als iemand weer eens iets had gedaan wat we beter aan een vakman over hadden kunnen laten. Enfin, ik kan nog steeds blind zo'n motor uit zo'n auto trekken en er weer in hangen na gedane arbeid. Wat was dat lekker, geen software, geen elektronica, gewoon een mooie luchtgekoelde verbrandingsmotor. Je kon daar nog alles zelf aan doen.

    Tot mijn dierbaarste herinneringen horen onder andere de openvliegende motorkap op de snelweg, de door het linnen dak gezakte imperiaal inclusief bagage tijdens de vakantie en het verliezen van een complete treeplank ergens in de n.o. polder op een regenachtige avond. Het ding was toen al zo ver doorgeroest dat de huidige APK keurmeesters het niet meer als een auto herkend hadden.

    Mooie foto's, heren, dank. Mooi Z/W trouwens, Renault, Ilford maakte vroeger speciale film voor dat grofkorrelige effect. Kan ik ook weer een heel verhaal over ophangen maar ik vind het wel even welletjes.

    Groet, Rob.

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.570
    Renault, de sfeervolle foto van je kever wekt bij mij de indruk dat je zelf aan fotografie doet. Nog eigen doka?

    Klaas0639

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top