Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: houten bad

houten bad

Beste mensen, ik ben op zoek naar een echt , niet te groot ,echt houten bad voor in de badkamer. Hoe kom ik daaraan?

Re: houten bad

@dopeling, in de geest van ons forum zou ik zeggen, zelf maken. 5 planken en een emmertje epoxy, maak het zo dat het apart smoelt en ongelukkig zit en noem het design.
    Een half wijnvat zou ook nog kunnen.

jaap

http://www.badenvanhout.nl/nl/baden/binnenbaden1

of zelf maken zoals jaap al zegt,die zat met een half wijnvat al in de riching 8-)

groet,
    albert

Misschien wil Jaap zijn bootje wel aan je overdoen. Kan je aardig stukje in badderen. Ben benieuwd of hij al waterdicht is? 8-)

Zelf maken.
    Houd rekening met de houtsoort, een hoge duurzaamheid is uiteraard noodzakelijk. Traditioneel wlrd er Hinoki (=Port Orford Cedar) gebruikt voor zijn eigenschappen aangename geur en duurzaamheid. Gebruik nooit, ik herhaal nooit zeep in een houten bad. Zeep spoelt de natuurlijke oliën in het hout weg waardoor het bij bepaalde houtsoorten kan gaan rotten en dat is maar één van de nadelen van zeep. De ranzigheid die zeep achterlaat is ook niet wenselijk voor het hout. Het idee van een houten bad is dat je je eerst wast naast het bad op een krukje waar je dan het water uit het bad schept, of onder de douche. Waarna je je vervolgens volledig en grondig afspoelt en dan het bad ingaat. Wil je een houten bad om zeep in te gebruiken dan zal het moeten worden behandeld met één of andere lak of ander afwerkings product. Ik ben daar zeker een tegenstander van want dan zit je niet in houten bad maar in een houten bad met een plastieke film erover. Het prettige van een houten bad is nu net het gevoel van het hout tegen je huid.
    Het is een volledig andere ervaring dan eender welk ander bad. Een houten bad is zeer onderhoudsgevoelig. Het mag nooit droog staan hierdoor gaat het lekken vermits de houtverbindingen beginnen te werken. Minstens een keer per week (liefst meer) volledig laten leeglopen en grondig uitschrobben is ook wenselijk. Het is een onderwerp waar je een boek over kan schrijven, dat is dan ook al vaak gebeurd en ik raad zeker aan hierover te lezen voor je een beslissing maakt. In Japan is er een lange traditite van houten baden, zelf leef ik in een traditioneel Japans huis met een houten bad dat verwarmd wordt door een houtkachel. Een bad nemen 's avonds is dan ook een hele onderneming maar ook een moment waar ik altijd naar uit kijk.
    Bezint voor men begint gaat zeker op in dit geval. Het is niet voor niets dat men in Japan, waar een houten bad gebruikelijk is, men tegenwoordig liever voor een gemakelijker alternatief kiest.
    Of bestel er één bij ons http://www.eastwindinc.com/.

Dus een houten bad kan je "om zeep" helpen!

http://www.cloudfish.nl/Welkom.html

Vind bovenstaand baden persoonlijk wat mooier, wellicht minder traditioneel. Wel een stuk praktischer lijkt mij zo...

voor €3200 resp €3500 een bad van multiplex, epoxy en siliconenkit. Ik verwacht niet dat de TS dat bedoelde.

Dat witte is vast geen siliconenkit, maar epoxylijm. Zelf had ik dat alleen aan de binnenkant gedaan en de buitenkant strak getrimd. Ik vind deze baden niet verkeerd en ze hebben zeker een individuelere uitstraling dan het wit geëmailleerde plaatstalen vinex gedrocht wat wij in de badkamer hebben. Als je het beste (bruynzeel) multiplex neemt dat je kunt krijgen, een emmertje epoxy en 180 gr. glasmat, dat je dan voor een honderdje of 6 een heel eind komt.
    Ritmeester is een cnc houtverwerker en die hebben ook een houten bad gemaakt, maar daar gaat een hele pallet multiplex in. Ik kon maar 1 foto vinden, de andere links werken niet meer.

jaap

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterderooij
    voor €3200 resp €3500 een bad van multiplex, epoxy en siliconenkit. Ik verwacht niet dat de TS dat bedoelde.
    Ik denk dat de topicstarter prima zelf kan bepalen of dit wat voor hem zou zijn of niet. De link van mij uit was iig bedoeld ter inspiratie en als aanvulling op de andere geposte baden...

Forum Rechten