Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1
    Junior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Locatie
    Lelystad, Flevoland
    Berichten
    11

    Eiken terrasoverkapping om een hoek heen

    Hallo forumleden,

    ik ben Erwin en ben net begonnen met de bouw van een terrasoverkapping in eiken constructiehout. Voor mij is dat de eerste keer dat ik zo'n project doe.

    Ik ben begonnen met het bouwen van een terrasoverkapping. Ik liep al jaren met de gedachte om een overkapping van eikenhout te bouwen met traditionele verbindingen. De overkapping heeft een uitval van 3,5 meter en is breed 5 meter, waarna hij een hoek om gaat van ong. 75 gr en nog ongeveer 3,8 meter doorloopt.
    Mijn stijlen en ankerbalk zijn 130 x 130 mm. De pennen heb ik 45 mm dik en 100 mm breed gemaakt.
    Ook moet ik de ankerbalk verlengen waarvoor ik een schuine liplas wil gebruiken. Dit kortere deel van de ankerbalk wordt verder niet ondersteund door een stijl, dus ik ben bang dat de constructie niet sterk genoeg is. Op verzoek van André zal ik binnenkort een schets plaatsen en wat foto's om het te verduidelijken.

    Mvg

    Erwin

  2. #2
    Junior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Locatie
    Lelystad, Flevoland
    Berichten
    11
    Hallo André,


    Met enige moeite heb ik een tweetal tekeningen gemaakt om een en ander te verduidelijken voor jou op mijn vraag over verlenging van de ankerbalk. Of ik dat zo kan doen met de schuine liplas.
    De eerste tekening is van de overkapping zoals die ongeveer moet worden. De 2e is detail van de verlenging.
    Ik zal ook een paar foto's bijvoegen.
    Ik was eigenlijk van plan om geen steekschoren te gebruiken, omdat ik uit esthetisch oogpunt mooier vond. Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat het noodzakelijk is voor de stevigheid van de constructie.
    De stijlen wil ik plaatsen op betonpoeren met een in hoogte verstelbare beugel. Zijn er dan nog aanvullingen nodig bijvoorbeeld tussen het staal en het eiken? Voeg tevens een foto van betonpoer toe.
    ik was van plan om het eiken verder onbehandeld te laten. Het eiken zal op den duur vergrijzen denk ik. Is die keuze verstandig?


    Mvg


    Erwin
    overkapping om hoek heen Erwin (640x452).jpg

    overkapping om hoek heen detail 1 Erwin (640x455).jpg

    DSC_0367 (640x427).jpg

    DSC_0373 (640x427).jpg

  3. #3
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457
    M'n eerste gedachte was waarom de staanders niet op "logische" plaatsen staan zoals op het einde van een ligger of op een knik. Ik heb geen ervaring met dit type liplas maar m'n gevoel zegt dat die las beter ondersteund kan worden. En dan zou een halfhoutse verbinding met een pen van de staander door beide lippen simpeler zijn. Ik weet niet wat je als dakbedekking gaat gebruiken maar bepaalde soorten kan je maar bij bepaalde hellingshoeken toepassen. Ik zou ook elke staander van schoren voorzien want in die richting heb je weinig sterkte. De hoek zelf kan je ook versimpelen door de dakliggers in die driehoek allemaal haaks op de schuine ligger te maken. In het algemeen kan je stellen dat je met driehoeken in je constructie de sterkte maakt.
    Ik zie dat je al begonnen bent zodat sommige aanbevelingen mogelijkerwijs te laat komen. In ieder geval succes.

  4. #4
    De tekening brengt licht in de duisternis

    Een paar opmerkingen: een houten (eiken) constructie zoals je wil bouwen heeft een aantal wetmatigheden. Het totaalbeeld van de constructie word bepaald door de som van de noodzakelijke onderdelen. Maw. alle onderdelen zitten daar omdat ze een noodzakelijke functie vervullen, het esthetische moet altijd wijken voor het constructieve. Dit wil niet zeggen dat je dan maar een massief gedrocht moet neerplempen, nee, maar het moet wel altijd constructief kloppen. Dus geen steekschoren monteren omdat het visueel mooier is, dat is geen goede keuze, zeker niet omdat ze hier wel degelijk hun nut gaan hebben.

    Wat de geschetste constructie betreft, dat is uitvoerbaar met een paar bijsturingen. Waar de muurplaat een knik maakt staat idealiter een staander onder. Het scharnierpunt word dus best ondersteund ( ook uit visueel oogpunt)

    Normaal gezien zit in een dergelijke constructie ook altijd per staander een horizontale ankerbalk naar de muur, en vormt zo een soort halfgebint. Tegen de muur word op de ankerbalk dan een halve priemstijl geplaatst waar de "nokbalk" invalt, of die ondersteund. Zo moet die zware "nokbalk" verder niet vastgemaakt worden tegen de muur. Samen met de zware keper vormt deze combinatie dan een (driehoekig) gebinte. De ankerbalk word altijd ingelaten in de muur, en bij een zware constructie komen er ook muurankers te zitten. Kan dit niet dan is in de hoek tussen staander en ankerbalk ook een schuine schoor nodig.

    De betonnen poeren zijn prima, idem voor de draadstang met moer, die zijbeugels mogen komen te vervallen, schroef die onderplaat rechtstreeks in het kopse vlak van de staander. Laat die stalen plaat zeker niet uitsteken op de staander (waterinfiltratie) Tussen stalen plaat en balk een stukje epdm of bitumen kan nooit kwaad.

    De las van de muurplaat naast de staander is sowieso uitvoerbaar, het is soms een betere keuze dan op de staander te lassen.

    De kepers op het schuine deel zou ik ook van de muurplaat naar de muur laten lopen, en haaks op de muurplaat georiënteerd, net al bij de andere dakvlakken.

    Je Eiken constructie mag onbehandeld blijven, die zal met de tijd (onregelmatig) vergrijzen. Word al eeuwen zo gedaan, geen probleem dus.


    Succes met de bouw,

    André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 25-10-13 om 09:45.

  5. #5
    Wat voor beschot en dakbedekking komt er op de overkapping? Het is me eigenlijk niet helemaal duidelijk of het om een plat of hellend dak gaat door de 3d schets en de plek van de hoekkeper (tenminste, als het een hellend dak is is het een hoekkeper).

    Als wij een overkapping oid bij een bestaand gebouw aanbouwen plaatsen/bouwen we vaak eerst de overkapping op draaistutten en plaatsen dan later de palen en poeren. De plek vd palen is dan erg makkelijk te bepalen.

  6. #6
    in plaats van schoren bij de kolommen kan je de stabiliteit ook uit het bestaande gebouw halen. de voorwaarde is dan wel dat de overkapping daar goed aan vast zit en het dak van de overkapping een dicht houten dak is.

  7. #7
    Junior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Locatie
    Lelystad, Flevoland
    Berichten
    11
    WR, André en Bjorn de dakbedekking wordt (dubbelwandig) polycarbonaatplaat in aluminium profiel, bewust gekozen voor de lichtinval. Volgens de leverancier moet de hellingshoek van zo'n dak minimaal 5 gr zijn. De hellingshoek van mijn dak wordt ongeveer 9 gr.
    Ik begrijp dat plaatsen van steekschoren tussen de muurplaat en stijlen een must is voor de constructie. Ik zal deze dan ook gaan plaatsen, waarbij ik aanneem dat ik ze moeten inlaten in het hout dmv pen en gat.
    De middelste stijl had ik eerst wel bedoeld om onder de hoekverbinding te plaatsen. Echter ik liep daarbij tegen 2 mogelijke problemen aan. De lengte van de polycarbonaatplaten had ik op 3,5 m bepaalt, deze middelste stijl onder de verbinding komt dan op ongeveer 3,7 m op dat punt vanuit de gevel gezien. Bovendien zou de poer van deze stijl vlak naast rand van mijn vijver komen. Mijn angst daarbij is dat de poer in de tijd schuin wegzakt richting vijver.

    De dakliggers in de driehoek heb zo gekozen ivm de aluminiumprofielen en polycarbonaatplaten. Daarin heb ik geen keus.
    Door de maatvoering van de dakbeplating dient er voor elk aluminiumprofiel een spant te komen waarop profiel rust. De spanten hebben een maat van 6 cm breed (nodig voor profiel) en 15 cm hoog. Deze maat 6 x 15 cm heb ik ook aangehouden voor de nokbalk welke ik zoals op de tekening aan de bakstenen muur wil bevestigen aan rvs draadeinden M12. De draadeinden wil ik verankeren met chemische 2 componenten mortel, zodat ik een spanningsvrije verbinding met de bakstenen muur krijg.
    De spanten wilde ik inkepen en zowel een deel op de nokbalk laten rusten en borgen met een houtdraadbout en ook laten rusten op de muurplaat waarbij de spanten wel en stukje oversteek hebben over de muurplaat. Uiteraard ook weer borgen met een houtdraadbout.

    André de draadeind in de poer is m20, er zitten 2 moeren op. 1 onder de verdikking onder de plaat en 1 in de verdikking onder de plaat. De plaat heeft een maat van 6 x 11 cm. Wordt de bevestiging in het kopse hout van de staander dmv 2 houtdraadbouten dan niet te zwak voor de bevestiging omdat de zijplaten ontbreken? Is het dan niet gewoon beter om de zijplaten in stand te houden. Het staat minder mooi, maar er kan natuurlijk wel makkelijker water tussen blijven zitten. Omdat ik het hout onbehandeld wil laten is dat natuurlijk een risico.

    Ik hoor graag weer van jullie.

    Mvg
    Erwin

  8. #8
    Die polycarbonaat is dat tunnelplaat ?
    Hou er rekening mee dat als je de kopsekanten niet goed afsluit je grote kans hebt dat die platen binnen een paar jaar groen van de alg zijn

    Been there, done that and got the t'shirt
    Met een hamer past alles...

  9. #9
    Zoals in de bovenste schets de hoek getekend is klopt het niet, je krijgt zo een knik in het dakvlak.
    Vanuit de hoek van het huis ga je met 2 hoekkepers naar de buitenhoeken, en haaks vanuit de muurplaat ga je weer met de dakliggers naar de hoekkepers, op maat van je polycarconaat platen. De bovenkant vd polycarbonaatplaten wordt schuin gezaagd op de hoekkeper. Zoals het getekend is heb je 2 dakvlakken, voor rechte dakvlakken moeten het er 3 zijn, anders knikken de dakvlakken.

  10. #10
    Junior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Locatie
    Lelystad, Flevoland
    Berichten
    11
    Ja Toxiq, daar ben ik mee bekend. Het is inderdaad tunnelplaat die je aan beide open zijden (boven en onder) met speciale tape dient af te dichten.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top