Europees notenhout afwerken, zie door bomen het bos niet meer

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik ben nu bezig met het maken van een tafel van europees notenhout. Nu had ik gedacht om de tafel met OSMO topolie af te werken, omdat ik daar nog een pot van heb staan. Die had ik toen al eens gekocht op advies.
Nu ben ik me er echter eens verder in gaan verdiepen, en hoor en lees nu heel veel verschillende verhalen over wat je nu het beste kunt gebruiken.
Er zijn mensen die maken hun eigen lak, anderen gebruiken eerst wat lak en werken dan af met wax, anderen gebruiken weer danish olie....

Ik wil de tekening van het hout zoveel mogelijk naar voren laten komen. Ook moet het niet te donker worden. De tafel word gebruikt in de keuken, plus we hebben jonge kinderen, dus de kans is reeel dat er water op komt/blijft staan.
Kan iemand me nu een goede afwerking adviseren. Of is die Topolie van OSMO al goed genoeg. Ik heb al vanalles opgezocht, maar kom er niet meer uit...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hier speelt smaak zo'n belangrijke rol dat je niet een eensluidend advies zult krijgen. Een juist advies is er ook niet.
Zelf heb ik wat proefjes gedaan wat betreft slijtage, effect op het uiterlijk van hout en bestandheid tegen allerlei vloeistoffen als water, koffie alcoholische drankjes als rode wijn, bier, jenever, hete voorwerpen als kopje heet water.

het mooiste (vond IK) en best bestand tegen al deze zaken ( weer vond IK, het is maar een proefje, geen onderzoek) bleek Skylt mat, een 2 compoenten parketlak. Maar.... hou je van een lak die je niet ziet? ( het hout maakt een indruk alsof het NIET gelakt is :)

Mvg
klaas0639
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Skylt is perfect spul, maar niet als je de tekening van het hout wilt benadrukken. Ik gebruik het bijv. Bij zebrano juist om het beeld rustiger te krijgen. Zal dus niet aan je verwachtingen voldoen.
Rigostep (producent van Skylt) heeft nog wel andere mooie producten die beter passen, google de site even, staat aardig wat info op.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn tafel van Belgisch noten heb ik met hardwaxolie van houtolie.nl gedaan. De tekening van het hout komt heel mooi op, en als je maar hard poetst krijg je een mooie zijdeachtige glans. Ik ben echter nog niet erg tevreden over hoe het in de dagelijkse praktijk zich houdt. Je krijgt snel kringen. Vooral warme bekers moet je echt niet zo op tafel zetten, heb je gelijk een diep in de was gedrukte kring.

Niet dat ik het heel erg vind, een tafel mag best een doorleefd uiterlijk krijgen.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Monocoat van Rubio versterkt de houttekening in mijn werkstukken het mooistIMG_1404.jpg[IMG_1404.jpgATTACH=CONFIG]9858[/ATTACH]
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Sorry dubbele foto.. Ben nog n newbie met posten, ben voornamelijk een lezer.

Op de foto een eikenblok welke ik als salontafel gebruik afgewerkt met monocoat na vlak schaven en schuren met korrel 240
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat je ook doen kunt is eerst het hout met lijnolie doen. Dat haalt de tekening in het hout enorm op, het gaat er echt van leven. Wordt ook een stuk donkerder. Daarna afwerken met een lak zoals skylt als bescherming.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ seek: huh, hecht een lak van het type skylt op een geolied oppervlak? Ik heb altijd aangenomen (zonder het te verifieren of anderzins me daarin te verdiepen) dat dat niet gaat. Zou een interessante combinatie zijn voor de itemstarter.
En ik ben mogelijk van een ongefundeerd vooroordeel verlost :)

mvg
klaas0639
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, in principe wel, want lijnolie hard uit. Moet je wel lang genoeg wachten natuurlijk. En eerst een proefstukje doen.

Maar misschien weten anderen het wel beter? Ik ben absoluut geen expert op afwerkingsgebied.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Simpele vraag maar een lastig antwoord. Er zijn vele,vele manieren om een tafel mooi af te werken. Hardwax-olie gebruiken wij zelf hier best vaak. Is vriendelijk in het gebruik,nadeel is echter dat het niet echt super duurzaam is. Onze eettafel heeft met grote regelmaat een "opfrisbeurt" nodig.....in de praktijk gaan we dan maar voor de doorleefde look die Seek ook beschrijft.

Een afwerkmiddel zoals lak is dan wel weer een stuk praktischer voor een tafelblad. Onze tafel in de werkplaats is voorzien van watergedragen lax van traelix, daar zijn we zeer tevreden over..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
@ seek: huh, hecht een lak van het type skylt op een geolied oppervlak? Ik heb altijd aangenomen (zonder het te verifieren of anderzins me daarin te verdiepen) dat dat niet gaat. Zou een interessante combinatie zijn voor de itemstarter.
En ik ben mogelijk van een ongefundeerd vooroordeel verlost :)

mvg
klaas0639

Ik ben bang dat Skylt het effect enigszins teniet zal doen, heeft een licht blekende werking.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bedankt voor al jullie reacties.
Dat zijn dus inderdaad heel veel meningen met heel veel mogelijkheden.
Ik heb dus al de osmo topolie, heb gisteren al een proefstukje ingesmeerd.
Nu zijn al die middelen best wel prijzig, dus ik ben niet van plan om allemaal verschillende producten te gaan kopen om te gaan proberen welke het mooiste word.
Voor mij zijn de volgende zaken belangrijk;
- De houtstructuur moet er goed uitkomen
- Het moet onderhoudsvriendelijk zijn (dus er moet een heet glas thee op te zetten zijn, etc
- Het hout moet niet donkerder worden dan het al is

Zoals gezegd, ik heb nu die osmo topolie, welk product zou ik er bij aan kunnen schaffen dat een heel ander beeld geeft, zodat ik goed het verschil kan zien?
Moet ik dan een lak nemen? Die bescherming werkt toch heel anders dan olie, dus is het effect dan ook anders?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oh, en nog 1 vraagje. Zijdeglans of mat, maakt dat nog uit voor de tekening van het hout? of heeft dat alleen te maken met of je de tafel glimmend of mat wilt hebben?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.