Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Europees notenhout afwerken, zie door bomen het bos niet meer

Hallo,
    Ik ben nu bezig met het maken van een tafel van europees notenhout. Nu had ik gedacht om de tafel met OSMO topolie af te werken, omdat ik daar nog een pot van heb staan. Die had ik toen al eens gekocht op advies.
    Nu ben ik me er echter eens verder in gaan verdiepen, en hoor en lees nu heel veel verschillende verhalen over wat je nu het beste kunt gebruiken.
    Er zijn mensen die maken hun eigen lak, anderen gebruiken eerst wat lak en werken dan af met wax, anderen gebruiken weer danish olie....

Ik wil de tekening van het hout zoveel mogelijk naar voren laten komen. Ook moet het niet te donker worden. De tafel word gebruikt in de keuken, plus we hebben jonge kinderen, dus de kans is reeel dat er water op komt/blijft staan.
    Kan iemand me nu een goede afwerking adviseren. Of is die Topolie van OSMO al goed genoeg. Ik heb al vanalles opgezocht, maar kom er niet meer uit...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hier speelt smaak zo'n belangrijke rol dat je niet een eensluidend advies zult krijgen. Een juist advies is er ook niet.
    Zelf heb ik wat proefjes gedaan wat betreft slijtage, effect op het uiterlijk van hout en bestandheid tegen allerlei vloeistoffen als water, koffie alcoholische drankjes als rode wijn, bier, jenever, hete voorwerpen als kopje heet water.

het mooiste (vond IK) en best bestand tegen al deze zaken ( weer vond IK, het is maar een proefje, geen onderzoek) bleek Skylt mat, een 2 compoenten parketlak. Maar.... hou je van een lak die je niet ziet? ( het hout maakt een indruk alsof het NIET gelakt is :-)

Mvg
    klaas0639

Skylt is perfect spul, maar niet als je de tekening van het hout wilt benadrukken. Ik gebruik het bijv. Bij zebrano juist om het beeld rustiger te krijgen. Zal dus niet aan je verwachtingen voldoen.
    Rigostep (producent van Skylt) heeft nog wel andere mooie producten die beter passen, google de site even, staat aardig wat info op.

Mijn tafel van Belgisch noten heb ik met hardwaxolie van houtolie.nl gedaan. De tekening van het hout komt heel mooi op, en als je maar hard poetst krijg je een mooie zijdeachtige glans. Ik ben echter nog niet erg tevreden over hoe het in de dagelijkse praktijk zich houdt. Je krijgt snel kringen. Vooral warme bekers moet je echt niet zo op tafel zetten, heb je gelijk een diep in de was gedrukte kring.

Niet dat ik het heel erg vind, een tafel mag best een doorleefd uiterlijk krijgen.

Maar.... hou je van een lak die je niet ziet? ( het hout maakt een indruk alsof het NIET gelakt is :-)
    Ik persoonlijk hou daar juist enorm veel van! Bedankt voor de tip. Als alles goed gaat zal ik einde jaar een notenhouten tafel maken. Deze tip neem ik zeker mee !
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Monocoat van Rubio versterkt de houttekening in mijn werkstukken het mooistIMG_1404.jpg[IMG_1404.jpgATTACH=CONFIG]9858[/ATTACH]

Sorry dubbele foto.. Ben nog n newbie met posten, ben voornamelijk een lezer.

Op de foto een eikenblok welke ik als salontafel gebruik afgewerkt met monocoat na vlak schaven en schuren met korrel 240

Wat je ook doen kunt is eerst het hout met lijnolie doen. Dat haalt de tekening in het hout enorm op, het gaat er echt van leven. Wordt ook een stuk donkerder. Daarna afwerken met een lak zoals skylt als bescherming.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @ seek: huh, hecht een lak van het type skylt op een geolied oppervlak? Ik heb altijd aangenomen (zonder het te verifieren of anderzins me daarin te verdiepen) dat dat niet gaat. Zou een interessante combinatie zijn voor de itemstarter.
    En ik ben mogelijk van een ongefundeerd vooroordeel verlost :-)

mvg
    klaas0639

Ja, in principe wel, want lijnolie hard uit. Moet je wel lang genoeg wachten natuurlijk. En eerst een proefstukje doen.

Maar misschien weten anderen het wel beter? Ik ben absoluut geen expert op afwerkingsgebied.

Forum Rechten