Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

welke balk/ lat maten heb ik nodig?

All,
    Ik ga binnenkort een terras aan mijn woning maken. Het huis heeft de constructie van een dijkwoning, dus vanuit de keuken ga je met de trap naar de begane grond aan de achterkant, vanuit het onderhuis loop je zo de tuin in.

Ik ben van plan om vanuit de keuken, over de hele breedte, een terras te maken, breedte 6 meter, diepte ongeveer 1.90 meter.
    het houtwerk wil ik uitvoeren in Douglas, dat vinden we mooi, en is redelijk weerbestendig.
    De terrasplanken voeren we uit in composiet, dat scheelt een hoop onderhoud, dus meer tijd voor de hobby.

De constructie is als volgt: de steunpalen voer ik uit in Douglas 15x15 cm. De voorste palen, die dus in de tuin staan, komen op 20 mm RVS bouten, in de palen boor ik een 20 mm gat, iets ruimer, waar in de palen zakken. De hoogte kan ik verstellen via een moer en een RVS ring. Dit omdat in Dordrecht de grond redelijk zakt, dat heeft me al nieuwe fundamenten gekost.

De voor en achterbalk worden Douglas. De achterbalk, 6.3 x 15 cm wordt aan het beton van de woning bevestigd, en wordt, deels voor het gezicht, aan de zijkanten ondersteund door 2 Douglas palen van 15x15 cm. Aan de voorkant is de Douglas balk 7.5x22.5 cm, totale lengte 6 meter, maximale overspanning 3.3 meter. (van de linkerpaal tot de trap). Ik laat de voorbalk ietwat verzinken in de palen, dat maakt het geheel steviger.

Zoals gezegd voer ik de vlonderplanken uit in composiet, liggend op composiet onderregels van 60x40mm(bxh) met een onderlinge afstand van 35 a 40 cm, en lopend over de volle breedte van het huis, van links naar rechts op de foto.
    Volgens de specificaties moet ik de composiet ondersteunen met balkjes, met een onderlinge afstand van 35 a 40 cm. Deze balkjes, of latten, heb ik rood getekend op de foto.

Mijn vraag is nu
    1.
    wat zou de minimale maat moeten zijn van de rode balkjes, uitgevoerd in Douglas, dus dus vanuit het huis naar de tuin lopen. De overspanning is ongeveer 1.8 meter, zoals gezegd is de onderlinge afstand 35 a 40 cm.

Ik zat te denken aan geschaafde regels van 22x45 mm, verticaal gemonteerd. Alternatief is 45x70mm, of 21x70, als ik deze in de lengte doorzaag.

2. Volgens mij is het niet nodig om de voor- en achterbalk extra te verbinden met balken, ze worden al door de 16 liggers met elkaar verbonden. Graag jullie mening hierover.

3. Aan of opmerkingen hoor ik graag, over de composiet valt echter niet te twisten, daar ga ik niet alleen over, en staat daarom vast.

Joep
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails berekening liggers.jpg   Balkon 0.9 onderaanzicht.jpg  
    Laatst gewijzigd door jjjlll; 22-10-13 om 22:05.

voor de zekerheid. ik neem aan dat je weet dat dit een vergunning plichtig bouwwerk is en je de balken dus moet (laten) berekenen. met de voorgestelde langs balken kom je een heel eind maar de tussenregels zijn veel te licht je zal ongeveer uitkomen op ongeveer 44*121-300 voor deze balkjes

Volgens mij is hier voor een omgevingsvergunning voor nodig. (Voorheen bouwvergunning) Laat voor je balken van je bouwwerk een berekening maken. De rode balkjes zijn veelste dun, Ik raad je toch breder aan. Vind het wel jammer dat je voor het frame voor Douglas kiest maar voor de vlonderplanken composiet kiest

Dit is vergunningplichtig, moet idd berekend worden door een constructeur en je balken zijn te zwak. Ik zou minimaal 121 hoog nemen. Let erop dat voor de hekjes ook eisen gelden ivm doorvallen/opklimmen e.d.

Omgevingsvergunning verplichting was me, tot nu toe, niet bekend. Zal eens bij de buren verderop informeren, zit hier natuurlijk niet op te wachten. Wat is het criterium waarom dit vergunningsplichtig is?

Ik had al het idee dat de balkjes te licht waren.
    Vervelend is dat de constructie aan de onderkant zo lomp er uit komt te zien, de hart op hart afstand tussen de liggers mag maximaal 30-40 cm bedragen ivm de composiet liggers.
    Ik kan ook niet teveel de hoogte ingaan, anders gaat de keukendeur niet meer open. Lager betekent dat de voorste balk onder de 2 meter komt, ook niet jofel.
    Enfin, veiligheid voor alles.
    Het is me bekend dat er voor de hekjes voorschriften zijn, en terecht. Over het hekje zijn we het nog niet eens, wordt wellicht iets met metalen spijlen, daar kom ik nog op terug.
    Joep
    Laatst gewijzigd door jjjlll; 22-10-13 om 22:06.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jefmen Bekijk Berichten
    Volgens mij is hier voor een omgevingsvergunning voor nodig. (Voorheen bouwvergunning) Laat voor je balken van je bouwwerk een berekening maken. De rode balkjes zijn veelste dun, Ik raad je toch breder aan. Vind het wel jammer dat je voor het frame voor Douglas kiest maar voor de vlonderplanken composiet kiest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    voor de zekerheid. ik neem aan dat je weet dat dit een vergunning plichtig bouwwerk is en je de balken dus moet (laten) berekenen. met de voorgestelde langs balken kom je een heel eind maar de tussenregels zijn veel te licht je zal ongeveer uitkomen op ongeveer 44*121-300 voor deze balkjes
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Dit is vergunningplichtig, moet idd berekend worden door een constructeur en je balken zijn te zwak. Ik zou minimaal 121 hoog nemen. Let erop dat voor de hekjes ook eisen gelden ivm doorvallen/opklimmen e.d.
    Klinkt alsof jullie 100% zeker zijn dat het vergunningsplichtig is, en jullie koppelen aan een vergunningsplicht ook een constructieberekening...

Dit laatste staat helemaal los van vergunningsplicht of vergunningsvrij. Ook vergunningsvrije bouwwerken moeten voldoen aan regelgeving (bouwbesluit/bouwverordening..) het is aan de bouwer om daaraan te voldoen, dat is onze eigen plicht! dus let inderdaad op met een deugdelijke constructie.

Het is ook van belang wat er in het bestemmingsplan staat, volgens de vergunningsvrije mogelijkheden kun je bijvoorbeeld een op de grond staand bijbehorend bouwwerk in het achtererfgebied, mits niet hoger dan 5 m, vergunningsvrij bouwen indien het past in de regels van het bestemmingsplan.

Over de dikte van balken enz kan ik je niet adviseren daarvoor zul je inderdaad een berekening moeten maken. Maar je kunt je afvragen of je uberhaubt slapende honden wakker moet maken (gemeente dus). Ik weet niet hoe het bij jou ervoor staat met handhaving en de bouwinspecteurs. Maar bij ons in de gemeente kun je heeel veel zonder dat de gemeente komt controleren. Ze laten de burger met rust. Het zal er ook aanliggen of je veel directe buren hebt, inkijk, zicht vanaf een weg enz.. dit zul je dus zelf kunnen beoordelen. Als je voor zekerheid wilt gaan zou ik bij de gemeente informeren, bij de gemeente waar ik werk kun je gratis een vooroverleg indienen. Dan krijg je te horen of het vergunningsvrij is of niet.

Succes!

Het is 2 laagse bouw, dus vergunningplichtig. let ook op burenrecht ivm met inkijk in tuinen e.d.
    Je moet hoe dan ook aan het Bouwbesluit voldoen, los van aanvraag of niet, vandaar mijn opmerking over hekjes e.d.
    Het aanschrijfbeleid in Dordrecht is zo goed als niet bestaand, iig niet op initiatief van de Gemeente zelf. Heeft met budgetten te maken. Zodra iemand vragen gaat stellen moeten ze het onderzoeken en dan ben je de pineut.
    Tijdje terug nog meegemaakt in Alblasserdam, vergunningvije aanbouw van totaal ca. 50m2, overlegd met de Gemeente. Moesten navragen van buren toch behoorlijk wat info aanleveren om aan te tonen dat het idd vergunningvrij kon.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
    Ik ben het met iedereen eens dat de constructie veilig moet zijn, dat wordt het dan ook, met of zonder vergunning, die discussie wil ik graag, bedankt Davee, loskoppelen.

wat betreft de liggerdikte, dat vind ik belangrijker dan de vergunningsdiscussie, want de liggerdikte was mijn oorspronkelijke vraag, ben ik tot nu toe nog niet helemaal overtuigd door de reacties, en wel om de volgende reden:
    Het composiet van de vloerdelen, 2 cm dik, 25 cm brede planken, dat heb ik vergeten te vertellen, is zeer stijf, de composiet liggers zijn zeer stijf, dus er komt aanzienlijk minder punt belasting in het midden van de (rode) ligger, dus de netto overspanning van de rode ligger is kleiner, de vraag is hoeveel. Volgens mij kan de balkdikte dan ook kleiner zijn dan berekend met een standaard overspanning van 1.8 (1.71 op de tekening) meter. Voor de duidelijkheid heb ik de doorsnede bijgevoegd (waarbij ik de liggerdikte even op 10 cm heb gezet).

Joep
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Balkon 09b liggers nog een keer.jpg  
    Laatst gewijzigd door jjjlll; 22-10-13 om 23:46.

Je kunt dit niet loskoppelen, je zult het moeten aantonen dat het voldoet conform de belastingen die in de normen staan. Dit moet sowieso altijd, of het nu vergunningplichtig is of niet, zo als al duidelijk is aangegeven.
    Oftewel; schakel een constructeur in, neem aan dat je wel gewoon veilig wilt werken? Een constructeur zul je hier volgens mij niet vinden en lukraak antwoord geven moet je ook niet willen, want dan worden mensen wel medeverantwoordelijk als het fout gaat.
    Waarom die dubbele constructie trouwens, wil je de delen persé in die richting hebben?

Is het niet mooier om de planken in lengterichting te laten lopen? Dacht dat je altijd in de lengte moest leggen om het visueel te vergroten?
    Dan kun je de planken misschien ook direct op de dwarsbalken plaatsen en win je hoogte.

Forum Rechten