starters draaibank HBM 1100 vario ??

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Dit wordt mijn eerste bericht op het forum (afgezien van mijn voorstelling).
Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke, betaalbare draaibank waar redelijk wat mogelijkheden mee te behalen valt.
Op dit moment heb ik een oud bankje welke ik heb gekregen.... tussen de centers draaien gaat best goed maar als ik bijvoorbeeld een kommetje wil maken zit er te veel slag in de as zo gauw ik de beitel aanzet.. jammer.
Helaas lukt het niet om foto's te plaatsen.

Nu ben ik deze aanbieding tegen gekomen http://www.hbm-machines.com/product...aibankensub/hbm-1100-variabele-houtdraaibank#
Dit bankje lijkt me prima geschikt om echt aan de slag te gaan met draaien... 1 meter tussen de centers en 37cm om schalen te maken.

Verder dit setje http://www.hbm-machines.com/product...n/houtdraaibeitels/hbm-6-b-houtdraaibeitelset

Wie heeft ervaring met dit bankje?... graag hoor ik ervaringen en tips.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Over deze draaibank kan ik niets vertellen, maar ik heb wel een ander model draaibank van HBM en ben daar erg tevreden over, zoals over alles wat ik daar in de loop der tijd gekocht heb. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. De beitelset heb ik wel, jaren geleden gekocht, een aantal van de beitels gebruik ik nog steeds. Je zal merken dat je veelgebruikte beitels al snel in een betere kwaliteit wil hebben, maar voor het geld is deze set prima. Je kan dan op je gemak kiezen na enige ervaring welke beitels je echt nodig hebt/prettig vind om mee te werken en die dan in een betere kwaliteit kopen. Je zal trouwens de beitels allemaal eerst goed moeten slijpen voor je ze echt kan gebruiken.

Het voordeel van de 1100 draaibank is het variabele toerental en de draaibare kop, waardoor je buiten het bed kan draaien waardoor schalen groter dan 36 cm mogelijk worden. De motor had misschien wat zwaarder gekund maar voor hobby-gebruik kan het goed. Er zijn vergelijkbare draaibanken te koop, de meeste zijn duurder.

Ik ken je budget niet, maar HBM heeft ook goede chucks (vierklauw) voor een redelijk bedrag. Je mogelijkheden op de draaibank worden door gebruik van een chuck een stuk breder.

Succes!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik gebruik dat zelfde model, maar dat knik ding onder die leunspaan hep ik nog niet gebruikt vanwege het door buigen
verder alround, voor schalen tot 20 ideaal, daarboven mis je vermogen om grof hout af te nemen
succes!

frans
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
ik gebruik dat zelfde model, maar dat knik ding onder die leunspaan hep ik nog niet gebruikt vanwege het door buigen
verder alround, voor schalen tot 20 ideaal, daarboven mis je vermogen om grof hout af te nemen
succes!

frans

Hoi Frans,

Wat bedoel je met grof hout afnemen?? bedoel je 5 millimeter of meer per keer afnemen.
Ik kan me voorstellen als het werkstuk al mooi rond is en je rustig aan doet dat een schaal van 30cm haalbaar is.
Wat is de grootste schaal of kom wat je op dit bankje hebt gemaakt ?

Graag hoor ik van je.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb een model van jet 1442 ook met een pienter pookje. Lijkt op het model van hmb. Maar wel iets zwaarder. Wil je groter draaien dan wat boven je bed mogelijk is moet je de kop draaien. Dan komen ook de problemen. Als het werkstuk groter word dan moet je zorgen dat het perfect in balans is. Dat kan dus niet met zware stukken hiervoor is je bank te licht. Zelf heb ik dit opgelost door het werkstuk in de draaibank op te spannen en een zware bovenfrees er langs te halen. Ook de achterkant meenemen. Nu is het gewicht niet meer het probleem. Gaat je werkstuk kapot tijdens het draaien dan de noodknop gebruiken. Want je bank kan dansen en lopen. Ra ra hoe ik dat weet. Dus wil je echt groter draaien zorg dan dat je een bank krijgt met massa. En zorg voor een frequentietegelaar. Deze hbm bank zal als laagste toerental iets van 300 toeren hebben dat is veel te snel voor grote en onregelmatige werkstukken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De chuck in de link heb ik ook, bevalt goed. Een chuck zonder bekken kan je niet bij HBM krijgen. Van andere merken wel, maar dan kom je ook weer in een hogere prijsklasse en valt je voordeel weer weg. Keuzes maken, dus. Kijk even bij baptist.nl en bij willyvanhoutte.be en zo zijn er nog een aantal zaken waar je terecht kan voor informatie.

Wat Wim hierboven verteld over zware stukken draaien klopt, maar ja, je moet ergens mee beginnen en we kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Als ik de keus EN de centen had zou ik ook kiezen voor zwaardere bank met een frequentieregelaar, maar dan praat je voor een goede kwaliteit ook weer over een heel andere prijsklasse. Het pientere pookje van HBM is dan best een alternatief. Zeker als je blanks (rond voorgevormde houten blokken om schalen uit te maken, kan met decoupeerzaag, lintzaag of op de tafelzaag) kan maken is er met de bank die je op t oog hebt best goed te werken. Je kan de bank eventueel nog verzwaren met stoeptegels, zakken cement, beton, kortom alles wat zwaar is.

Het blijft lastig adviseren. Als je echt helemaal gegrepen wordt door het draaien, dan heb je binnen een half jaar de limieten op de HBM 1100 draaibank bereikt en lijkt de aanschaf zonde van het geld. Vind je draaien gewoon leuk als hobby, dan kan de bank jaren mee denk ik. Wat is wijsheid? Probeer eens bij ervaren houtdraaiers binnen te komen, probeer een paar dingen, ga eerst een cursus volgen en als je dan weet wat je wil gaan doen kan je gerichter kiezen, al dan niet na een lange periode van sparen.

Succes!

Groet, Rob.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
Hoi Frans,

Wat bedoel je met grof hout afnemen?? bedoel je 5 millimeter of meer per keer afnemen.
Ik kan me voorstellen als het werkstuk al mooi rond is en je rustig aan doet dat een schaal van 30cm haalbaar is.
Wat is de grootste schaal of kom wat je op dit bankje hebt gemaakt ?

Graag hoor ik van je.

ja inderdaad echt 5mm+ en al snijdend echt rammen dat trekt hij niet,
maar de volle groote rustig afnemen gaat prima, buiten de bank draaien gaat alleen wanneer alles al in ballance is

maar het uitgekeken zijn op deze draaibank! ik niet na 2 jaar, kan er veel leuke dingen op doen als t maar niet te gek zwaar is

en over je chuck zou ik gewoon zon hbm chucki er bij nemen om zelf te gaan tobben voor die klauwen denk niet dat die zo duur zijn
kan je altijd nog een ander maatje klauwen maken, ik vind zelf de 100mm chuck lekker in verhouding met het bankje
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Kijk eens bij axminster. Uitgebreide keus. Ik was vorige week bij vdh in utrecht en daar vertelde ze me dat het assortiment van axminster daar op voorraad kwam te liggen. Nu alleen nog tegen welke prijs.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo allemaal. Ik heb er ook een een hmb 1100 incl. chuck en beitelset destijds bij hmb gekocht. Ik heb hem nu een jaar. Op zich bevalt hij me goed en de chuck ook. De beitel set is een leuke beginners set voor te leren hoe je ze moet slijpen want dat kom je zeker aan het doen. ( deze is bij reeds al lang ingeruild tegen een betere set). Verder kan ik je vertellen dat ik destijds meende dat ik een grote afstand tussen de center moest hebben maar hier is een de praktijk niks van terecht gekomen. Uiteraard is er wel een nieuwe wereld voor me opengaan draaien met een chuck, inwendig draaien, variabele toerental. Maar dat is dus nu het probleem. Door de vario trilt het werkstuk af en toe en slipt. Dus we zijn nu weer stiekem aan het kijken naar een volgende nieuwe draaibank. Mijn opmerking is tevens heb je al eens naar de hmb 450 variabele gekeken dit bankje was zelfs misschien voor mij achteraf beter geweest
 
  • Leuk
Waarderingen: lesley

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb zelf een HBM1100 en was er redelijk tevreden over tot ik tegen de probleempjes aanliep, de laagste snelheid is 500 toeren en dit is veel te snel voor grotere schalen wanneer je begint met een niet volledig gebalanceerd stuk rondhout (ik bedoel dan schalen draaien van ongeveer 40cm in diameter met de kop verdraaid). Ik heb dit opgelost met een andere motor, een frequentie regelaar en andere poelies maar dat kost wat. Verder is het onderstel "zwabberig" en veel te licht en heb ik direkt vervangen voor een houten onderstel, verzwaard met 100kg zand, dit werkte direct een stuk beter.

Momenteel ben ik een nieuwe draaibank aan het bouwen die al deze "probleempjes" niet heeft maar dat is een heel ander verhaal.

Als beginners bank is het een prima ding maar eigenlijk moet je er direkt een "dubbele morseconus" bij kopen (bv bij Axminster) om de vaste kop te centreren met de losse kop anders krijg je hem niet exact in lijn met de losse kop als je tussen de centers wilt draaien.

Ps, mocht je interesse hebben, mijn onderstel mag over een paar weken weg voor een kratje bier. :)

Groeten,
Patrick
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Als je voor een nieuwe draaibank wil gaan lijkt me een kleine een goede keus ( had ik achteraf ook moeten doen) hmb 450x300 lijkt me op zich een goede keus. hier een paar vergelijkbare draaibanken ( let op het vermogen opnamen mk 2 en toeren) http://www.hbm-machines.com/product...nkensub/hbm-450-x-300-variabele-houtdraaibank http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/101 http://www.capellemanmachines.be/houtdraaibank_drechselmeister_MIDI_FU_175.htm http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/jet-jwl-1220-m-houtdraaibank-230v/ Waarom een kleine draaibank met chuck hier kun je als beginner als op maken. Hmb draaibank chuck en draaibeitels zijn betaalbaar. Mocht deze niet geschikt zijn voor jou dat lijkt het me dat deze set toch nog makkelijk te verkopen is. Als blijkt dat deze hobby wel iets is voor jou dat kun deze houden voor het kleinere werk.( als je op internet kijkt zie je dat vele ervaren houtdraaiers er een kleine draaibank op na laten. De hobby houtdraaien komt maar op een ding neer, hou meer je draait hoe meer je verlangt van je draaibank, chuck en beitels. Dit gegeven zal uiteindelijk bepalen wat je wil uitgeven. ( helaas geldt bij draaien in de meeste gevallen ook dat kwaliteit betaald moet worden. Uiteraard zijn er op internet en youtube een heleboel tips te vinden om kosten te besparen. Wat de beitels van hmb betreft dit zijn geen super beitels maar voor 75,- euro kun je ze niet laten liggen je leert met deze beitels hoe je ze moet slijpen en welke beitel wel of niet geschikt is voor jou. Je leert hierdoor de kwaliteit van een beitel waarderen en welke geschikt is voor jou. Geziene de prijs van een goede beitel is deze informatie wel gemakkelijk bij de keuze van een super set beitels. Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Beste mensen....

Bedankt voor alle reacties. Ik heb gekozen voor een HBM 1100.
Heb 'm trouwens ook al in huis.

Draait veel beter dan mijn gratis bankje...hahaha maar dat had ik wel verwacht.
Het onderstel ben ik niet zo tevreden over. Door het dunne plaatmateriaal krijg je extra veel geluid bij trillingen.
Dus hier ga ik zelf een onderstel voor maken van stevig U-profiel... hierdoor krijg ik meteen meer gewicht zodat het geheel nog steviger op de grond staat.
Zogauw ik het onderstel klaar heb zal ik een aantal foto's plaatsen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gefeliciteerd Spijker! Ben benieuwd naar je ervaringen met je nieuwe bank.

Tip, als je een nieuw onderstel gaat maken, maak dan ruimte voor een aantal betontegels. Hoe zwaar je constructie ook is, extra gewicht maakt het vaak mogelijk om stukken te draaien die in onbalans zijn. Een kast tussen de vier poten waarin je tegels op de bodem kan leggen is dubbel handig.

Succes!

Groet, Rob.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Ik heb nu al meer dan een jaar deze draaibank en voor mij doet ie het super.
Zoals eerder vermeld heb ik inmiddels een nieuw onderstel gemaakt omdat ik het mee geleverde plaatwerk onderstel niet goed genoeg vond.
Met het nieuwe onderstel is de draaibank veel stabieler en daardoor ook minder trillingen.
Wel probeer ik voordat ik aan een werk begin dat het zo goed mogelijk in ballans is.... werkt prettiger en is beter voor de lager.

Nu dan wat foto's ......


20150320_135229_resized.jpg

20150320_135200_resized.jpg

IMAG0235_BURST002.jpg

IMAG0236_BURST002.jpg

IMAG0237_BURST002.jpg


Meer foto's heb ik niet.... als ik eenmaal bezig ben vergeet ik te vaak om foto's te maken...:confused:

De "dwarsbalk" die je op de eerste 2 foto's kunt zien heeft 2 funkties... als eerste om het geheel super stevig te maken en als 2de om plek te hebben om de wielen te monteren.
Deze wielen kan ik in- en uitdraaien om de draaibank gemakelijk te kunnen verplaatsen.
Aan gezien mijn kelder niet al te groot is... is dit een hele mooie optie.. ook omdat het geheel zeker meer dan 100 kilo weegt.

Verder heb ik onderstel voorzien van scheepsverf (toevallig op het werk met precies de juiste kleur) en het geheel, dus incl. gietijzere bed van de draaibank, voorzien van 2 componente epoxy lak. Deze is olie bestendig en super kras bestendig. Dus als ik een keertje te royaal ben met olie kan ik het er gewoon vanaf vegen zonder verkleuringen.

Ik hoop dat ik niets vergeten ben te vermelden, maar als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik die graag.

Peter.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Hallo,
Ik ben zelf ook al enige tijd op zoek naar een nieuwe draaibank. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de MIDI van Schulte. Deze heeft een regelbaar toerental en een motor van 1 PK. Kijk maar een op de site van Drechselbedarf Schulte. Ik ga volgende maand deze aanschaffen dus heb nog geen ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.