Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

starters draaibank HBM 1100 vario ??

Hallo allemaal,

Dit wordt mijn eerste bericht op het forum (afgezien van mijn voorstelling).
    Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke, betaalbare draaibank waar redelijk wat mogelijkheden mee te behalen valt.
    Op dit moment heb ik een oud bankje welke ik heb gekregen.... tussen de centers draaien gaat best goed maar als ik bijvoorbeeld een kommetje wil maken zit er te veel slag in de as zo gauw ik de beitel aanzet.. jammer.
    Helaas lukt het niet om foto's te plaatsen.

Nu ben ik deze aanbieding tegen gekomen http://www.hbm-machines.com/producte...houtdraaibank#
    Dit bankje lijkt me prima geschikt om echt aan de slag te gaan met draaien... 1 meter tussen de centers en 37cm om schalen te maken.

Verder dit setje http://www.hbm-machines.com/producte...draaibeitelset

Wie heeft ervaring met dit bankje?... graag hoor ik ervaringen en tips.
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 22-10-13 om 11:46.

Over deze draaibank kan ik niets vertellen, maar ik heb wel een ander model draaibank van HBM en ben daar erg tevreden over, zoals over alles wat ik daar in de loop der tijd gekocht heb. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. De beitelset heb ik wel, jaren geleden gekocht, een aantal van de beitels gebruik ik nog steeds. Je zal merken dat je veelgebruikte beitels al snel in een betere kwaliteit wil hebben, maar voor het geld is deze set prima. Je kan dan op je gemak kiezen na enige ervaring welke beitels je echt nodig hebt/prettig vind om mee te werken en die dan in een betere kwaliteit kopen. Je zal trouwens de beitels allemaal eerst goed moeten slijpen voor je ze echt kan gebruiken.

Het voordeel van de 1100 draaibank is het variabele toerental en de draaibare kop, waardoor je buiten het bed kan draaien waardoor schalen groter dan 36 cm mogelijk worden. De motor had misschien wat zwaarder gekund maar voor hobby-gebruik kan het goed. Er zijn vergelijkbare draaibanken te koop, de meeste zijn duurder.

Ik ken je budget niet, maar HBM heeft ook goede chucks (vierklauw) voor een redelijk bedrag. Je mogelijkheden op de draaibank worden door gebruik van een chuck een stuk breder.

Succes!

Groet, Rob.
    Laatst gewijzigd door Heckemann; 22-10-13 om 12:52.

ik gebruik dat zelfde model, maar dat knik ding onder die leunspaan hep ik nog niet gebruikt vanwege het door buigen
    verder alround, voor schalen tot 20 ideaal, daarboven mis je vermogen om grof hout af te nemen
    succes!

frans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frans A Bekijk Berichten
    ik gebruik dat zelfde model, maar dat knik ding onder die leunspaan hep ik nog niet gebruikt vanwege het door buigen
    verder alround, voor schalen tot 20 ideaal, daarboven mis je vermogen om grof hout af te nemen
    succes!

frans
    Hoi Frans,

Wat bedoel je met grof hout afnemen?? bedoel je 5 millimeter of meer per keer afnemen.
    Ik kan me voorstellen als het werkstuk al mooi rond is en je rustig aan doet dat een schaal van 30cm haalbaar is.
    Wat is de grootste schaal of kom wat je op dit bankje hebt gemaakt ?

Graag hoor ik van je.

Hoi Heckemann,

Welke chuck bedoel je?? deze http://www.hbm-machines.com/producte...houtdraaibank#
    Deze is de enige die met zo'n tandwiel-systeem werk en dat lijkt me wel het makkelijkste.... die lossen stukken kan ik op mijn werk maken, dan spaar ik ook weer geld.
    Dus eigenlijk ben ik op zoek naar alleen die chuck.... weet iemand waar ik zo'n ding los kan krijgen ?

Peter.

Ik heb een model van jet 1442 ook met een pienter pookje. Lijkt op het model van hmb. Maar wel iets zwaarder. Wil je groter draaien dan wat boven je bed mogelijk is moet je de kop draaien. Dan komen ook de problemen. Als het werkstuk groter word dan moet je zorgen dat het perfect in balans is. Dat kan dus niet met zware stukken hiervoor is je bank te licht. Zelf heb ik dit opgelost door het werkstuk in de draaibank op te spannen en een zware bovenfrees er langs te halen. Ook de achterkant meenemen. Nu is het gewicht niet meer het probleem. Gaat je werkstuk kapot tijdens het draaien dan de noodknop gebruiken. Want je bank kan dansen en lopen. Ra ra hoe ik dat weet. Dus wil je echt groter draaien zorg dan dat je een bank krijgt met massa. En zorg voor een frequentietegelaar. Deze hbm bank zal als laagste toerental iets van 300 toeren hebben dat is veel te snel voor grote en onregelmatige werkstukken.

De chuck in de link heb ik ook, bevalt goed. Een chuck zonder bekken kan je niet bij HBM krijgen. Van andere merken wel, maar dan kom je ook weer in een hogere prijsklasse en valt je voordeel weer weg. Keuzes maken, dus. Kijk even bij baptist.nl en bij willyvanhoutte.be en zo zijn er nog een aantal zaken waar je terecht kan voor informatie.

Wat Wim hierboven verteld over zware stukken draaien klopt, maar ja, je moet ergens mee beginnen en we kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Als ik de keus EN de centen had zou ik ook kiezen voor zwaardere bank met een frequentieregelaar, maar dan praat je voor een goede kwaliteit ook weer over een heel andere prijsklasse. Het pientere pookje van HBM is dan best een alternatief. Zeker als je blanks (rond voorgevormde houten blokken om schalen uit te maken, kan met decoupeerzaag, lintzaag of op de tafelzaag) kan maken is er met de bank die je op t oog hebt best goed te werken. Je kan de bank eventueel nog verzwaren met stoeptegels, zakken cement, beton, kortom alles wat zwaar is.

Het blijft lastig adviseren. Als je echt helemaal gegrepen wordt door het draaien, dan heb je binnen een half jaar de limieten op de HBM 1100 draaibank bereikt en lijkt de aanschaf zonde van het geld. Vind je draaien gewoon leuk als hobby, dan kan de bank jaren mee denk ik. Wat is wijsheid? Probeer eens bij ervaren houtdraaiers binnen te komen, probeer een paar dingen, ga eerst een cursus volgen en als je dan weet wat je wil gaan doen kan je gerichter kiezen, al dan niet na een lange periode van sparen.

Succes!

Groet, Rob.

Ik heb je een pb gestuurd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    Hoi Frans,

Wat bedoel je met grof hout afnemen?? bedoel je 5 millimeter of meer per keer afnemen.
    Ik kan me voorstellen als het werkstuk al mooi rond is en je rustig aan doet dat een schaal van 30cm haalbaar is.
    Wat is de grootste schaal of kom wat je op dit bankje hebt gemaakt ?

Graag hoor ik van je.
    ja inderdaad echt 5mm+ en al snijdend echt rammen dat trekt hij niet,
    maar de volle groote rustig afnemen gaat prima, buiten de bank draaien gaat alleen wanneer alles al in ballance is

maar het uitgekeken zijn op deze draaibank! ik niet na 2 jaar, kan er veel leuke dingen op doen als t maar niet te gek zwaar is

en over je chuck zou ik gewoon zon hbm chucki er bij nemen om zelf te gaan tobben voor die klauwen denk niet dat die zo duur zijn
    kan je altijd nog een ander maatje klauwen maken, ik vind zelf de 100mm chuck lekker in verhouding met het bankje

Kijk eens bij axminster. Uitgebreide keus. Ik was vorige week bij vdh in utrecht en daar vertelde ze me dat het assortiment van axminster daar op voorraad kwam te liggen. Nu alleen nog tegen welke prijs.

Forum Rechten