Alternatief voor dure camellia olie ?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Geeft WD 40 geen vetvlekken of problemen van hechting? Ik heb één liter Cammelia olie gekocht (voor de kinderen van mijn zus is het kamelen-olie, geperst uit de eerste bult van de kameel, de tweede is ongeschikt), en daar ga ik gemakkelijk mijn pensioen mee halen. Heb een klein busje met verdeeltuit van bij de apotheker meegebracht, en een druppeltje is meer dan genoeg om een gereedschap te behandelen. Met de vinger uitstrijken, en eventueel met doek nog afvegen. Het is naar mijn mening veel zuiniger in gebruik dan een een spuitbus met olie.
Wat sommige zogenaamd ecologische oplosmiddelen betreft heeft Henk inderdaad gelijk. Veel 'ecologische' verven bevatten zoveel 'VOS' dat ze niet voor professioneel gebruik geschikt zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor die prijs kan het geen oil of lemongrass zijn... Ik zal het MSDS eens checken...

dat 'druppelaars' economischer zijn dan spuitbussen is een algemeen geldende waarheid (als een koe dus...). Spuitbussen zijn voor de handigheid, en in sommige gevallen voor de betere bereikbaarheid of het makkelijker een egale coating te bereiken, niet voor het economisch omgaan met je product.

Hah, de gebruikelijke volksverlakkerij. Let wel, MSDSen zijn geen productspecificaties en hoeven niet alle ingredienten te vermelden, alleen de 'gevaarlijke'. Je kunt dus niet altijd alles wat je wilt weten uit MSDSen opmaken - wel mag je er van uit gaan dat wat er WEL in staat iig correct is (hoewel ook dat niet altijd opgaat). Anyway, de Chestnut lemon oil bevat, tada:

60-100% nafta (een aardolieproduct (oplosmiddel) dat, simpel gezegd, het midden houdt tussen wasbenzine en petroleum... een soort vluchtige peut.

http://www.chestnutproducts.co.uk/docum ... %20Oil.pdf
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zag dit oudere topic en dacht laat me eens kijken wat er in een botanisch boek staat,
aangezien het hier om een plant gaat.

In het Nederlands: Camalia
In het Engels: Camallia

De meest bekende soorten zijn:
Camellia japonica
Camellia oleifera
Camellia sasanqua
Camellia reticulata
Camellia cuspidata
Camellia tsaii
Camellia fraterna
Camellia sinensis

300 soorten van de camalia roos bekend, Camellia japonica = Japanse roos
Oorsprong China, japan, Indochina, Vietnam, Camellia japonica heeft de mooiste boem,
en is daarom de meest bekende.

Camellia sinensis = Chineese roos,
Theeplant, Botaniche naam: Theaceae, zaden worden ook geperst = thee zaad olie

Camellia oleifera = zaad olie van Camellia japonica,
Olie die uit de zaden wordt geperst = camelia olie
Er is ook nog verschil tussen koud en warm geperst.

De meeste camelia olie word geperst in China.

Word ook gebruikt in cosmetica, massage olie, en etherische olie.
Voor staal conservering word er behoorlijk wat parafine aan toegevoegd.
Dus ik krijg steeds meer de indruk dat camelia voornamelijk aan parafine word toegevoegd voor de geur.
En dat de parafine dus eigelijk de conservator is.

Bij Choi olie is dit ook het geval, veel toegevoegde parafine.
Choi olie word veel gebruikt door messen en zwaarden verzamelaars.
Choi is ook weer een licht geurende olie.
Daar zijn ze juist weer niet gek op de camelia om dat die volgens hun te dun is.

zelf gebruik ik al jaren lang een mensel van witte zuurvrije vaseline, die ik vloeibaarder maak met Kroon naaimachineolie, deze is ook zuurvrij.
Ik meng het ongeveer 1:2 1deel olie 2 delen vaseline, maar soms ook wel eens iets dunner, het heeft dan ongeveer de dikte van dik behangplaksel.
Ik breng het op met een kwastje, en je wrijft het er ook makkelijk weer af.
Ook het naverwijderen met wd40 ontvetter werkt prima.
Let op WD40 Ontvetter is wat anders dan de normale WD40.

Mijn steekbeitels bewaar ik in een canvas schroevendraaier/tangen foudraalen.
Die hebben al mooie ingenaaide vakjes.
De schaven wikkel na het invetten in met een katoenenlap.

Ik heb via deze methode nog nooit roest op mijn gereedschap gehad.

Waarom verdunde vasaline?
Voor 2000 hoorde je bijna niets van die exotische olieen.
Vaak hoor je nu, het werd vroeger ook gebruikt de camelia en choi, in het geval van de zwaarden verzamelaars. Maar toen was er ook niet veel anders iets aanwezig.
Ik gebruikte wel al langer vaseline, maar vanwege de plakkerigheid gesmeer en het moeilijk in te smeren, ben ik daarom al gauw gaan experimenteeren met wat olie er door heen. Die naaimachine olie werkt voor mij het beste. En het is een heel goedkope methode. En het schift niet, mocht de olie er toch na verloop van tijd afgaan, dan blijft er nog wel een laagje vaseline op zitten.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ zweihaak - welke verdunning gebruik je? 1: en dan ontbreekt er nog wat.
Ik wil graag m'n schaatsen na slijpen en na gebruik invetten. Deed dat altijd met vaseline. Maar sinds ik wat meer (mede via woodworking.nl) van gereedschappen heb geleerd zoek ik een alternatief voor die 'vette hap' die vaseline heet. Ben bang dat dit in de slijpsteen gaat zitten. Vandaar dat de combinatie van vaseline en naaimachineolie me wel aanspreekt. Of is in het geval van schaatsen alleen naaimachineolie ook voldoende?
Bedankt voor al jullie kennis spuien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Schaatsen, mits goed gedroogd en adequaat opgeslagen, hoeven helemaal niet ingevet te worden.

Doe je het toch, mag het zo dun mogelijk. Als je ze dan het volgend weizoen weer tevoorschijn haalt, er even met een doek overheen voordat je gaat slijpen. Nog beter zou het zijn om ze voor het opbergen eerst te slijpen en dan in te vetten. Dan kun je het volgend seizoen gelijk weer aan de slag. Tegen de tijd dat je dan gaat slijpen is die vaseline er wel van af...

Wil je toch met iets anders dan vaseline invetten, gebruik dan WD40 - bij voorkeur niet rechtstreeks op de schenkel spuiten (dan spuit je vooral veel olie in de lucht) maar in een doekje, en met dat doekje even over de (droge) schenkels wrijven. Doekje niet wegdoen maar de volgende keer weer gebruiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Voor staal conservering word er behoorlijk wat parafine aan toegevoegd.
Dus ik krijg steeds meer de indruk dat camelia voornamelijk aan parafine word toegevoegd voor de geur.

Hou er rekening mee dat wat wij paraffine noemen in het engels iets anders is. In technisch engels is 'paraffin' gewoon dunne minerale olie - oplosmiddel/verdunner. In het nederlands wordt 'paraffine' vrijwel uitsluitend gebruikt om de heel hoogkokende, vaste minerale was-fractie aan te duiden, zoals het materiaal, vergelijkbaar met kaarsvet (moderne kaarsen zijn tenslotte 'paraffinekaarsen') waar vroeger bijvoorbeeld inmaakpotten mee verzegeld werden.

Historisch-chemisch gezien zijn 'paraffins' alle volledig verzadigde koolwaterstoffen, beginnend bij methaan. Propaan (propagas, autogas), butaan (butagas, autogas), octaan (autobenzine), cetaan (dieselolie) zijn allemaal paraffines. Olefines (een woord dat je in het dagelijks spraakgebruik veel minder tegenkomt) zijn onverzadigde koolwaterstoffen, zoals buteen en cyclopentadieen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
duvelzaag zei:
@ zweihaak - welke verdunning gebruik je? 1: en dan ontbreekt er nog wat.
Ik wil graag m'n schaatsen na slijpen en na gebruik invetten. Deed dat altijd met vaseline. Maar sinds ik wat meer (mede via woodworking.nl) van gereedschappen heb geleerd zoek ik een alternatief voor die 'vette hap' die vaseline heet. Ben bang dat dit in de slijpsteen gaat zitten. Vandaar dat de combinatie van vaseline en naaimachineolie me wel aanspreekt. Of is in het geval van schaatsen alleen naaimachineolie ook voldoende?
Bedankt voor al jullie kennis spuien.

Je je hebt gelijk, er stond een fout in, ik heb het aangepast.
Het idee is dat je verdunt tot dat het dikvloeibaar is, ik wel gemerkt dat met verschillende soorten vaseline je soms een iets andere verdunning moet gebruiken. Niet elke vaseline is even dik.
Als je alleen vaseline gebruikt, is dit moeilijk aan te bregen, maar ook moeilijk te verwijderen.
Deze verdunde en vettiger, is veel makkelijker.
Waar ik tijdens het mengen op let is dat als ik het potje scheef houd, het heel langzaam naar de andere kant zakt. Het moet niet te makkelijk vloeibaar worden.
Ik gebruik de goedkoopste vaseline die er is, maar wel steeds de naaimachine olie van Kroon 110ml, die mengt het beste.
Als ik een pot vaseline van 300 gram heb, dan gebruik ik daar ongeveer 1/3 van, met ongeveer 70 tot 90 ml naaimachine olie.
Het is makkelijk bij te mengen, word hij de dun, iets meer vaseline er in, blijft hij te dik steeds een klein beetje meer olie er bij. Denk er om dat er op de vaseline staat dat die zuurvrij is.
In het begin meng ik het met een klein kwastje van ongeveer 1,2 cm doorsnee, en als hij dunner word gebruik ik een smal plamuurmes van ongeveer 2 cm. Als ik het plamuurmes er uit trek dan moet het er heel langzaam afdruipen. Als het klaar is lijkt het een beetje op dikke behanglijm.

Pas wel op met WD40 want dit kan op den duur op gelijmde verbindingen oplossen.

De wd40 ontvetter koop ik bij hornbach. Het logo van wd40 staat daar heel klein op.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
henkverhaar zei:
Zweihaak zei:
Voor staal conservering word er behoorlijk wat parafine aan toegevoegd.
Dus ik krijg steeds meer de indruk dat camelia voornamelijk aan parafine word toegevoegd voor de geur.

Hou er rekening mee dat wat wij paraffine noemen in het engels iets anders is. In technisch engels is 'paraffin' gewoon dunne minerale olie - oplosmiddel/verdunner. In het nederlands wordt 'paraffine' vrijwel uitsluitend gebruikt om de heel hoogkokende, vaste minerale was-fractie aan te duiden, zoals het materiaal, vergelijkbaar met kaarsvet (moderne kaarsen zijn tenslotte 'paraffinekaarsen') waar vroeger bijvoorbeeld inmaakpotten mee verzegeld werden.

Historisch-chemisch gezien zijn 'paraffins' alle volledig verzadigde koolwaterstoffen, beginnend bij methaan. Propaan (propagas, autogas), butaan (butagas, autogas), octaan (autobenzine), cetaan (dieselolie) zijn allemaal paraffines. Olefines (een woord dat je in het dagelijks spraakgebruik veel minder tegenkomt) zijn onverzadigde koolwaterstoffen, zoals buteen en cyclopentadieen.

Van wat ik er van lees is vaseline ook een soort van parafine.
http://www.huidziekten.nl/formularium/o ... seline.htm
Ik denk dat wat ze toevoegen aan de meeste conserverings camelia en choi een soort van was variant is om het vetter te maken. Maar ja er zijn heel veel verschillende soorten camelia en choi olies. Veel daarvan worden ook gebruikt in massageolies, en hebben dan als doel het een geurtje te geven.
Het word puur ook wel gebruikt als eterische olie, in zon aarderwerken schaaltje met een waxinelichtje er onder.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
annette zei:
geen idee wat en of zij iets toevoegen bij DICK maar het werkt prima>ik gebruik het al jaren en heb geen probleem van roest

annette

Dat weet ik nu haast wel zeker, misschien hun niet maar waar ze het vandaan hebben wel.
Ik ben er inmiddels achter dat er maar 3 fabrikanten zijn die dit produceren, en bij hun ziet het er donker geel uit. Er zit dus heel veel tussen handel in, die het bewerkt opnieuw verpakt en weer verkoopt.
De vermelding van dick dat je het kunt gebruiken voor koken, zou ik erg mee oppassen.
Waarschlijk staat dat in de orginele tekst, en hebben ze dat overgenomen.
Als ik de kleur zo bij hun vergelijk met hoe pure cemalia er uit ziet, is het blijkbaar sterk verdunt.
De meeste varianten die in omloop zijn zijn 50 to 70% gemengd met vloeibare parafine.
Dus je kunt bijna zeggen dat je je gereedschap insmeert met vloeibare parafine.

Er is een fabrikant die één soort levert onder verschillende namen, maar volgens hun is het allemaal het zelfde spul.

Chemical Name:
CAMELLIA SINENSIS LEAF OIL

Synonyms:
CAMELIA OIL;Tsubaki oil;Oils,
camellia;Camellia extract;Tsubaki oil ;
Camellia sasanqua;Camellia oil ;CAMELLIASINENSISOIL;
Camellia Olifera Seed Oil
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nu na twee weken vorst is mijn fles "camelia" van Dick helemaal dik geworden. Het lijkt wel kaarsvet. Ik benn benieuwd of het nu met de dooi snel weer vloeibaar wordt.

Ik ben ook wel te spreken over dit spul. Makkelijk in gebruik en lekker vet, zonder er een grote smeerboel van te maken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Seek zei:
Nu na twee weken vorst is mijn fles "camelia" van Dick helemaal dik geworden. Het lijkt wel kaarsvet. Ik benn benieuwd of het nu met de dooi snel weer vloeibaar wordt.

Ik ben ook wel te spreken over dit spul. Makkelijk in gebruik en lekker vet, zonder er een grote smeerboel van te maken.

Grappig dat je dat zegt, is het echt zo vettig?
De fabrikant zegt dat het nl een niet vette olie is.
En pure camelia heeft volgens hun een houdbaarheids datum heeft van 6 - 8 maanden.
In China en Japan worden de pure camelia voornamelijk gebruikt als huid olie en middeltje tegen kaalheid en roos, en ook dat ziet er heel donder geel uit. De kleur van sinnasappelsap.

Wat voor kleur heet jou camelia?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Van wat ik er van lees is vaseline ook een soort van parafine.
Klopt. Vaseline is historisch gezien, een hoogkokende (dus vaste) paraffinische aardoliefractie - sterk gezuiverd. In feite is het dus een hele dikke minerale olie ;-)
Het [...camelliaolie..] word puur ook wel gebruikt als eterische olie, in zon aarderwerken schaaltje met een waxinelichtje er onder.
Dat lijkt me sterk. Camelliaolie is een extract dat vnl uit triglyceriden (normale oliën en vetten) bestaat, en daardoor tot de spijsoliën behoort (olijfolie, kokosvet, wonderolie, rundvet, noem maar op). Het wordt ook als spijsolie gebruikt. Etherische oliën zijn hele andere soorten oliën, met eigenschappen (naast hun geur, die vaak de belangrijkste gebruikseigenschap is) die meer lijken op oplosmiddelen. Citrusolie is zo'n etherische olie, die veel als oplosmiddel gebruikt wordt, en terpentijn ook. Veel, maar niet alle, etherische oliën zijn terpenen, een groep van structureel en biochemisch verwante koolwaterstoffen. Veel geur- en smaakstoffen in kruiden zijn terpenen - denk daarbij aan rozemarijn, basilicum, karwij, koriander, etc.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Er is een fabrikant die één soort levert onder verschillende namen, maar volgens hun is het allemaal het zelfde spul.

Chemical Name:
CAMELLIA SINENSIS LEAF OIL

Synonyms:
CAMELIA OIL;Tsubaki oil;Oils,
camellia;Camellia extract;Tsubaki oil ;
Camellia sasanqua;Camellia oil ;CAMELLIASINENSISOIL;
Camellia Olifera Seed Oil
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar helemaal kloppen kan het niet. Camellia olie wordt uit de zaden van de (verschillende) theeplanten geperst, niet uit de bladeren. Zie b.v. http://en.wikipedia.org/wiki/Camellia_oleifera en http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_seed_oil
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
henkverhaar zei:
Zweihaak zei:
Er is een fabrikant die één soort levert onder verschillende namen, maar volgens hun is het allemaal het zelfde spul.

Chemical Name:
CAMELLIA SINENSIS LEAF OIL

Synonyms:
CAMELIA OIL;Tsubaki oil;Oils,
camellia;Camellia extract;Tsubaki oil ;
Camellia sasanqua;Camellia oil ;CAMELLIASINENSISOIL;
Camellia Olifera Seed Oil
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar helemaal kloppen kan het niet. Camellia olie wordt uit de zaden van de (verschillende) theeplanten geperst, niet uit de bladeren. Zie b.v. http://en.wikipedia.org/wiki/Camellia_oleifera en http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_seed_oil

Hallo Henk,
Ik heb deze informatie van de website van één van de fabrikanten van de olie.
Het staat daar zo letterlijk op. Het enigste wat ik daar mee gedaan is is copy and paste.
Er zijn maar drie fabrikanten die dit maken.
Sterker nog, ik heb gisteren contact gezocht met een van die fabrikanten, en kreeg vandaag een andwoord van ze. Het wordt in verschillende landen onder vershillende namen verkocht.
Het gaat hierbij om de pure variant 100%.
Mocht Dopeling dit lezen, dan kan hij mij wel een pm sturen, misschien is dit adres iets voor hun.

En niet alles op wikipedia klopt, het is open source dus iedereen kan en mag dit veranderen, overegens heb ik dit artikel niet gelezen.

Qua eterische olie ik zag op e-bay veel aanbieders van dit spul, van een Amerikaanse, in california.
Dus hoe dat precies in elkaar zit weet ik ook niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
henkverhaar zei:
Zweihaak zei:
En niet alles op wikipedia klopt, het is open source dus iedereen kan en mag dit veranderen, overegens heb ik dit artikel niet gelezen.

Qua eterische olie ik zag op e-bay veel aanbieders van dit spul, van een Amerikaanse, in california.
Dus hoe dat precies in elkaar zit weet ik ook niet.

Dat niet alles op Wikipedia betrouwbaar is, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen ;-) Echter, als chemicus, en iemand die zijn geld vooral verdiend met het doen van online-bronnen onderzoek met betrekking tot chemische stoffen, denk ik dat ik op dit soort onderwerpen de betrouwbaarheid van o.a. wikipedia, kruis-gecontroleerd (cross-checked ;-) ) met andere bronnen, redelijk kan inschatten. Ik vermoed (zonder de claims zelf gezien te hebben overigens) dat de etherische olie claims gebaseerd zijn op klok-en-klepel verwarringen met 'tea oil' en 'tea tree oil'. Tea tree is een vnl Australische struik waaruit een etherische olie met een kamferachtige geur (en vergelijkbare samenstelling) wordt gewonnen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat over de etherische olien geloof ik direkt, er word heel veel met deze olieen gerommeld.
maar het komt wel hardnekkig terug via e-bay verkopers, maar misschien is dat van hun ook allemaal aanname.

Dat je chemicus bent, had ik al door, uit ander topics van je. ;)
Ik heb er zelf een paar in mijn vrienden kring, en die verwoorden zich bijna net als jij doet. ;)
Maar die doen niets aan houtbewerking, ze kunnen amper een fietsband plakken. :lol:

Uit een oud botanisch boek had ik begrepen dat onderstaande de thee plant is.
Theeplant, Botaniche naam: Theaceae.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zweihaak zei:
Uit een oud botanisch boek had ik begrepen dat onderstaande de thee plant is.
Theeplant, Botaniche naam: Theaceae.

Beetje kort door de bocht, dat boek. De theeplant is idd lid van de familie van de Theaceae. Zo'n biologische 'familie' bevat een aantal (soms één, soms heel veel, meestal een stuk of 10-100) 'geslachten', die dan weer elk een aantal (soms één, soms heel veel) soorten bevatten. Al die indelingen zijn min of meer kunstmatig, en gebaseerd op meer of minder relevante verschillen, op grond waarvan groepsverwantschappen tussen soorten (en hogere niveaus) worden gepostuleerd. Idealiter loopt een soorten/geslachten/familie/etc indeling parallel aan de (mogelijke) evolutionaire afstamming en verwantschappen van soorten (de 'fylogenie'); in de praktijk is het overigens nog vaak erg arbitrair. Anyhow, de theeplant, die plant waarvan de blaadjes geplukt en gefermenteerd/gedroogd worden zodat wij, en vele anderen, er thee van kunnen zetten, is de Camellia sinensis. Camellia is een geslacht in de familie van de Theaceeën (de familie van de theeplanten); die familie heet zo omdat de theeplant oorspronkelijk (door Linnaeus) in het geslacht 'Thea' werd geplaatst, als naamgever van het geslacht en de familie. Om typisch ondoorgrondelijke taxonomische regels zijn de 'echte' theeplanten later 'overgeheveld' naar een ander geslacht, Camellia.

Voor zover ik het begrijp wordt thee uitsluitend gemaakt van blaadjes van (verschillende variëteiten) van de soort C. sinensis. Camellia-olie wordt gewonnen uit zaden van een aantal verschillende Camellia-soorten, waaronder soms ook de theeplant C. sinensis. (net zoals overigens onder een houtnaam, zeg Zebrano, hout van verschillende biologische soorten, in dit geval allemaal uit het geslacht 'Microberlinia', wordt aangeboden; er is dus vrijwel nooit een 1-op-1 relatie tussen een houtnaam en een biologische soortnaam).
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@
henkverhaar zei:
Schaatsen, mits goed gedroogd en adequaat opgeslagen, hoeven helemaal niet ingevet te worden.
- Ook niet beschermen tegen luchtvochtigheid in hoog- en nazomer?


Nog beter zou het zijn om ze voor het opbergen eerst te slijpen en dan in te vetten.
- Ben ik van plan. Moet alleen 'even' een nieuw slijpblokje maken. De schoenen aan de schaatsen van m'n wederhelft zijn zo hoog (enkelverstevigers) en breed (snelsluitingen) dat ze niet in m'n oude slijpblok passen.


Dan kun je het volgend seizoen gelijk weer aan de slag. Tegen de tijd dat je dan gaat slijpen is die vaseline er wel van af...
- Kijk, dat spreek me wel aan. Eerst genieten...

Wil je toch met iets anders dan vaseline invetten, gebruik dan WD40 - bij voorkeur niet rechtstreeks op de schenkel spuiten (dan spuit je vooral veel olie in de lucht) maar in een doekje, en met dat doekje even over de (droge) schenkels wrijven. Doekje niet wegdoen maar de volgende keer weer gebruiken.
- Dank voor deze tip. Ben ik gelukkig verlost van die vette vaseline.

vr.gr. Joes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.