Alternatief voor dure camellia olie ?

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Voor het onderhoud van mijn gereedschap was ik op zoek naar een olie. Nu lees ik op dit forum dat de meesten camellia olie adviseren. Wat ik me afvraag : is dit gebaseerd op kennis of op aanname. Wat ik bedoel: gebruikt iedereen camellia olie omdat een paar bekende houtbewerkers het gebruiken of is het wetenschappelijk aangetoond dat dit de beste olie is om gereedschap te beschermen.
Normaal zou ik ook beslissen deze olie te gebruiken, alleen vind ik hem (bijna asociaal) duur. De bekendste winkel in Nederland rekent €14.95 voor 240ml. Dit is dus €62.30 per liter !!!!!
(Andere winkels rekenen ook ongeveer deze prijs.)

Dus: waarom zou ik geen ander olie gebruik, bv olijfolie?
Waarom zou camellia olie beter zijn dan olijfolie?
(Het is zelfs zo dat ze camellia olie orient olive oil noemen.)

Wie o wie, heeft niet alleen verstand van houtbewerking, maar ook van biochemie :geek:

Groeten
Frank
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
In principe kun je elke oliesoort gebruiken. Het voordeel van camellia olie is dat het geen problemen geeft met het afwerken van hout in tegenstelling tot sommige andere oliesoorten die niet kleurloos zijn. Ook is het waterdun waardoor er maar een heel dunne filmlaag op je gereedschap zit.
Zo'n klein flesje gaat overigens veel langer mee dan je denkt.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Het wordt nog gekker, het lijkt dat in de camellia-olie, welke voor gereedschapsonderhoud verkocht wordt, meer dan 80% vloeibare paraffine zit.(a €6.- de liter)
Nu is mijn Japans niet zo goed :lol: dat ik de exacte samenstelling kan lezen welke op de flesjes staat.
Wat ik erover kan vinden op internet is dat vroeger in Japan pure camellia-olie gebruikt werd, maar sinds er minerale en synthetische oliën zijn, de camellia olie vermengd wordt. Vooral omdat pure camellia-olie na ongeveer anderhalf jaar (net als olijfolie) ranzig wordt.De camellia-olie wordt alleen toegevoegd uit traditie en als ik het goed begrijp om de geur.

Mijn idee is dat camellia olie in Japan gewoon veel voorkomende olie was die bruikbaar en goedkoop genoeg was om voor gereedschap te gebruiken.

Laten we ons hier toch aardig mee neppen.
Of zit ik er toch helemaal naast nu?

Groeten
Frank
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Camelia olie is "tea tree oil" een olie die geonnen wordt uit een van de varieteiten van de Camelia plant.
De tea tree oil wordt, in zuivere vorm, ook gebruikt voor bereiding van voeding en als grondstof voor make up producten.
De verkoopprijzen worden bepaald door de inkoop - het vinden van een goedkope leverancier/producent - en daar speelt de inkoophoeveelheid en de verpakkingseenheid dan ook weer een rol in.
Het probleem is dat producenten/leveranciers helaas niet goed vermelden wat ze bij een product toevoegen. Als er parafine olie in wordt gedaan dan kan het wel goedkoper worden.
Dat betekent in ieder geval dat je nooit tea tree oil (camelia olie) van een gereedschapswinkel voor voeding moet gebruiken.
Andersom kan dus wel.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Als ik zo kijk op dick.biz denk ik dat de olie die Annette bedoelt :Sinensis® Chinese Camellia Oil, a €12,90 de liter de pure camelliaolie is, deze is namelijk food-safe (goed om te wokken :p ). De ander olie die ze bij Dick hebben is :Japanese Camellia Oil a €6,55 per 250ml ,hiervan zeggen ze dat je ze niet mag gebruiken in contact met voedsel, wat me doet vermoeden dat deze grotendeels bestaat uit vloeibare paraffine.
Hier blijkt ook dat zuiver camelliaolie niet duur is, maar vermengd met paraffine dus wel.
Worden we toch een beetje genept.

En nu terugkomend op de voor mij belangrijkste vraag: wat maakt camellia-olie een betere bescherming voor mijn gereedschap dan welke voor de hand hebbende olie, zoals slaolie, arachideolie en olijfolie of gewoon 100% vloeibare paraffine ?

Groeten
Frank
 

kodama

Actieve deelnemer
Eén van de voordelen van Camelia oil tegenover olijfolie of andere zoals arachide is dat deze niet zo kleverig is en daarom niet zo gemakelijk vuil aantrekt. Het is de bedoeling om enkel een dun laagje aan te brengen. Uit ervaring vind ik dit persoonlijk het meest geschikt. Ik gebruik het dagelijks en zoals eerder vermeld laat het geen vlekken achter op het hout. Deze olie kan je ook gebruiken bij het passen van verbindingen voor het vereenvoudigen van de assemblage, of het oplichten van high spots.
Het kan ook geen kwaad als je met geolied gereedschap naar je watersteen gaat, indien je niet overmatig veel gebruikt natuurlijk. Het is de bedoeling je gereedschap af te vegen zodat je de overtollige olie verwijderd!
Beter dan andere?? Ik weet het niet in ieder geval beter dan synthetische producten of aardolie derivaten of wd40 zoals sommige graag gebruiken. Het natuurlijke karakter is voor mij zeker een pluspunt.
Het word bovendien al eeuwenlang voor dit doel gebruikt en zoals dat ook hier het geval is, is dat gebaseerd op ervaring. Mischien zijn niet alle voordelen onmiddellijk duidelijk maar dat zullen ze zeker worden als je zelf genoeg ervaring opdoet.
Als je zekerheid wil hebben over de zuiverheid van de olie kan je overwegen om deze zelf te persen. De noten van een enkele volwassen boom zijn genoeg om vijf mensen dagelijks te voorzien. De pers die je hiervoor zelf maakt kan je bovendien voor alle noten gebruiken en jezelf van nog veel meer olie voorzien.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi dopeling-

camelia olie wordt van TEA SEED gemaakt van de camelia japonica.
TEA TREE olie wordt gewonnen van de australische tea tree struik-melaleuca alternifolie en is vooral bekend voor zijn antiseptische eigenschappen en niet geschikt voor het roestvrijhouden van gereedschap.

groet
annette
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
goeie tip... die van Dick (ehh annete bedoel ik...)

Heb meteen een liter besteld, komende jaren zit ik gebeiteld... en geschaafd ;-)

groet, marco
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Annette, zo zie je maar hoe voorzichtig men moet zijn met informatie over te nemen van een overigens zeer betrouwbaar uitziende informatie bron op internet. Overigens heb ik begrepen dat Camelia olie vooral wordt gebruikt voor make up producten en dat doet me dan weer denken aan tea tree olie. Camelia wordt omschhreven als non-toxic. Ik vraag me af hoe betrouwbaar informatie is die je zo overal op internet kunt vinden. Ik heb ook al geconstateerd dat er de meest uiteenlopende omschrijvingen zijn van wat schellak eigenlijk precies is. Nou is er over schellak veel informatie te vinden maar voor Camelia heb ik heel wat verder moeten zoeken en 15 jaar geleden kon ik helemaal niets vinden over een product als Tung olie, Zo zien we maar hoe voorzichtig men moet zijn om iets met zekerheid te gaan beweren. Bedankt, ik zal er nog eens verder achter aan gaan. Overigens is het zo, als eerder omschreven, dat Camelia olie wordt geadviseerd voor gereedschap omdat het in een heel dun laagje is aan te brengen en dan als een heel dunne filmlaag opdroogt en geen problemen geeft met de afwerking. Toen ik bij David Charlesworth was vond ik het fascinerend om te zien hoe hij er mee omging.
 
D

Dulcimer

Guest
'n Ander alternatief is ook balistol ( wapenolie); die heeft sinds eind 19e eeuw ook zijn waarde bewezen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Caspar Labarre zei:
zonnebloemolie?

Slecht plan. wordt rans, polymeriseert (semi-drogende olie) en er komen vrije vetzuren vrij op den duur.

Camellia is overigens de (echte) theestruik. Camellia olie is dus letterlijk thee-olie...

Het gebruik van Camellia olie is voornamelijk traditie - een goede minerale olie of siliconenolie beschermt zeker zo goed. WD40 is niet voor niks ontwikkeld. Voor het beschermen van mijn draaibank tegen roest (met name de geslepen -blanke- oppervlakken van gietstaal) gebruik ik OF WD40 OF siliconenspray voor fietssmering...
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
En Lemon olie (uit citroengras) van Chestnut dan? Die word gebruikt voor oa gereedschapsstelen, binnenkant van kastjes etc. Gebruik hem zelf en het is een hele dunne nagenoeg kleurloze olie met een prettige geur. Ik gebruik die dan als kleurlaag, waarna er schellak overheen gaat om het af te sluiten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan. Ik kan me niet voorstellen dat dat uit citroengras komt overigens - etherische olie uit een dergelijke plant is zo duur dat het met goed fatsoen niet als technische olie verkocht kan worden.

Lemon oil is meestal precies wat het zegt, een etherische olie uit citroen(schillen). Wordt tegenwoordig veel als 'groen' oplosmiddel verkocht. Het enige wat er echt groen aan is is dat het hernieuwbare olie is - het is overigens een 'afvalproduct' van de citrusteelt in de VS. Het is ongeveer net zo ongezond bij inademing als andere vluchtige oplosmiddelen, en geeft ook dezelfde milieubelasting. Wel zal het, net als terpentijn, in een drogende olie of vernis deels ingebouwd worden.

Dit soort olie is wezenlijk anders dan een eetbare olie - zoals olijfolie of zonnebloemolie: dat zijn triglyceriden. Citroenolie is een etherische olie die voor ca 95% uit limoneen (een terpeen) bestaat. Grootste nadeel als 'corrosiebestendiger' is het feit dat het verdampt denk ik.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Lastig dat de fabrikanten zelden netjes vertellen wat nou precies in hun product zit. :?

Chestnut's Lemon Oil (van http://www.agwoodcare.co.uk/prod/chestnut_lemon_oil.html )
Manufactured using lemongrass oil, Lemon Oil gives a virtually matt, non-tacky finish to bare timber whilst enhancing the feel of the wood and leaving a pleasant lemon aroma. Non-oxidising and water-resistant, Lemon Oil is also ideal for finishing the inside of drawers, boxes and cabinets.

Het aandeel citroengrasolie zal wel alleen voor de geur zijn, de olie zelf zal dan uit schillen moeten komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.