Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Alternatief voor dure camellia olie ?

Voor het onderhoud van mijn gereedschap was ik op zoek naar een olie. Nu lees ik op dit forum dat de meesten camellia olie adviseren. Wat ik me afvraag : is dit gebaseerd op kennis of op aanname. Wat ik bedoel: gebruikt iedereen camellia olie omdat een paar bekende houtbewerkers het gebruiken of is het wetenschappelijk aangetoond dat dit de beste olie is om gereedschap te beschermen.
    Normaal zou ik ook beslissen deze olie te gebruiken, alleen vind ik hem (bijna asociaal) duur. De bekendste winkel in Nederland rekent €14.95 voor 240ml. Dit is dus €62.30 per liter !!!!!
    (Andere winkels rekenen ook ongeveer deze prijs.)

Dus: waarom zou ik geen ander olie gebruik, bv olijfolie?
    Waarom zou camellia olie beter zijn dan olijfolie?
    (Het is zelfs zo dat ze camellia olie orient olive oil noemen.)

Wie o wie, heeft niet alleen verstand van houtbewerking, maar ook van biochemie :geek:

Groeten
    Frank

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: Alternatief voor dure camellia olie ?

In principe kun je elke oliesoort gebruiken. Het voordeel van camellia olie is dat het geen problemen geeft met het afwerken van hout in tegenstelling tot sommige andere oliesoorten die niet kleurloos zijn. Ook is het waterdun waardoor er maar een heel dunne filmlaag op je gereedschap zit.
    Zo'n klein flesje gaat overigens veel langer mee dan je denkt.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Het wordt nog gekker, het lijkt dat in de camellia-olie, welke voor gereedschapsonderhoud verkocht wordt, meer dan 80% vloeibare paraffine zit.(a €6.- de liter)
    Nu is mijn Japans niet zo goed :lol: dat ik de exacte samenstelling kan lezen welke op de flesjes staat.
    Wat ik erover kan vinden op internet is dat vroeger in Japan pure camellia-olie gebruikt werd, maar sinds er minerale en synthetische oliën zijn, de camellia olie vermengd wordt. Vooral omdat pure camellia-olie na ongeveer anderhalf jaar (net als olijfolie) ranzig wordt.De camellia-olie wordt alleen toegevoegd uit traditie en als ik het goed begrijp om de geur.

Mijn idee is dat camellia olie in Japan gewoon veel voorkomende olie was die bruikbaar en goedkoop genoeg was om voor gereedschap te gebruiken.

Laten we ons hier toch aardig mee neppen.
    Of zit ik er toch helemaal naast nu?

Groeten
    Frank

hoi-
    DICK tools gmbh in duitsland verkoopt goed camelia olie - voor een kleine prijs-zelfs de hele liter..geen idee waarom het hier zo duur is.

groet
    annette

Camelia olie is "tea tree oil" een olie die geonnen wordt uit een van de varieteiten van de Camelia plant.
    De tea tree oil wordt, in zuivere vorm, ook gebruikt voor bereiding van voeding en als grondstof voor make up producten.
    De verkoopprijzen worden bepaald door de inkoop - het vinden van een goedkope leverancier/producent - en daar speelt de inkoophoeveelheid en de verpakkingseenheid dan ook weer een rol in.
    Het probleem is dat producenten/leveranciers helaas niet goed vermelden wat ze bij een product toevoegen. Als er parafine olie in wordt gedaan dan kan het wel goedkoper worden.
    Dat betekent in ieder geval dat je nooit tea tree oil (camelia olie) van een gereedschapswinkel voor voeding moet gebruiken.
    Andersom kan dus wel.

geen idee wat en of zij iets toevoegen bij DICK maar het werkt prima>ik gebruik het al jaren en heb geen probleem van roest

annette

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Als ik zo kijk op dick.biz denk ik dat de olie die Annette bedoelt :Sinensis® Chinese Camellia Oil, a €12,90 de liter de pure camelliaolie is, deze is namelijk food-safe (goed om te wokken :P ). De ander olie die ze bij Dick hebben is :Japanese Camellia Oil a €6,55 per 250ml ,hiervan zeggen ze dat je ze niet mag gebruiken in contact met voedsel, wat me doet vermoeden dat deze grotendeels bestaat uit vloeibare paraffine.
    Hier blijkt ook dat zuiver camelliaolie niet duur is, maar vermengd met paraffine dus wel.
    Worden we toch een beetje genept.

En nu terugkomend op de voor mij belangrijkste vraag: wat maakt camellia-olie een betere bescherming voor mijn gereedschap dan welke voor de hand hebbende olie, zoals slaolie, arachideolie en olijfolie of gewoon 100% vloeibare paraffine ?

Groeten
    Frank

camelia olie blijkt zuurvrij te zijn en dat zijn de meesten andere niet.

annette

Eén van de voordelen van Camelia oil tegenover olijfolie of andere zoals arachide is dat deze niet zo kleverig is en daarom niet zo gemakelijk vuil aantrekt. Het is de bedoeling om enkel een dun laagje aan te brengen. Uit ervaring vind ik dit persoonlijk het meest geschikt. Ik gebruik het dagelijks en zoals eerder vermeld laat het geen vlekken achter op het hout. Deze olie kan je ook gebruiken bij het passen van verbindingen voor het vereenvoudigen van de assemblage, of het oplichten van high spots.
    Het kan ook geen kwaad als je met geolied gereedschap naar je watersteen gaat, indien je niet overmatig veel gebruikt natuurlijk. Het is de bedoeling je gereedschap af te vegen zodat je de overtollige olie verwijderd!
    Beter dan andere?? Ik weet het niet in ieder geval beter dan synthetische producten of aardolie derivaten of wd40 zoals sommige graag gebruiken. Het natuurlijke karakter is voor mij zeker een pluspunt.
    Het word bovendien al eeuwenlang voor dit doel gebruikt en zoals dat ook hier het geval is, is dat gebaseerd op ervaring. Mischien zijn niet alle voordelen onmiddellijk duidelijk maar dat zullen ze zeker worden als je zelf genoeg ervaring opdoet.
    Als je zekerheid wil hebben over de zuiverheid van de olie kan je overwegen om deze zelf te persen. De noten van een enkele volwassen boom zijn genoeg om vijf mensen dagelijks te voorzien. De pers die je hiervoor zelf maakt kan je bovendien voor alle noten gebruiken en jezelf van nog veel meer olie voorzien.

hoi dopeling-

camelia olie wordt van TEA SEED gemaakt van de camelia japonica.
    TEA TREE olie wordt gewonnen van de australische tea tree struik-melaleuca alternifolie en is vooral bekend voor zijn antiseptische eigenschappen en niet geschikt voor het roestvrijhouden van gereedschap.

groet
    annette

Forum Rechten