Welke lintzaag voor hobbymatig gebruik?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Gisteren de scheppach lintzaag opgehaald. Nog niks mee gedaan maar een mooi machientje. Hij is van 1987, eerste eigenaar (de folders met gulden prijzen zaten er nog bij). Toen heeft de hele machine omgerekend €650 gekost, dus de afschrijving is minimaal voor de verkoper ... :p

Alle opties zitten bij de machine, dwz verstek, circel, diepte instelling langsinstelling.
Nu op mijn gemakje maar eens uit proberen en dan mijn plaatdelen gaan zagen.
Ook nog even zagen bestellen......
12403=2767-bs32-3.jpg

(foto komt ergens anders vandaan)
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Zo een heb ik gekocht, maar kon ze snel geen eigen foto uploaden. Maar verder kleur etc is exact hetzelfde. Waxs wel een 230v ipv een 400V uitvoering.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ok die van de foto heb ik ooit gehad namelijk, vandaar dat ie in mijn achtertuin stond. Die machine was echt helemaal als nieuw, echt een topding met sterke 380 motor erop, kon je mooi stukkie mee zagen. Dit is ook zon beetje de laatste upgrade met betere tafel en deksel enzo.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heeft dit exemplaar eigenlijk veel speling op de langgeleider?

Het valt me op dat bij veel lintzagen er op dat onderdeel namelijk best wel veel speling zit. Ook toen ik onlangs bij HBM ging kijken. Nieuw spul en toch...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nee als je een goede hebt zit er weinig speling op. overigens is de langsgeleiding niet de allerbeste omdat hij best moeilijk bij te stellen is om te compenseren voor drift. Je komt dus toch wel op een home made device uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Scheppie leg eens uit. Op mijn basato 4 zaag ik bij dik hout wel haaks maar niet recht. Bij een nieuw lint zaagt hij wel een meter of twee recht en daarna niet meer. Mijn volgende zagen worden bij tuffsaws besteld.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wim, bij wie je die zagen besteld maakt niet uit, ik herhaal even wat ik geleerd heb dus misschien sturen de experts mij nog een beetje bij. Elke zaag ongeacht merk type scherpte of wat dan ook heeft een afwijking. Om die afwijking te compenseren moet je parallelgeleider niet haaks op je blad staan (parallel aan je blad) maar onder een hoek. Er is een truck om die hoek te bepelen, een stuk plaatmateriaal pakken, in het midden een haakse potloodstreep zetten over de hele lengte, (vanaf de voorkant gezien). Dat stuk hout inzagen ZONDER de geleider en zorgen dat je recht over de potloodstreep gaat zagen. Wat je zult merken is dat je om recht te zagen je hout schuin aan moet voeren (iets draaien). Nou als je bepaald hebt wanneer je recht zaagt laat je het hout liggen, zaag uit en zorg dat je hout niet meer verschuift. Klemmen of vasthouden en een potloodstreep op je blad zetten. Dan stel je je parallelgeleider zo af dat hij de tegen dat stuk ingezaagde hout aanligt en je bent klaar. Als je nu langs de geleider zaagt dan gaat ie zo recht als maar kan :)

Tenminste bij mij wel... ik heb dit eerder al eens hier gepost en ook met een video erbij waar ze het nog veel beter uitleggen, zal ook ff kijken of ik heb kan vinden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
By the way, door die video waar ik het over heb ben ik ook bij Tuffsaws terecht gekomen waarna ik fan werd bij Ian en sindsdien verkoopt Ian zich het schompes aan woodworking leden. Ik denk dat ik dus wel een gratis blad verdien heb haha. Ik zoek even de video op,

Deze is het niet maar legt het wel goed uit... laat maar horen of t bij jullie ook werkt

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ha truck ken ik maar volgens mij is dat het niet, het is net alsof er en slinger in de zaagsnede zit. Ook als ik weinig voeding geef.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wim je schrijft dat je een basato 4 hebt, ik heb mijn basato 3 weggedaan omdat ik er nauwelijks een meter recht mee kon zagen dus misschien is gewoon de kwaliteit van de kleine basato series niet zo denderend. Ik heb nu een IXES BASA 5 en daarmee uiteraard geen centje pijn, die zaagt zo strak als wat.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi, ik heb basato 3 recht laten zagen met het 15 mm blad. Tot een hoogte van palm 15cm en een paar mm dik, best goed vond ik. Het probleem blijft een glad oppervlak.

andere vraag, is dit forum voor hobby of brood woodworkers? Sommige apparatuur die voorbij komt stijgen wat boven het hobby matige uit qua prijs, voltage en vloeroppervlakte.

groet, Hans
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
andere vraag, is dit forum voor hobby of brood woodworkers? Sommige apparatuur die voorbij komt stijgen wat boven het hobby matige uit qua prijs, voltage en vloeroppervlakte.

Volgens mij is dit forum voor mensen die houden van hout......
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Tuffsaws is al erg goedkoop, dan koop je toch gewoon meerdere zaaglinten?? zo zijn de eventuele verzendkosten relatief laag.
En hoe zou de verdere distributie dan moeten, ga zelf kosten maken om bv te rijden, of laat je het in nederland door de ontvanger nogmaals versturen?
Just my 2 cents :)
 
A

Athanor

Guest
andere vraag, is dit forum voor hobby of brood woodworkers? Sommige apparatuur die voorbij komt stijgen wat boven het hobby matige uit qua prijs, voltage en vloeroppervlakte.

groet, Hans

Ik gebruik daar om voor mezelf een aangepaste definitie, nl. professioneeel hobbyist. ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.