Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Advies gezocht: Koffer voor zagen en toebhoren, welk hout

Hallo mede houtfanaten,

Ik heb een nieuwe serie japanse zagen binnen gekregen en nu wil ik deze op gaan bergen in een zelfgemaakte koffer.
    Het betreft 3 zagen van ongeveer 50 - 60 cm en wat toebehoren zoals een blokhaakje, kraspen, priem, etc.

Koffers / kisten zijn compleet nieuw voor me, dus ik heb geen idee voor welke houtsoort en dikte ik moet gaan.
    De bedoeling is dat ik de koffer ook makkelijk op lokatie kan meenemen en dus niet al te zwaar wordt.

De zagen wil ik in de deksel 'hangen' met bv riempjes en inlegschuim en in de koffer zelf de toebehoren.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen
    Van havermout tot sloophout

Bij mijn Japanse zagen kan ik de bladen verwijderen. Op bergen is dan geen probleem.

Klopt, maar ik demonteer en monteer ze liever niet elke keer als ik moet zagen.

goh, ik denk niet dat er een bepaalde houtsoort het beste zal zijn hoor... kies gewoon eentje dat je mooi vindt?

Idd, maar het gaat me meer om het gewicht

Balsa is niet zwaar. Maar functioneel gezien niet de beste optie want zeer zacht. Eik noot en kers etc zitten gevoelsmatig kwa gewicht op dezelfde maat.

Vuren? Het heeft een beetje een waaibomenhout-imago en is daardoor misschien wat minder salonfähig. Als je daar doorheen kunt kijken is het volgens mij prima spul. Het is licht, taai en eigenlijk best wel mooi (vind ik). Je zult wat meer afval hebben maar daar is de prijs dan meestal ook naar.

Grenen. Weegt niks (tenzij je toevallig net een stuk met gruwelijk veel hars hebt), is makkelijk te bewerken en is ook mooi. En 't kost bijna niks.

Populier is nog lichter.

Dank u wel heren

Forum Rechten