Planken zagen in ZuidLimburg

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Planken zagen in ZuidLimburg: Lumberyard

voor de liefhebbers! [..] de Micro Mill

Idd een mooie kleine oplossing, als je een kettingzaag hebt.

Thanks trouwens, aan iedereen voor de goede adviezen!
De Timberyard is verdwenen en inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een Lumberyard, nog wat "pics"

DSC_2241.jpg

Fel rode verkleuring kwam naar voren bij een van de eerste zaagsneden, dit schijnt een veel voorkomende schimmel te zijn in esdoorns.
Na drogen zal het rode wel helemaal bruin ingedroogd zijn. Weet iemand hier meer van?

DSC_2257.jpg

Detail: mag ik deze sproeten Birdseye noemen?
Hier heb ik vrij veel van op sommige stukken.

DSC_2260.jpg

idem

DSC_2263.jpg

Op een mooie gladde plank komen ze mooier naar voren

DSC_2302.jpg

Bloedrode veeg

DSC_2308.jpg

Oplatten

DSC_2312.jpg

Stapel 1, met bovenop n dikke plak van 7cm, zou dit een goed blad worden voor een werkbank?

DSC_2316.jpg

Al het esdoorn bij elkaar

DSC_2320.jpg

De 2e bovenstam, is dat een woord? 1 van de 2 splitsingen vanuit de onderstam dus :p

DSC_2323.jpg

Nu heb ik nog 'n stapel kleinere blokken die ik ook in plank vorm wil hebben, wordt vervolgd :)


Grtzz Robert
 
Laatst bewerkt:

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ziet er goed uit Robert!

Ik heb zelf een aantal bomen naar een zagerij versleept (en recentelijk nog, maar dit keer een lintzaag-molen) en het bij het verzagen van de boom altijd de afstand naar de kern zo gemeten dat hij horizontaal in een rechte lijn loopt zodat wanneer men zaagt, de kern in een en dezelfde plank zit. Dit kan natuurlijk alleen bij een rechte groei van de kern. Later is het dan makkelijk het hout van de kern te ontdoen en kwartiers uit dit stuk over te houden.
 

Bijlagen

  • image 2.jpg
    image 2.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 394
  • image 3.jpg
    image 3.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 393
Laatst bewerkt:

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Sorry, die foto's zijn nou niet echt behulpzaam. Ze zijn verkleint en zoals te zien een verdraait. Verdraait nou toch. Heb geprobeerd ze te verwijderen maar ook dat werkt niet.

Anyways, de kern is vanaf het zaagbed gemeten aan beide zijden van de stam op gelijke hoogte.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Sorry, die foto's zijn nou niet echt behulpzaam. [..] vanaf het zaagbed gemeten aan beide zijden van de stam op gelijke hoogte.

Hoi Botte Bijl,

is niet erg hoor, foto's zijn goed, praatje dan een plaatje etc. Ik kan het goed zien, mooie tekening btw. Zit er metaal in de boom op die 2e foto?

De stam uitlijnen met die swingblade cirkelzaag werd gedaan door de kern/midden van de stam aan te tekenen. En vervolgens voor en achter parrallel te leggen tov de liggende balk van het frame en vervolgens in de hoogte tov de "kar" waar de zaagmotor in hangt. Gewoon met een meetlint, erg precies eigenlijk, 5mm marge zit er niet tussen.

Ik wil ook zo'n woodmizer/swingblade, ben alleen door mijn voorraad stammen heen voor de komende 30jaar.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
De stam uitlijnen had je dus toch gedaan. Dat was me niet duidelijk maar misschien heb ik niet aandachtig genoeg gelezen en had je het eerder al vermeld. Inderdaad, in de foto word een spijker verwijderd. We hadden er toch al doorheen gezaagd maar voordat ik hem over een paar jaartjes door de vlakvandiktebank druk uit voorzorg toch maar, nu wanneer goed zichtbaar, verwijderd. Ik hoop dat je een goed woordje voor jezelf gedaan hebt bij de zager? Misschien kan de man die je boom verzaagd heeft je wel eens meer aan mooie plankjes helpen, planken die niet perse in jouw tuin groot gebracht zijn!

Groet, Maurice
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Ik hoop dat je een goed woordje voor jezelf gedaan hebt bij de zager? Misschien kan de man die je boom verzaagd heeft je wel eens meer aan mooie plankjes helpen, planken die niet perse in jouw tuin groot gebracht zijn!

Groet, Maurice

Ik was zo druk met het zagen (telkens een plank weghalen, stammen rollen etc.) dat ik dat dat goede woordje een beetje ben vergeten :eek::p Maar ik zou hem best een keertje kunnen mailen haha.
Ik moet ook nog een paar stukjes spijker eruit halen. Hoe zit dat met zo'n Woodmizer? Is dan direct het blad naar de knoppen als je op metaal zaagt?

Vriendelijke groet,

Robert
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Dan is het lint gelijk kapot, maar een nieuw lint kost iets van €20.
Die moet de opdrachtgever dan betalen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
1e project van de boom

Ziet er goed uit Robert!

Ik heb zelf een aantal bomen naar een zagerij versleept (en recentelijk nog, maar dit keer een lintzaag-molen) en het bij het verzagen van de boom altijd de afstand naar de kern zo gemeten dat hij horizontaal in een rechte lijn loopt zodat wanneer men zaagt, de kern in een en dezelfde plank zit. Dit kan natuurlijk alleen bij een rechte groei van de kern. Later is het dan makkelijk het hout van de kern te ontdoen en kwartiers uit dit stuk over te houden.

Hoi Botte Bijl, hoe is het met je boom eral aan begonnen? Of ligt het nog te drogen? :p

lol da deden wij. vroeger al zonder da aparaat ma wel handiger dan met de losse hand
Ha Tom, kettingzaagkunstenaar, verbaast me niks dat jij dat uit de losse pols doet. Congratz met je nieuwe draaibank btw :p




Onlangs, ben ik voorzichtig aan begonnen aan de verzameling planken, check het linkje!

Snijplank: http://www.woodworking.nl/showthread.php?14234-snijplank-esdoorn-meranti
 
Laatst bewerkt:

cobben

Nieuw lid
14 sep 2017
1
0
ik zoek ook een mobiele houtzagerij omgeving zuid limburg, heb n grote stapel eiken van 50-95cm doordsnede voor schaaldelen te laten zagen en evt balken.
lengte varieert van 2m tot 4-5m

ben al tijdje opzoek maar vind niks benede brabant, heb een redelijk grote vlakke wei dus plek zat!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een lintzaag is een beter machine dan een ketting zaag om planken/balken te zagen, en die kan ook by een handige persoon gemaakt worden, er zijn er allerlei, hier enkele foto’s van een die je in een bestelwagen kunt vervoeren.

De persoon die het gemaakt heeft gebruikte a 3 pk electrische motor, en de volgende persoon gebruikt een 8.5 PK benzine motor van een snow blower (sneeuw blazer ?) De maker gebruikte verschillende onderdelen van verticale lintzaag.

De gegeven maten zijn dikwijls inch maten zoals voor het frame etc

saw frame.jpgwith 8.5 HP motor.jpgback side.jpgside image.jpgsome build info.jpg81 cm Red Oak.jpgsawing Ash with a 2hp electric motor.jpgmore Ash sawing.jpglog arch.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
jubileum 500 en 1 berichten

He leuk!
En dat op mijn Woodworking-forum jubileum. Namelijk na 500 en 1, verhelderende of naar verheldering vragende berichten;), word mijn aller-eerste topic nog eens nieuw leven ingeblazen!
In afgelopen 500 berichten zijn mijn skills echt flink gestegen, bedenk ik me nu.

Lang niet gezien/gehoord "Tom op eigen houtje", ik vind het eigenlijk een heel goed idee.
Het is inderdaad toch wel een regelmatig terugkerend probleem van ons "houtbewerkers in schuurtjes".
Notabene in een van de bosrijkste gebieden van het land is geen mobiele zagerij te vinden...alleen vaste inmobiele:p

Jij bent een bosbouwer Tom, heb jij geen ms660 of880 beschikbaar voor mensen hier in het zuiden?
Voor mijn ministammetjes behelp ik me tegenwoordig met froe, splijtwiggen kloofhamer.
Als het echt niet anders kan heb ik sinds kort zelfs zo'n Roubo framezaag-achtig geval.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Robert
alles goed ?


ik lees af en toe nog wat mee
maar ben erg druk ga eindelijk de stap naar zzp 'r zetten

een MS880 komt er wel eens
ik zaag tot nu toe alle planken met de MS361
en dan zit ik toch altijd op minimum 10 dik
met die mill kan je fijner werken / dunnere planken zagen
alleen is dat wat te veel metaalwerk das mijn ding niet zo helaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.