Planken zagen in ZuidLimburg

tuoh

Oud hout
52mm zagen wil zeggen dat je geschaafd ongeveer 42 à 45mm gaat overhouden. Hout vervormd tijdens het drogen, en Esdoorn zeker.
Hout krimpt zowel in dikte als breedte het meeste, de lengtekrimp is te verwaarlozen.
Een relatief dunne stam zaag je beter in dunnere plakken, 35mm à 40mm gezaagde dikte is een mooie waarde. Dwz. dat je hier ongeveer 28 à 30mm dikte gaat overhouden na het schaven.
Eventueel kan de hartplank dikker gezaagd worden, 52 à 65mm, hangt een beetje af van het hart.

Mvg,

André
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
Bij Esdoorn is het spint eveneens bruikbaar, gelukkig maar, er is namelijk geen zichtbare aftekening tussen spint en kernhout.
Hoe een stam best gezaagd word ga je best zien als er effectief gestart word met zagen. Het is pas als de eerste delen gezaagd worden dat eventuele fouten tevoorschijn komen, en er moet bijgestuurd worden( andere zaagwijze)

De mogelijkheden van de machine spelen ook een rol in het verhaal, wat kan of niet. Houtzager is een vak op zich, er is een pak ervaring nodig om een stam optimaal te kunnen verzagen rekening houdend met talloze parameters, draadverloop, torsing van de vezels, (hart)scheuren, reactiehout, kwasten, etc.


Mvg,

André

esdoorn heeft geen spint/kern
eerder spint.
of wanneer je een slechte heb is het spint/ dood hout
kern hout is pas kernhout wanneer een boom het hout bij opzet afzet en er verduurzaming plaats vind zoals looizuur bij eik
zo zijn er een paar bomen die geen kernhout aan maken maar het hout wel bruikbaar is, zoals ess, beuk, esdoorn,
linde, paarde kastanje( niet echt bruikbaar)
een aantal van deze bomen lijken soms wel kernhout te hebben maar dit is enkel dood zoals bv het olijf essen van een ess
bij een gezonde ess van 100 jaar oud zonder zware schade zal je niet zo gouw olijf essen aan treffen,

bomen met
kern hout: noot, eik, robinia, grove den,
goude regen, kers en tamme kastanje

van beide zijn er meer

acer negundo is trouwens wel een mooie soort esdoorn, best hard en mooie tekening

groeten frans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Esdoorn op 52mm, hoe veel krimp kan ik verwachten in de dikte? Krimp zal vooral in de lengte en breedte zijn, ongeveer 50mm dan toch te halen zijn hé?

Bijna een jaar geleden heb ik een korte walnoot stam zelf verzaagd op plus minus 27mm met de lintzaag, die ligt hier nu in de woonkamer (lol) te drogen, onder de tv in een niche die ik had gemaakt voor brandhout. En nu is die tussen 25 en 26mm dik en volgens mij gebruiksklaar na 10 maanden in een woonkamer.

Ik weet niet hoeveel Esdoorn krimpt in vergelijking met notelaar, maar je kan mogelijk rekenen op 2-4mm in de dikte bij 52mm hout.

Het hout van 52mm dat ik koop is vaak ook werkelijk 52mm en soms zelfs iets dikker, volgens mij zagen ze dat dan ook dikker. Bij zacht hout zoals den koop je vaak op de natte maat, balken van 65 op 180 zijn werkelijk dichter bij 63 op 175.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
het is hier al eerder gezegt
maar leg dat esdoor gerust een klein weekje voor de kachel of zo om even te voorkomen dat schimmel er vat op krijg
want die rommel zit gouw heel diep in esdoorn,

groeten fransie
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi mannen,

Dit is bruikbare info, waar ik wat mee kan!
Esdoorn is idd wel kletsnat hout, tijdens het drogen verwacht ik dan ook flink wat beweging.

De kleinere blokken (<1m; Ø 8-30cm) die ik achterom heb opgestapeld, liggen er nu pas een week; op een paar dagen na heeft het continue geregend.
Enkele beginnen nu al droogscheuren te ontwikkelen, heel dun en klein.
Als ze in deze omstandigheden, met schors er nog op al drogen, mag je wel van nat hout spreken denk ik.

Wat schimmel betreft vind ik dat best wel spannend, op de boom zat links en rechts wat mos. En ik heb gewoon het idee dat ik nu al meer mos zie, dan zal schimmel ook wel hard gaan...

Eventueel zou ik wat planken op een zolder kunnen leggen bij familie, dat is dan binnen, maar aan een kachel kan ik niet voorzien...
Buiten kan ik ze netjes op tegels verticaal tegen een muur zetten, eventueel nog van de grond. Zowel in open lucht, maar ook overdekt.

Heeft een van deze opties de voorkeur boven de ander?
Voor de initiële droogfase, om schimmel te voorkomen.


Na enkele weken/maanden zal het "gewoon" opgelat (horizontaal) worden en dan onder mijn kleine afdak, waar het zo nu en dan geshuffled wordt om strepen van de liggers te voorkomen.
En bij mooi droog en winderig weer, wil ik er ook nog wel de open lucht mee in :eek:.

@Benchworks: Is dat notenhout al na 10 maanden bruikbaar, of bedoel je 1jaar én 10 maanden? Bij nader inzien ga ik, geen van beide verkocht krijgen hier :p.
Maar ik ga het wel proberen :cool:
Is het vers gezaagde hout direct naar binnen gegaan, en daar al die tijd gebleven? Is dat niet vragen om droogscheuren?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Benchworks: Is dat notenhout al na 10 maanden bruikbaar, of bedoel je 1jaar én 10 maanden? Bij nader inzien ga ik, geen van beide verkocht krijgen hier :p.
Maar ik ga het wel proberen :cool:
Is het vers gezaagde hout direct naar binnen gegaan, en daar al die tijd gebleven? Is dat niet vragen om droogscheuren?

10 maanden inderdaad, ik denk zelfs dat het na 6 maanden goed was. Het gaat wel om een mini-bool van 7 planken waarvan de langste 90cm is en niet breder dan 24cm. 10 maanden binnen liggen is als 3 jaar buiten, en hier heb ik de garantie dat als ik het bewerk dat het daarna binnen niet meer gaat reageren. Het meeste hardhout word in ovens gedroogd en dat ligt ergens tussen 4 en 8 weken dacht ik.

Ik had de bool eerst in een mijn atelier opgeslaan in het gedeelte dat niet geisoleerd is en waar er constant een lichte tocht is, maar na enkele dagen was het volledig bedekt met blauw haar van 3-4cm hoog! Dat heb ik er afgeborsteld maar het kwam terug, dan de bool maar binnen gebracht waar het schimmel zich nog enkele weken in leven hield. Een keer per week of zo de planken omdraaien en de latten verschuiven en het is uiteindelijk weggegaan. Er zijn geen scheuren opgedaagd, maar het droogde wel erg traag want het voelde maandenlang nat aan. Ik had de uiteindes van de planken ook geverfd met latex.

Ik zou het niet rechtop stockeren, dan vrees ik dat het vocht naar onder trekt en dat die kant niet kan drogen en ook bij een steile hoek moet je vrezen voor doorbuigen. Ik denk dat tocht belangrijker is dan RV, de lucht moet vooral circuleren en als het droog is des te beter, maar met buitenlucht werkt het ook maar dan trager.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
DSC_2182.jpg

DSC_2168.jpg

De plaatjes die er nog bij horen, inmiddels is alles uit de blub, schoon gemaakt, en op het droge.

De laatste 2 dunne stammen zijn van de judas boom.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Planken zagen in ZuidLimburg: van timber naar lumber

Hoi mensen,

Met wat vertraging kan ik melden dat er inmiddels gezaagd is.
Ik had gehoopt dat onze oprit breed genoeg zou zijn voor de zaag, maar kwam 20cm te kort.
De zaag is echter vrij flexibel, ondanks de grootte. We kregen de volle 8m x 2.5m x 2m deels op de stoep en deels op het gras naast ons huis opgesteld.

Vervolgens de stammen zelf nog om het huis moeten rollen, dat ging een stuk makkelijker dan de vorige dag, omdat ze nu slechts over tegels hoefden.

De Judasboom was wat dun, elke zaagsnee is 6mm dik, deze hebben we daarom slechts aan één zijde gevlakt, zodat ik hiermee langs een lintzaag kan. (Nu nog een lintzaag :eek:)
De esdoorn is grotendeels in on-bekantrechte plakken van 27mm gezaagd. Enkele stukken 35mm, 40mm en een dikke van 70mm uit het midden van de onderstam.
Bekantrechten, indien nodig, kan ik nu zelf met de cirkelzaag, zodra het hout droog is en ik een plan heb klaarliggen.

De rest is zaagsel, héél véél zaagsel, nog nooooooit zo veel zaagsel gezien, laat staan om m'n oren gehad...

Tijd voor de plaatjes:


DSC_2236.jpg
Hier nog met beschermkap, deze moest eraf ivm de "doublecut slices" (= zo min mogelijk verlies en maximale fun met zaagsel:rolleyes:)

DSC_2248.jpg
Onderstam uitgelijnt en wel t.o.v. de machine

DSC_2249.jpg
Klein begin

DSC_2250edit.jpg
Stuk verder

DSC_2252.jpg
Hierna de stam omgedraaid, en bovenaan weer opnieuw begonnen. Om zo als laatste een dikke plaat uit het centrum (ca 70mm) over te houden.
Zo ben je niet gelimiteerd aan de diameter van het zaagblad en heb je toch een plak uit de volle breedte.

DSC_2254.jpg
Double cutting, volgende stam.

DSC_2255.jpg
1e kleine slab klaar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Errug gaaf! Die esdoorn ziet er prachtig blank uit van binnen, geen bruine kern. Nou goed drogen zodat je geen blauwschimmel krijgt!

En hoe vonden de buren het? Geen zure achterbuurman die de politie gebeld heeft?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht een onbeleefde vraag maar uit interesse voor eenieder die ook ergens een paar leuke stammen heeft liggen. Wat kost dat nu zo'n mobiele zagerij laten langskomen (voorrijskosten, prijs per stam)?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Wellicht een onbeleefde vraag maar uit interesse voor eenieder die ook ergens een paar leuke stammen heeft liggen. Wat kost dat nu zo'n mobiele zagerij laten langskomen (voorrijskosten, prijs per stam)?

Daar ben ik ook wel naar geïnteresseerd. We want details:p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Errug gaaf! Die esdoorn ziet er prachtig blank uit van binnen, geen bruine kern. Nou goed drogen zodat je geen blauwschimmel krijgt!

En hoe vonden de buren het? Geen zure achterbuurman die de politie gebeld heeft?

Hahah het was ook erg gaaf! Met de buren viel het reuze mee, het trok wel wat bekijks iedereen die langsliep bleef wel even staan kijken:p
Ik had oorkleppen op, maar zónder klonk het behoorlijk hard, volgens mij was het een 38pK motor. Inmiddels is alles netjes opgestapeld. Alles heeft sowieso een paar dagen tot een week rechtop gestaan. Ik moet wel nog ff de kopse kanten goed insmeren, parrafine, gesmolten kaarsen, werd me aangeraden door de zager.

Ik post zo ook nog wat foto's van m'n lumberyard.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat een rare zaag zeg! Enkel geschikt voor kleinere stammen denk ik zo? Maar ik veronderstel goedkoper dan een oplegger te laten komen die gigantische stammen kan doorzagen.
De 6mm snede lijkt wel een nadeel tov een lintzaag.
 

tuoh

Oud hout
Wat een rare zaag zeg! Enkel geschikt voor kleinere stammen denk ik zo? Maar ik veronderstel goedkoper dan een oplegger te laten komen die gigantische stammen kan doorzagen.
De 6mm snede lijkt wel een nadeel tov een lintzaag.

Nee nee, met deze zaag kan je ook de grootste stammen de baas, het is een andere manier van zagen. Bij grote stammen worden er geen schaaldelen gezaagd, maar worden er ineens planken of balken uit de stam gezaagd. Daarom is de cirkelzaag onderaan volledig vlak, geen uitstekende delen, dus ook geen probleem om in meerdere zaagsneden een brede stam in planken op te delen. Op één van de bovenstaande foto's is deze manier van zagen goed te zien.

In vergelijking met een "echte" boomzaag is hier het zaagverlies door het "dikke" zaagblad een stuk groter. Deze zagen situeren zich tussen de echte boomzaag en de types met een kettingzaag, meer zaagverlies dan met een lint, maar minder verlies dan bij een ketting. In vergelijking met een kettingzaag werkt de cirkelzaag een heel stuk sneller en gaat met minder weerstand door het hout.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedankt André, daar had ik niet aan gedacht maar ik zie nu inderdaad dat ze kan kantelen. Persoonlijk zou ik dit niet willen als ik ooit stammen verzaag, ik vind dat je bij bekantrecht hout vaker slecht uit komt dan goed tenzij je tafelbaden maakt of zo. Bij deze relatief kleine stammen maakt het nu niet veel uit denk ik dan!
het ergste van dit allemaal is dat ik nu weer zin heb om mijn eigen mobiele zagerij te maken!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Wellicht een onbeleefde vraag maar uit interesse voor eenieder die ook ergens een paar leuke stammen heeft liggen. Wat kost dat nu zo'n mobiele zagerij laten langskomen (voorrijskosten, prijs per stam)?

Daar ben ik ook wel naar geïnteresseerd. We want details:p

Is ook onbeleefd :), maar ik snap de vraag. Er zal genoeg hout als brandhout eindigen, omdat men vooraf al denkt dat het heel duur is. Dat heet als men er al aan denkt om planken te zagen. Als je de kuubprijs van het gedroogde hout ernaast legt valt het erg mee.

Voor echt kleine stammetjes is het niet interessant genoeg, dan kan je beter zelf met een flinke lintzaag aan de gang.
Op de foto's lijken de afmetingen van mijn stammen wat klein.

Ik heb bij meerdere zagerijen geïnformeerd, waarbij sommigen het best graag willen doen, maar sommige ook echt niet. Er zijn er die zelfs reclame maken met een "van boom tot meubel" concept en bellen je op als jouw hout aan de beurt is om te zagen.
Weer andere, maar dat is dan heel industrieel, willen het wel achter een andere partij aan doen. Dan stellen ze hun zaag niet bij en dan is maar de vraag wat voor afmetingen je terug krijgt, niet iedereen kan met luciferhout aan de slag.
Zijn de stammen smerig of zit er metaal in dan komt dat er nog allemaal bij, binnen 1 uur ben je bij een zagerij echt wel klaar voor zo'n kleine partij als de mijne. Het uiteindelijke zagen is daar natuurlijk zo gepiept.

Een zaagloon van 120 euro per uur is volgens mij een gangbare prijs, maar dan moet je wel het hout nog naar de zagerij zien te krijgen.

Ik had geluk dat deze meneer zo'n Peterson Swingblade had, een van de weinige (enige?) in Nederland...
Dat is een zaag die op een trailer/aanhanger achter een gewone auto past, en die je op locatie op moet bouwen. Dat maakt het voor de particulier, zonder vrachtwagen, met één of slechts enkele bomen een stuk interessanter. Ook zijn er nagenoeg geen beperkingen wat betreft zaagmogelijkheden. Een zagerij, zoals een normale zagerij, maar dan mobiel, loont zich niet denk ik. Zo iemand huur je voor een week of paar dagen, als je van het bos in je tuin af wil. Dat kan met deze machine trouwens ook.

Totale kosten zijn afhankelijk van hoeveel stammen; waar de zaag naartoe moet (15km in mijn geval, valt dus mee); hoe je het gezaagd wilt hebben (double-cut slices is meer werk), en hoeveel spijkers de zaag tegenkomt. Voor een boom waar nooit een spijker is ingeslagen, viel me dat tegen. Er waren bij mij toch 3 ingekropen, en dat is voor een cirkelzaag ook niet fijn. De schade bleek mee te vallen, als ik 3 keer een nieuwe lintzaag had moeten kopen was het kostenplaatje minder rooskleurig geweest.

Ik weet niet wat vervoer van stammen naar een zagerij kost.
De totale kosten, in mijn geval voor een ochtend zagen, lijkt me wel vergelijkbaar met vervoer en een behoorlijk uur zagen op 'n zagerij. :eek:

DSC_2272.jpg
Auw, sorry
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oke een te onbeleefde vraag dus, bij deze excuses :eek: Maar heeft die mijnheer met die prachtige zaag ook een bedrijf die geïnteresseerden ook even kunnen polsen? webadres?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Oke een te onbeleefde vraag dus, bij deze excuses :eek: Maar heeft die mijnheer met die prachtige zaag ook een bedrijf die geïnteresseerden ook even kunnen polsen? webadres?
Hoi Zuma, geen probleem hoor. Ed (borre) tipte mij via het forum met deze link.
Totale kosten zijn natuurlijk van meerdere zaken afhankelijk. En of ik studententarief heb betaald weet ik niet :p
Je kan 'm bellen, het is een aardige man, ook een liefhebber die voor zichzelf zo'n zaag heeft aangeschaft, en z'n eigen planken zaagt.

In Stein zit een mobiele zagerij. HIER te vinden. Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Bedankt André, daar had ik niet aan gedacht maar ik zie nu inderdaad dat ze kan kantelen. Persoonlijk zou ik dit niet willen als ik ooit stammen verzaag, ik vind dat je bij bekantrecht hout vaker slecht uit komt dan goed tenzij je tafelbaden maakt of zo. Bij deze relatief kleine stammen maakt het nu niet veel uit denk ik dan!
het ergste van dit allemaal is dat ik nu weer zin heb om mijn eigen mobiele zagerij te maken!

Hoi BenchWorks, haha het is idd een rare, maar coole zaag :p

Er zijn meerdere cirkelzaag systemen maar deze uitvoering van zo'n Swingblade is toch wel de betere.
Je stelt een alu kooi/frame op, je hangt het karretje met zaag en motor erin, en met zaag en al loop je over/langs de stam.
Het frame kan je oneindig verlengen, en je kan volgens mij ook nog een stap breder. Deze normale zou iets van 150cm in diameter aan kunnen.

Echte beperkingen zijn er niet. Diameter van het blad is 50cm je kan links en rechts van de stam langs dus plakken van 50cm breed is te halen.
Is je stam breder kan je 1 dikke slice over de volle breedte krijgen door halverwege de stam om te draaien en zo dan als rest stuk die plak over te houden.
Je kan ook kiezen om het hout direct vanaf de stam te bekantrechten. Er parten uitzagen, horizontaal heen en verticaal terug. Dat hoefde voor mij niet zo zeer, eenmaal in dunne plakken kan ik zelf met de cirkelzaag eraan, en desnoods de figuurzaag :rolleyes: omzoveel mogelijk hout te houden. Er is ook nog een variant, wideslabber, met een lintzaag ala woodmizer.
De dikte van het blad is wel zeker een nadeel, elke snee is 6mm. Dat is meer dan een lintzaag, maar wel zo'n beetje de helft t.o.v. een kettingzaag, die eigenlijk niet zo graag in die richting zaagt denk ik.
Een cirkelzaag is iets minder gevoelig bij een spijker.

En ja ik had, helemaal op zon korte termijn, simpelweg niet veel keus.
Om vrachtwagens te regelen had ik niet zon zin in. Deze is mobiel en kon voor een goede prijs langs komen.
Ik denk dat voor de particulier met een paar boompjes, dit een prima oplossing is.
Zeer handzaam, voor zon groot apparaat, snel, degelijk, en overal op te stellen (bos weide of op straat). Het blad is bij wijze van spreken met een dremel te slijpen.

Waarom komt het bekantrechten vaker slecht uit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.