Planken zagen in ZuidLimburg

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Beste Woodworkers,

Sinds lange tijd lees ik al, tot groot genoegen, (stiekem :eek:) mee op het forum, en eigenlijk hoor ik me nog netjes voor te stellen in het daarvoor bestemde topic...
Echter de realiteit heeft me ingehaald en ik heb toch jullie hulp nodig.

Onlangs werd me medegedeeld dat de grote es bij ons in de tuin gekapt wordt. Vader heeft last van zijn rug en is het harken van blaadjes meer dan zat (het zit blijkbaar érg diep :().
Ik begrijp er niks van, het is dood en dood zonde... Het is een prachtige boom die ons huis (+tuin ofcourse) extra cachet geeft.
En ja, in de herfst vallen nu eenmaal de blaadjes van de bomen, zo hebben ze dat ooit bedacht.

Nu is "meubelmaken" (maffe kastjes ed) een serieuze hobby van me. Voornamelijk uit MDF (lekker goedkoop als student zijnde).
Maar tegenwoordig ben ik steeds meer met echt hout bezig, recent toevallig met essen. Waarom importeren terwijl het ook gewoon in de tuin groeit?
Dus als die boom (50cm in diameter) eraan moet, dan wil ik er planken van!

Zaterdag aanstaande is het zover.
Mijn ouders zien het inmiddels al als onkruid/snoeiafval, en niet als mooi bruikbaar hout. Ze trekken er dus niet echt aan om er planken van te laten maken.
Zaterdag moet ik dus een goed plan hebben om dat hout snel verwerkt te krijgen.
Hopende dat die man van de plantsoenendienst (dan nu met kettingzaag) een beetje instrueerbaar is en er geen kleine blokjes van maakt.


Beste woodworkers weten jullie:

- Een zagerij / mobiele zagerij / iemand met een zgn Alaskan Saw Mill?
- In regio ZuidLimburg (Brunssum), die het interessant genoeg vind voor 1 (flinke) boom langs te komen (uiteraard tegen flinke vergoeding en een flinke kop koffie)?
- (Transport van stammen, zal ook niet makkelijk zijn, gezien onze nieuwe hybrid niks kan/mag trekken)

Alvast bedankt voor het meedenken!

En met vriendelijke groet,

Robert

NB: Mocht ik de keus hebben, hoe zouden jullie de boom laten zagen? Gewoon dosse? Echt specifiek heb ik nog geen uitgewerkt project/bestemming voor het hout. En het moet sowieso eerst drogen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk niet dat dat economisch interessant is om een zagerij voor één stam te laten komen, maar dat is blijkbaar niet je motivatie. Dat gaat mogelijk evenveel kosten als een gedroogde en gezaagde es bij je te laten leveren in de plaats.

Nu moet je ook zien hoe de stam er uit ziet, als je es niet begeleid tijdens de groei dan groeien die zelden een stam langer dan 2-3m voordat ze gaan vertakken.
ik zou zeggen dat als die mooi recht is en minstens 70 cm in diameter heeft, dat je kan gaan voor kwartiers. Anders is het waarschijnlijk niet de moeite.

De mannen van de zagerij zullen zelf wel het beste weten hoe je de stam moet zagen om er zoveel mogelijk uit te halen. Ik heb gehoord dat ze die soms een paar maanden laten liggen totdat hij begint te scheuren, en dan zie je in welke richting de stress zit, en meestal zagen ze de planken dan haaks op de grootste scheurlijn.
Je ziet beter zelf met de zagerij wat mogelijk is, ik zou proberen die stam naar hen te krijgen als ze ergens aan het zagen zijn.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hi Benchworks,

Thanks dat is info waar ik wat mee kan.
Nu moet je ook zien hoe de stam er uit ziet, als je es niet begeleid tijdens de groei dan groeien die zelden een stam langer dan 2-3m voordat ze gaan vertakken.
ik zou zeggen dat als die mooi recht is en minstens 70 cm in diameter heeft, dat je kan gaan voor kwartiers. [..] Je ziet beter zelf met de zagerij wat mogelijk is, ik zou proberen die stam naar hen te krijgen als ze ergens aan het zagen zijn.
Kwartiers zal dan lastig worden met 50cm, op ruim 2m splitst de stam inderdaad, in twee. Die stukken zijn ook 2à3 m en super recht. Wel iets dunner ong. >30cm.

Een mobiele zaag installatie had ik al van gedacht dat dat behoorlijk in de papieren gaat lopen.
Op dit moment heb ik nog geen zagerij. In de buurt zijn wel wat houthándels, die vroeger (in de tijd van de steenkoolmijnen) heel veel hout verzaagden voor mijngangen te stutten e.d.
Maar ik vrees dat die tegenwoordig alleen nog als tussenhandel werken en alleen nog droog hout op maat zagen enzo.

Is er niemand in het zonnige zuiden des lands met een Alaskan Saw mill, die zin heeft om flink zaagsel te maken? :p
Wel wat meer verlies tov een lintzaag maar verder in alle opzichten ideaal: direct planken in de tuin. ivm transport.
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik kan helaas niet helpen met de vraag naar een zagerij.
Ik woon zelf in Sittard en zou misschien van jullie tips/adressen kunnen krijgen waar goed hout te koop is. De DHZ zaken leveren echt alleen maar rommel.
Ik heb nog geen adres kunnen vinden vandaar dat ik inhaak op de opmerking dat er in de buurt wel wat houthandels zijn.

Alvast mijn dank

En succes met de boom
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi René13,

mocht je toevallig leuke stukjes over houden [..]
Ik zal zeker stukken overhouden, de dikkere takken zullen ook stuk voor stuk gaan. Omkappen gaat lastig met het omliggende terras, de boom staat in een border van 2m breed.
Ik zal sowieso deze week manieren zoeken om er planken uit te krijgen.
Mocht dat niet lukken (=aannemelijk), dan kan je wat mij betreft de hele boom in blokvorm overnemen. Een paar blokken wil ik zelf houden. Maar daar kunnen heel wat schalen uitgehaald worden, denk ik zo.
Wat had je zelf in gedachten?

Een boom is erg lastig, zagerijen staan niet te springen op een particulier met één boompje. Heb wat op youtube gekeken, waar voor ons een boom heel wat is, zagen zij in één haal een hele stam tot plank. Wel zonde vraag me af hoeveel goed hout zo per jaar als snippers op een bospad eindigen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
In Stein zit een mobiele zagerij. HIER te vinden.

Gr Ed

Hoi Ed,

Thanks deze meneer heeft inmiddels een mail van mij gekregen, hopen dat hij iets voor me kan betekenen. Stein is in de buurt, en hij heeft het ook over kleinere afmetingen, alhoewel hij ook tot 6m stamlengte gaat.
Ben benieuwd naar zijn reactie en een enigszins milde offerte :eek:


[..]Ik woon zelf in Sittard en zou misschien van jullie tips/adressen kunnen krijgen waar goed hout te koop is. [..] En succes met de boom

@Blazoen, Thanks! Een beetje actief rond zoeken in de buurt helpt al een hele boel. Zo blijkt op een industriegebied bij mij in de buurt (5min fietsen) een zagerij te zitten die Franse reuze eiken tot gedroogde plank verwerkt, nu pas vandaag achter gekomen... Voor mijn es ben ik er echter een beetje afgewimpeld. In Schinveld Diederen, hebben veel spul maar toch voornamelijk op de aannemer gericht maar zeker het overwegen waard (ook mooi voor grote bewerkingen vlakken/vandikte schaven ed). En op het forum natuurlijk, zelf nog nooit besteld maar iedereen heeft er goede ervaring mee. Verder zijn hier in (Zuid)Limburg best wat grote zagerijen die ook planken verkopen, Ubachsberg bv.
 
Laatst bewerkt:

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
@Blazoen,
Lemmens in Schin op Geul heeft ook een behoorlijke voorraad hardhout. Kleine hoeveelheden is geen probleem.
Iets verder weg in Thorn/Roermond ligt Parren.
Daarnaast zijn er vlakbij in Belgie ook de nodige adressen: b.v Baeten Hout in Dilsen-stokkem.


Gr Ed
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Planken zagen in ZuidLimburg: Timberyard

Ff een update.
Inmiddels zijn we een tijdje verder en zijn bij ons de bomen gekapt.

Omdat de bomen bij ons in een smalle border staan, zijn ze stukje bij beetje afgezaagd door een man met mini kettingzaag, die aan een touw van tak naar tak vloog.
In de hoogste dikke tak werden 2 touwen en een katrol gehangen. Een voor de hovenier zelf, en de ander incl. katrol voor de andere grote takken aan vast te maken alvorens die gezaagd werden en om dan zo gecontroleerd naar beneden te laten vallen. Op mijn verzoek hebben ze de dikke stamdelen zo lang mogelijk gelaten.
Deze hebben we laten vallen op een bedje van snoeiafval, om de tegels te sparen.

Zo tuig je oldskool een boom af. En ik heb 'n timberyard achterom.

Omdat ze er toch waren is direct alles gekapt... Er komt, gelukkig, ahum rode-klim-op voor terug, lol.
Ik heb wel flink wat aan hout liggen...

Alles werd direct handig gesorteerd, op dunne takken en dikke takken/blokken.
Later bleek dat iemand anders dit kwam ophalen in het kader van "samen snel opruimen". En ziende blind, wordt jóu boom, in je éigen tuin, onder je eigen ogen, doorverkocht...
Zonder hoi of hallo een beetje stiekem je tuin in lopen en gewoon met een kruiwagen blokken hout beginnen te laden.

Ik heb er toch wel een behoorlijk stokje voor gestoken, alleen wat ik zo snel als níet-bruikbaar kon beoordelen is weg gegaan. Maja uiteindelijk er zijn toch nog wel veel mooie blokken weg gegaan.
Als openhaardhout, denk ik. Aan de andere kant heb ik sowieso alle stammen.
Alhoewel véél hout ook maar relatief is hihi. Zo'n reality check heb ik, als ik lees dat Benchworks voor de toekomst, als "proef" nog maar, gewoon 140 bomen laat planten, hahaha.

Wat trouwens bij ons altijd een Es werd genoemd, bleek toch echt Es-doorn te zijn.
Half goed, maar toch wel een verschil :rolleyes:.

Ik heb nu 3 dikke stamdelen Acer Nagundo (Esdoorn: 1.60m, Ø: 60cm; 1.80m, Ø40cm; 1.90, Ø30/35cm) en 2 lange stammen Cercis Siliquastrum (Judas boom: +2m, Ø25/20cm).
Daarnaast veel korte blokken Esdoorn (±30 stuks), en een paar van de Judasboom.:eek:

Alles ligt nu mooi opgestapeld. :p

Vrijdag aanstaande komt de plankenzager, die Borre mij linkte, om planken te maken! Transport probleem ook meteen opgelost.
Thanks Ed, voor je link/advies!

Direct ook maar wat reclame maken :)
Coole machine, misschien kunnen we een gezamenlijk voor het forum aanschaffen hihi.

 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Esdoorn, da's mooi hout! Die 60 cm stam, daar kan je best nog flink brede delen uithalen lijkt me. Het centrum kan je zo al wegzagen natuurlijk en de bast is ook onbruikbaar, maar dan nog. Esdoorn schimmelt wel heel snel, je krijgt dan lelijke blauwige vlekken in het hout. Dus zoek informatie hoe je dat voorkomt.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Seek, thanks voor je opmerking.

Ik was een beetje verrast dat het geen es was :eek:, en probeer ik precies vast te stellen wat voor een boom het is.
En te kijken waar ik rekening mee moet houden i.r.t. planken zagen.

Van een Es weet ik dat ook het spint goed bruikbaar is. Maar over Esdoorn kom ik niet zoveel info tegen.

In eerste instantie lijkt mijn boom voor geen meter op een Esdoorn zoals ik ze ken (met die vleugeltjes en het blad als de canadese vlag).
Echter de Vederesdoorn (Acer Nagundo) komt denk ik goed in de buurt, ik zal straks kijken of ik een foto heb.
Er zijn echt veel soorten in het esdoorn geslacht, sommige die onderling haast niets overeenkomstig hebben, voor mijn leken oog dan.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Planken zagen in ZuidLimburg: Timberyard

@Seek: Waarom de kern eruit zagen? Dit is normaal toch het meest bruikbare? Ik wilde het namelijk slechts aan één zijde bekantrechten en zo gaan drogen.
Misschien kan ik het natuurlijke randje nog in een ontwerp kwijt, maar idd als de bast en kern erg vatbaar is voor schimmel of andere houtknagers, dan moet ik mijn plannen misschien beter herzien.


Ik wilde uit elke stam igg 1 dikke "slab" hebben over de volle breedte, onbekantrecht en mooi kwartiers. En de rest, zoals ik hierboven al tikte, telkens aan één zijde bekantrecht.
Kwartiers of dosse, tjah liefst van alles wat denk ik... Ook afhankelijk hoe de boom uitziet en wat de zager ervan vindt.


1. volledig dosse 2. kwartiers 3. kwartierse plak in midden
Pattern1.jpg
Pattern2.jpg
Pattern3.jpg


Het middelste plaatje, en dan i.p.v. een balk in het centrum, een brede slab/plak door het midden, als in plaatje 3.

Tot 70mm dik kan ik (zou ik) op mijn tafelzaag, zelf goed moeten kunnen verwerken. Zo hoog ben ik echter nog nooit geweest:p.
Ik twijfel een beetje over hoe dik ik het laat zagen. Het zaagblad (v/d zagerij) is 5,8mm dik, dus elke zaagsnede is toch best wat verlies, aan de andere kant wil ik ook enigszins handelbare stukken, en hoe dikker hoe langer het drogen lijkt me.

Hoe zouden jullie het zagen?

Grtzz Robert

P.S. Iemand ervaring met het hout van een Judasboom (Cercis siliquastrum)? Ook wel Mediteranean redbud of love tree genoemd, het is voornamelijk bekend als struik.
Maarrrr, is het mooi hout??
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik bedoel dat stukje helemaal in het midden. Dat is, zeg maar, het jonge boompje toen die heel snel de hoogte in schoot en vol kwasten en scheuren zit. Meestal zo'n 5x5 cm. Hieromheen vind je het kernhout, dat is prima, en dan buitenom het spint. Bij esdoorn is het spint trouwens ook bruikbaar en vaak weinig verschil te zien met het kernhout.

Over het zagen ga ik me niet uitlaten, veel te weinig kennis en ervaring.
 

tuoh

Oud hout
Bij Esdoorn is het spint eveneens bruikbaar, gelukkig maar, er is namelijk geen zichtbare aftekening tussen spint en kernhout.
Hoe een stam best gezaagd word ga je best zien als er effectief gestart word met zagen. Het is pas als de eerste delen gezaagd worden dat eventuele fouten tevoorschijn komen, en er moet bijgestuurd worden( andere zaagwijze)

De mogelijkheden van de machine spelen ook een rol in het verhaal, wat kan of niet. Houtzager is een vak op zich, er is een pak ervaring nodig om een stam optimaal te kunnen verzagen rekening houdend met talloze parameters, draadverloop, torsing van de vezels, (hart)scheuren, reactiehout, kwasten, etc.


Mvg,

André
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Stel dat er, allez nu is alles nog mogelijk hé :), mooie vervormingen in het hout zitten. Als in birdseye-maple of andersoortige vervormingen en spiegels, behoeft dit een speciale aanpak van zagen om dit maximaal eruit te krijgen?
Dosse geeft een gevlamde tekening en zuiver kwartiers een rechte streep wat nerf betreft. Maar hoe werkt dat met vervormingen?
Eiken vertoont bijvoorbeeld alleen spiegels in het kwartierse vlak, volgens mij.

[..] Houtzager is een vak op zich, er is een pak ervaring nodig om een stam optimaal te kunnen verzagen rekening houdend met talloze parameters, draadverloop, torsing van de vezels, (hart)scheuren, reactiehout, kwasten, etc.

Daar moet ik je gelijk in geven. Misschien moet ik idd op de zager z'n oordeel overlaten. Desnoods worden het allemaal blokjes voor kopse snijplanken, haha.

Moet wel zeggen dat ik inmiddels al veel over bomen, bosbouw, esdoorns, stammenzagen etc. heb geleerd afgelopen 2 weken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Planken zagen in ZuidLimburg: van timber naar lumber

Na stammen zagen, komt uiteraard drogen.

Nu heb ik overal gezocht hoe het hout te drogen, uiteindelijk duikt er gewoon een link op terug naar het forum, met notabene een redelijk onderbouwd stappenplan.
Ik ben namelijk niet de enige met een esdoorn in de tuin :rolleyes::p:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?398-Drogen-vers-essen-en-esdoorn-hout-hoe

Samenvattend, hoe ik het denk te gaan doen:

- planken zagen
- planken verticaal zetten; laten "uitdruppen", enkele maanden
- planken horizontaal oplatten; 20cm van de grond; latten max 60cm uit elkaar; latten 25mm hoog
- kopse kanten insmeren met houtlijm of verf
- planken regelmatig (?) omkeren en van positie wisselen (om geel tekening door tussenlatten voorkomen)

Nu kan ik de planken tegen een muur in de buitenlucht zetten/oplatten, maar ook onder een klein afdak (slechts aan voorzijde open).
Onder het afdak is geen regen, maar ook minder wind? Oplatten op het gras achter in de tuin is af te raden ivm schimmel lijkt me?
Wat zouden jullie doen?

Nu nog bedenken hoe en hoe dik ik het laat zagen.
Dik 5/6cm droogt moeilijker, maar wel minder verlies
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Het is een goed idee om de tussenlatten van hetzelfde hout te maken....Heb eens eens gehoord (en gezien) bij een zeer fanatieke zagerij....Schijnt verkleuring tot een minimum te beperken..

Zagen op 52mm is redelijk standaard. Hangt echter af van vele factoren...... Wat wil je hiermee gaan maken ?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Het is een goed idee om de tussenlatten van hetzelfde hout te maken....Heb eens eens gehoord (en gezien) bij een zeer fanatieke zagerij....Schijnt verkleuring tot een minimum te beperken..

Zagen op 52mm is redelijk standaard. Hangt echter af van vele factoren...... Wat wil je hiermee gaan maken ?
Thanks! zal ik onthouden.

Goede vraag, ik heb nog niks specifieks in gedachten, dwz er schiet van alles door mijn hoofd :p. Van tafelbladen, stoelen, maffe kastjes tot kistjes en allerlei klein spul. Helemaal omdat het nog lang duurt voordat ik het kan gebruiken wilde ik eerst kijken wat ik overhoud.
Esdoorn op 52mm, hoe veel krimp kan ik verwachten in de dikte? Krimp zal vooral in de lengte en breedte zijn, ongeveer 50mm dan toch te halen zijn hé?

Over het algemeen werk ik nooit zo dik, ik heb ook maar één boom, dus misschien is het goed idd alles op 52mm te doen, in het kader van weinig verlies.
En dit later, als ik een duidelijk plan heb, naar de houthandel om het te laten halveren of nog dunner op hun lintzaag.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.