lades maken ?

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
goede avond iedereen,

Ik vraag mij al een tijdje af hoe je best in een MDF kast (maatkasten) het makkelijkst lades kan maken met geleiders.
Hierbij zou ik de lades zelf ook uit MDF willen maken maar hoe zit dat nu met het volgende:


-de verdeling van de lades voorbeeld de binnenmaat van de kast is 600mm breed en 1000mm hoog en wil daar 4 lades in maken hoe bepaal je die afstand van de geleiders en de afmetingen van de lades hoeveel moeten de lades dan smaller gemaakt worden?

- bestaan hiervoor makkelijke systemen en liefs betaalbaar?



alvast bedankt

mvg sp3ts3r
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kijk eens op de site van blum, daar kan je de maatvoering vinden.
Ter informatie: ikea gebruikt ook blum, maar wel in een "besparende" versie. Breedte maatvoering is (dacht ik) wel hetzelfde
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Geweldig, zit net op hetzelfde punt.

Hoewel ik al heel wat ge MDFt hebm heb ik nog nooit een lade moeten maken, en dat komt er nu aan.

Ik zoek ook een systeempje wat redellijk foolproof is en zichzelf zo een beetje uitlijnt.

Dus benieuwd wat hier uit komt.
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Als je binnenmaat 600 mm breed is en de ladegeleiders zijn bv 4 mm breed per stuk wordt het dus 600 - 4 - 4 (2 ladegeleiders per lade) = 592 (is breedte van je lade).
Qua hoogte betreft ligt het aan jezelf, je kunt de lades maken zoals jij dat wilt.

Een tijdje geleden heb ik twee kledingkasten gemaakt van mdf, met elk 3 laden onder elkaar.
Ik heb opgezocht welke ladegeleiders ik wilde, daar een tekening met maatvoering bij gezocht.
Dan bereken je hoe breed de lade moet worden en dan maak je de la.
Ik heb tussen de lades zelf 4 mm speling gehouden zodat ze makkelijk open en dicht gaan en niet tegen elkaar aan zitten.

Hou er ook rekening mee dat je de lade iets minder diep maakt dan de kast zelf, anders slaat de lade tegen de achterkant van je kast.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Trek eens een keukenkast open waar lades in zitten. daar kan je zoveel van leren qua constructie (o.a. het LR 32 systeem).
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Te hanteren formule bij gewone geleiders is ,binnenmaat van de kast min 2x12.5mm,dan heb je de buitenmaat van de lade.Voor bijzondere geleiders kan je best de catalogus raadplegen van het merk van de geleiders.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom allemaal maten roepen als ts nog geen type ladegeleider heeft? Beetje verwarrend allemaal. Koop eerst geleiders die je leuk vind en volgens jou een mooie prijs hebben. Vergeet vooral de kleur niet.... Daarna kunnen we je makkelijker en duidelijker op weg helpen. In principe werken alle geleides, bedenk wel goedkoop is vaak troep en loopt niet lekker. Ik kan blum movento aanraden die kan je op redelijk wat manieren nastellen, lopen soepel en beschikken over blumotion. Kost ca drie tientjes per lade.
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet hoever je kast al gevorderd is maar je moet wel rekening houden met het feit dat de ladegeleiders zowel aan de kast vastgezet moeten worden als aan de laden. Daarbij heb je geleiders die aan de onderkant gemonteerd worden maar ook die aan de zijkant van de lade geschroefd kunnen worden. Dan heb je ook nog geleiders met en zonder volle uittrek. En geleiders met een zelfsluitend mechanisme die de lade helpt sluiten bij het laatste stukje. Dus eerst de geleiders bepalen.
Sommige geleiders kunnen wat zijdelingse afwijking hebben van enkele millimeters terwijl andere uitvoeringen heel nauw luisteren bij het inbouwen.
Ben je er nog?
Als je deze geleiders gebruikt zit er tussen de lade en de opening in de kast rondom ruimte. Dus om het netjes af te sluiten moet je met een ladefront werken dat of los tegen de lade wordt geplaatst of dat deel uitmaakt van de lade zelf. Dat front kan net mooi passend in de opening worden gemaakt of aan de voorkant uitsteken en als het ware als een soort van opdekdeur werkt.
Kortom, er zijn talloze aspecten die je moet bekijken en uitwerken voordat je de laden daadwerkelijk kan gaan maken. Maar er is genoeg expertise aanwezig op het forum om je te helpen als je vastloopt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor mijn keukenblad op zolder waar ik vandaag dus een spoelbak in heb gebouwd wil ik ook een lade gaan maken. Het moet dus een lade worden waarvan de bodem net onder de spoelbak doorpast (excl. siffon) om er verband in te houden aangezien ik aan de voorzijde van de spoelbak geen noemenswaardige ruimte over heb (iets van 8 a 9 cm uit mijn hoofd). Ik heb eerst gekeken naar de standaardkeuken beslag om spoelbaklades te maken. Maar daar ga ik het niet mee redden, die kunnen niet overweg met zo weinig voorruimte en een bodemplaat die toch een stuk doorloopt onder de spoelbak door.

Ik ga dus zelf een corpus maken voor de la waar ik het voorfront gewoon aan vastschroef. Gewoon lekker ouderwets en lekker vorm vrij. Maar goed ik heb wel behoefte aan een goed advies voor goede geleiders.

De max. diepte is 47cm maar om niet tegen de achterwand aan te knallen ga ik voor 45 cm lade diepte excl. front. Verder wordt de lade front 115cm breed (het corpus wordt dus smaller ivm de te kiezen geleiders). Hoogte van de lade front wordt ongeveer 19 cm. Maar hier komt de crux van mijn vraag. Ik heb wel enige mm's zijdelingse speling nodig. Aan één zijde liep de muur niet perfect haaks dus die loopt een heel klein beetje we uit het lood (scheelt maar iets van 2 a 3mm tussen voor en achterzijde). volledig uitrekbaar is ook wel fijn.

Iemand goed advies voor goede geleiders? Oh ja er gaat wel wat gewicht in (waspoeders, wasverzachters en andere was/droog machine troep) en Hettich kan ik hier gewoon in Gouda bij Wijngo halen.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je link werkt niet want niet de inlogtijd zit erop. Maar, als ik je goed begrijp (want het is een mooi verhaaltje;)), waarom geen schaduwlatje van 10mm tussen corpus en muur? Weet je zeker dat het lafront niet tegen de muur aankomt als je de lade opentrekt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha Renault,

Het zijn deze geleiders die ik op het oog heb FR rolgeleiders 50 kg, FR6142 met Stop Control en 450 lang.

De situatie is dat het blad aan een zijde aan een gording hangt en aan de andere zijde rust hij op een blad dat als voet dient. Deze voet staat langs een drempel die dus niet 100% haaks is. Voor het oog heb ik dus het blad dus niet haaks gemaakt maar gewoon met de lijn van die drempel mee laten lopen. Dus die voet loopt met het blad mee langs die drempel af. Vandaar die afwijking vaan een paar mm.

Ik ga aan de gordingzijde wel haaks een plank aan de onderzijde hangen waar de ladegeleider komt te hangen. Aan de voet hang ik de andere op. wellicht kan ik een spie zetten tussen de voet en de geleider om 'm weer haaks te zetten. Dan kan ik ook de Vostro reeks toepassen. Maar echt noodzakelijk lijkt mij dat niet als de geleiders die ik nu op het oog heb ook goed zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.