afzuiging aan de bron/machine

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Goedemiddag,
inmiddels is het me duidelijk "how to deal" met het secundaire fijnstof. het stof wat reeds in de omgeving is terechtgekomen. ik ben gewezen op een filterunit zoals elders in dit forum is omschreven, zelfbouw.alles op foto en
ander beeldmateriaal vastgelegd. heel goed en duidelijk verhaal. een andere vraag waar ik dan automatisch op kom;
wat is een goede unit/afzuiging om het stof direct bij de bron (bovenfrees/invalzaag/ etc etc) weg te zuigen. immers
zonder afzuiging op/aan de machine sta je in no time in een grote stofwolk. alvst bedankt voor de reacties
vr gr Bert
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb een festool ctl 26, bijna hetzelfde als de ctm 26. De ctm is classe M, dus die filtert in theorie beter, alleen als je naar de ctl kijkt, is die exact hetzelfde en gebruikt dezelfde filters. De ctm heeft geloof ik een waarschuwing als de zak te vol is, of de filters te vol zitten en hij dus de classe M niet kan garanderen. Bij normaal gebruik en onderhoud geven ze je dezelfde afzuigkwaliteit. Maar ja, festool prijzen. Verder raad ik je een stofzuiger aan die automatisch aangaat wanneer het apparaat gebruikt wordt, eigenlijk onmisbaar.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
okay dat is duidelijk,
nu een heel andere vraag/stelling wel hetzelfde onderwerp; is een dyson hiervoor te gebruiken? maakt geen gebruik van stofzakken en dergelijke. tis maar een id. benieuwd of er mensen zijn die hier enige ervaring mee hebben
vr gr Bert
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Geen ervaring hiermee, maar het eerste waar ik aan denk is dat je dan wel een heel kleine opvangbak hebt. Tenzij je daar dan weer een grotere cycloon op zou opmonteren. Ik denk ook dat de filters niet echt op houtstof voorzien zullen zijn, hoe zit dat dan met je garantie van 5 jaar als blijkt dat er overal houtstof in je motor zit?

EDIT:als je nog een krachtige dyson moet kopen, dan is dit ook al een serieuze investering.. misschien kan je dan beter een afzuiging kopen in dezelfde prijsklasse hiervan die gericht is op het afzuigen van houtstof en spaanders?
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een Dyson heb ik niet, maar wel een Philips die gebruik maakt van dezelfde techniek. Die zuigt stof en zaagsel af als de beste, maar het stofreservoir is binnen drie minuten vol en het filter loopt snel vol, is bedroevend van kwaliteit en niet goed vervangbaar voor iets beters waardoor er veel fijnstof de lucht in geblazen wordt. Bovendien maakt het ding meer herrie dan mijn grote Karcher....

In principe is iedere stofzuiger wel te gebruiken, maar het uiteindelijke resultaat (goede afzuiging, filtering van fijnstof) hangt natuurlijk af van capaciteit (zowel van motor als stofopvangreservoir) en filtering. Ik gebruik zelf de Karcher bouwstofzuiger waarvan ik de slang verlengd heb met vier meter. In plaats van de standaard stofzakken gebruik ik zelfgemaakte stoffen zakken die in de groene container geleegd kunnen worden. Verder heb ik het ding uitgerust met een eindfilter die alles groter dan 5 micron wegfiltert. Werkt goed, maar ik ben nog wel van plan op korte termijn zelf een cycloon te bouwen zodat ik van dat legen van die zakken verlost ben. De Karcher trekt tot op heden alles, het meeste zaagsel in mijn werkplaats komt van mijn frees en dat lukt goed. Of de capaciteit voldoende is voor een vlak- en vandiktebank betwijfel ik.

Ik ben ook nog een extra fijnstoffilter aan het bouwen, gebaseerd op de filters van Microclene aangevuld met een actief koolstoffilter ivm rook veroorzaakt door houtbranden (das de familiehobby) Die fijnstoffilter moet gaan lopen als het licht in mijn werkplaatsje aangaat tot een uur nadat het weer uitgaat en zou in theorie de inhoud van de werkplaats twaalf keer moeten filteren per uur. Ondanks dit alles heb ik tijdens stofverwekkende werkzaamheden ook nog een North stofmasker op, zeker als ik bezig ben met hardhout.

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik weet ook niet hoe een Dyson is voorzien van antistatische features.
Ik zou dan eerder gaan voor een festool, en daar eventueel een op de Thien baffle gebaseerde grotere opvang aan koppelen.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
cycloon

Ik weet ook niet hoe een Dyson is voorzien van antistatische features.
Ik zou dan eerder gaan voor een festool, en daar eventueel een op de Thien baffle gebaseerde grotere opvang aan koppelen.
waar ik eigenlijk niet naar toe wil is het systeem van Festool waarbij je mijns inziens zakken blijft wisselen. Er zijn wat grotere cycloonachtige dingen in de handel (gewoon 230 V) en prijstechnisch volgens mij niet duurder als de Festool unit.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
je kunt ook een "gewone" (bouw) stofzuiger nemen en daar een aszuiger tussen zetten, geloof dat ik geleze heb dat iemand hier dat ook gebruikt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.