Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

klein schaafje met zwaluwstaarten

Ik heb laatst nog een gezwaluwstaarte schaaf afgemaakt. Bij dezen schaven is de zool met de zijden bevestigd door middel van zwaluwstaarten in beide richtingen. Hierdoor zijn zool en zijden definitief met elkaar verbonden. Ik had er hier al eens een paar laten zien, maar ik heb nu een kleinere gemaakt, formaat Stanley nummer 1, dus 135 mm lang, met een beitel van 32 mm breed. De zijden zijn van messing (4 mm), de zool van staal (3 mm) en de opvulling is van palissander. Dit stuk bleek een heel mooie tekening te hebben, die vooral direct na het zagen er goed te zien was (zie foto van schaaf die nog niet klaar is, gelukkig werd de kleur wat minder fel). De beitel is van O1 koolstofstaal. Op een van de foto's heb ik een stanley nummer 4 gezet zodat de grootte wat beter te zien is. Het filmpje is een serie van foto's die ik op verschillende momenten heb genomen. Helaas kwam ik pas halverwege op dat idee, maar het geeft toch een indruk van de verschillende stappen.

video:
    http://youtu.be/LBPpFdltO6g

groeten,
    Jan Anton

--
    www.kosterplanes.com
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Wat een snoepies! Onzettend mooi gemaakt. En keurig met keerbeitel en al.

Net even je website bezocht, prachtig gereedschap !

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    heel mooi

cas

Ook je site nog even bekeken. Heel erg mooi. Wij zien uit naar je volgende foto.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 21-10-13 om 08:26. Reden: schrijffout

Heel mooi spul. Wil ooit als ik eenmaal de ruimte en de tijd hebt ook zo soort schaafje maken.

Wauw, weer een prachtig stuk handgemaakt gereedschap. met bewondering kan ik ernaar kijken...
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

@Jefmen: vooral doen! Het is echt ontzettend leuk om zo'n schaafje te maken en het schaven met een zelfgemaakte schaaf is een bijzonder gevoel. Ik ben van plan nog een hele serie te maken, steeds een stapje groter. Ik heb al staal en messig op maat gezaagd voor een grotere (vgl. nr. 3) en heb een mooi stuk bocote klaarliggen.

Het lijkt mij ook leuk om te doen al is het alleen om hem op een plankje bij de werkbank neer te zetten.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten