All in one benchtop router table

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Hierbij een ontwerp voor een freestafeltje, zo compact mogelijk, omdat ik maar een
zeer kleine werkruimte heb (stenen schuurtje voor fietsen en andere spullen.)
Heb veel gezocht op internet: freestafels, CNC-freestafels, verschillende technieken
om te frezen en ook de website van woodgears.ca van Matthias Wandel en I build it.ca.
Heb uiteindelijk alles gecombineerd tot dit basis-idee. Ik ben daar nu mee bezig
en het is voor 75% gereed.
Het ontwerp gaat uit van een handbestuurd CNC principe (X- en Z as, de Y-as is een
beweegbare werktafel.
Je kunt er voorbeelden (templates) mee frezen zoals pen en gat (tenon and mortise),
sleuven (dado's), langgat (slot mortising) en gewoon frezen in de lengte.
Het formaat is aanpasbaar aan je wensen.
Toevalligerwijs ontdekte ik op internet een dergelijke freestafel ,alleen iets duurder!.
Ik was dus niet de enige met dit idee. Het is de JDS multirouter
Tijdens de (2e) bouw heb ik toch nog wijzigingen aangebracht ,zodat het geheel
hier en daar wat herstelwerk vertoont.
Bij het bedenken van deze freestafel heb ik eerst wat "tekeningen" gemaakt in Microsoft Paint.
Ontwerpen in Sketchup is natuurlijk mooier, maar daarbij ben ik op wat problemen gestuit
en het kostte erg veel tijd (Hoewel ik gepensioneerd ben!!!!).
Hierbij tekeningen van het basis-idee.

Multirouter 01 basic design.jpg
Multirouter 02 frontside.jpg
Multirouter 03 backside lefthanded.jpg
Multirouter 05 side & upside.jpg
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
$1000 is wat te veel voor mijn budget.
Dit model werkt niet helemaal volgens de pantorouter en de slotmortiser.
Maar is er gedeeltelijk op geinspireerd, ook voor wat de tafel betreft, maar net even anders.
Overigens kan dit "ontwerp" op sommige punten verschillend worden uitgevoerd.
Kwestie van keuze.
Hier een van de eerste foto's van het routergedeelte.
P1070413.jpg
P1070416.jpg
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Bij het eerste prototype heb ik een proefstukje gefreesd (pen, van pen en gat). Dat ging goed, geen terugslag
en het besturen van de frees dmv het handvat, via een mal (template) met verhouding 1:1 ging ook goed.
Eigenlijk net zo "makkelijk" als op het filmpje van de pantorouter. Die heeft echter mallen van 2:1.
Als je frees echter meer vermogen heeft, moet je wat zwaardere ladegeleiders gebruiken. Natuurlijk ook nooit te veel afnemen in een keer.
Dus de aandrijving gaat met de handle aan de achterzijde en heeft dan geen software nodig (behalve je gezonde verstand).
Wat het dichtst in de buurt komt van deze freestafel is de JDS multirouter (toeval!!), alleen: mijn versie is wat simpeler.
http://jdstools.com/multi-router.aspx
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Leuk principe, maar hoe ga je de malletjes maken?
De malletjes van jds zien er mooi uit, maat dat is cnc wek.
Als je de zelfde functionaliteit wil moet je heel nauwkeurige mallen hebben.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Op de website van Woodgears.ca worden ook templates gemaakt met de hand, als je nauwkeurig bent en de evt afwijking van je apparaat kent , moet het mogelijk zijn.
Dit ook gezien de demo filmpjes. Een professioneel apparaat zal het natuurlijk niet worden, dan zou ik zo'n JDS router moeten aanschaffen. Voor mij, als gemiddelde
amateur, moet het voldoende zijn. Heb zelf al vaak voor verschillende toepassingen hulpstukjes gemaakt , die best wel voldeden.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik kan me voorstellen dat het bij mallen voor zwaluwstaart wel nauw steekt, als je daarvoor een keer wat cnc gefreest wil hebben moet je het even zeggen.
Ik heb zelf een cnc frees gebouwd waar de benodigde nauwkeurigheid zeker mee te halen is.cnc.JPG
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Aanbod mallen

Mijn complimenten voor dit werkstuk!
Ik heb altijd veel respect voor iedereen die iets zelf maakt.
Het ziet er echt professioneel uit. Zelf heb ik bij mijn onderzoek veel CNC-websites bezocht,
voornamelijk om oplossingen te vinden voor de diverse soorten geleidingen. Wat me opviel dat veel onderdelen
in Nederland moeilijk of niet te koop zijn. Uiteindelijk ben je toch aardig wat geld eraan kwijt.
Echter: een CNC router kopen is zeker 5 tot 6 x duurder.
Ik waardeer je aanbod, als ik mijn mallen (templates) heb ontworpen en ik kom er niet uit, zal ik je zeker om raad vragen.
Hierbij een foto van mijn all in one benchtop router. Met alle accessoires er aan, dus als zodanig niet te gebruiken.
Per gebruiksmogelijkheid heb je specifieke hulpstukken. Moet alles nog testen en eventueel afstellen.
Moet ook nog nieuwe foto's maken, ze zijn te scheef genomen en zien er daarom vreemd uit. All in one router table
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik kan me voorstellen dat het bij mallen voor zwaluwstaart wel nauw steekt, als je daarvoor een keer wat cnc gefreest wil hebben moet je het even zeggen.
Ik heb zelf een cnc frees gebouwd waar de benodigde nauwkeurigheid zeker mee te halen is
.

Zo bij jou kunnen we dus een budget MFT top bestellen ;)
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Welke kogellagers gebruik je voor de horizontale beweging? Heb er eentje gekocht onlangs (dia. 16) en koste zo'n 12 euro. Dys als je er 8 nodig hebt zoals in jouw ontwerp wordt dat wel duur.

Mvg,
vincent
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.