Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Te koop gevraagd Festool CS50 EB

Ik wil graag een paar kastenwanden maken en zoek daarom deze zaagtafel.
    heeft iemand die nog tekoop staan?
    gr,
    Sjoerd

Ik neem aan dat je ook marktplaats in de gaten houdt. Daar komen ze regelmatig voorbij. Maar het is Festool dus echte koopjes ga je niet snel vinden. er staat nu ook een CS70 EB erop http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr

Hoi Zuma, bedankt voor je bericht en link.
    Ik ga wel voor de CS50 maar een 70, waarom niet, ik ben geen professional maar wil die kastenwand wel goed en mooi bouwen.
    Ben bereid geld voor kwaliteit te betalen, zit zelfs te overwegen een nieuwe aan te schaffen dit ivm garantie en verzekering.
    Toch is 1500 euro voor een nieuwe veel geld.
    Mijn angst een beetje is een gebruikte te kopen en er ook veel geld voor te betalen en dan een slechte aan te schaffen.
    Heb je tips of suggesties waar ik op moet letten?
    Gr,
    Sjoerd

Er staat op marktplaats een cms van festool die wellicht interessant voor je is. Met rol tafel,dus dat is wel ideaal voor kasten etc

http://link.marktplaats.nl/731440756
    Laatst gewijzigd door avos; 15-10-13 om 22:08.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waaijers Bekijk Berichten
    Hoi Zuma, bedankt voor je bericht en link.
    Ik ga wel voor de CS50 maar een 70, waarom niet, ik ben geen professional maar wil die kastenwand wel goed en mooi bouwen.
    Ben bereid geld voor kwaliteit te betalen, zit zelfs te overwegen een nieuwe aan te schaffen dit ivm garantie en verzekering.
    Toch is 1500 euro voor een nieuwe veel geld.
    Mijn angst een beetje is een gebruikte te kopen en er ook veel geld voor te betalen en dan een slechte aan te schaffen.
    Heb je tips of suggesties waar ik op moet letten?
    Gr,
    Sjoerd
    Tsja Festool zaagtafels worden gebruikt door hobbyisten en door profs die op lokatie moeten werken. Prof's die op de eigen werkplaats werken gebruiken wel prof. stationaire machines waar festool ondanks hun kwaliteit niet zomaar aan kan tippen.

Hier vind je dus al het eerste onderscheid bij 2e hands aanschaffen. Als je van een prof. aankoopt die het op lokatie heeft gebruikt kan je ervan uitgaan dat het vaak vervoerd is en veel gebruikt m.a.w. wellicht meer versleten. koop je van een particulier die het heeft gebruikt voor een specifieke klus dan heb je minder risico op slijtage maar zal je wellicht ook meer moeten betalen.

De CS betreft een semi-stationaire opstelling, dus de zaagmachine is een vaste machine. Punten van aandacht zijn koolborstels (makkelijk te vervangen), spelling op de as van het zaagblad (serieuzer probleem), simpel de mate waarin de zaagmachine is schoongehouden. Geen verbogen profielen of golvende inlegplaten (leg er gewoon een waterpas overheen om te checken of alles netjes vlak is). Of het trekmechanisme nog soepel loopt en goed blokkeert in de vaste posities.

De CS70 is heus niet professioneler, hij heeft gewoon meer zaaghoogte (en daarom ook iets meer vermogen). Dit heeft ook bij dun materiaal zagen voordelen boven de CS50. bijvoorbeeld als je ergens een hoek uit wil zagen. Met hogere zaaghoogte hoef je minder weg te beitelen om een zuivere schone hoek te maken. Of als je onder een hoek van 45 graden wil zagen met massief hout dan kan je tot 48mm dikke platen aan.

Als je slechts voor een klus opzoek bent en zeker weet dat je genoeg hebt aan de CS50 tsja waarom verder zoeken. Maar als je wat meer wil gaan doen daarna dan is een CS70 wellicht leuker qua toekomst of je moet gelijk naar stationair gaan als je daarvoor de ruimte hebt.

Beste Zuma, bedankt voor je reactie.
    nu weet ik een beetje waar ik op moet letten.
    Wat zou ik als een redelijke prijs kunnen verwachten?
    gr,
    Sjoerd

Hoi Avos,
    bedankt voor je reactie.
    Weet je toevallig ook of die tafel een trek functie heeft?
    gr,
    Sjoerd

De CMS waar Avos naar verwijst heeft geen trekfunctie. Maar dat is voor langere stukken ook niet van belang met een schuiftafel.

Verder over redelijke prijzen moet je afgaan van de ouderdom, frequentie gebruik etc. Normilater wordt dergelijk gereedschap bij pro's binnen 3 tot 5 jaar afgeschreven. dus bij intensief gebruikt ga je gewoon uit van afschrijvingen. Als het minder intensief is gebruikt en in goede staat is moet je dat weer een beetje ophogen bijv. 10 tot 20% boven op de economische restwaarde.

Voor een kastenwand zaag je waarschijnlijk veel grote stukken, wat je zou kunnen overwegen is om de CMS tafel te nemen met de losse invalzaag eronder en paar linialen erbij. De grote stukken op die manier zagen en de kleine op de CMS tafel. Houd je tevens een mooie machine over waar je zeker heel veel plezier aan zult beleven. Een CS70 is leuk maar voor grote stukken zagen heb je er nagenoeg niks aan zonder allerlei verbredings en verlengingstadfels. En dan ben je echt niet voor 1500 euro klaar, eerder 3000.

De CMS set kost compleet: 1370 euro. Liniaal krijg je er zeker voor die prijs 2 x bij met koppelstukken en dus ben je klaar.

Kun je denk ik beter uit de voeten dan met een CS 50 kaal. De CS 50 set is al 2260 euro en dan kun je nog geen echt grote stukken zagen omdat je tafel simpelweg te klein is.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Hoi Scheppie,
    bedankt voor je scherpe opmerkingen.
    ik hb begrepen dat de CMS best lastig is om de zaag te vervangen.
    ook vind ik het jammer dat de CMS geen trek functie heeft.
    Maar de tafel is wel functioneler natuurlijk...
    Blijft lastig.
    gr,
    Sjoerd

Forum Rechten