Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

15' houten runabout schroeven in de huid

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb al heel wat onderwerpen doorgelezen met veel plezier!!!! Ik ben zelf ook een bootje aan het bouwen, ongeveer 4 maanden geleden ben ik met de bouw van start gegaan. Onlangs heb ik de huid op het frame geplaats, okoume garantie plaat. Eigenlijk wil ik dan de zijkanten in mahonie kleur beitsen en dan aflakken. Ik heb inmiddels een paar proefstukjes gemaakt waarbij het resultaat in de buurt van de geplamuurde schroefgaatjes best wel tegen valt. Kan iemand mij helpen wat hier het mooiste resultaat geeft?

Beits en plamuur gaan nooit zo goed samen. Plamuur heeft een heel andere structuur en samenstelling dan het omringende hout en de beits reageert daar heel anders op
    De klassieke oplossing voor dit probleem is de schroeven iets dieper verzinken en het gat opvullen met een stukje bijpassend afvalhout. Een setje proppenboren hoeft niet duur te zijn en als je het netjes doet geeft het een heel professioneel ogend resultaat. Je boot moet alleen wel een bepaalde minimale huiddikte hebben om dit kunstje uit te kunnen halen.

Bedankt voor je snelle reactie. Ja daar had ik ook al naar gekeken, maar met een huiddikte van 6 mm gaat die optie al snel voorbij. Mijn schoonvader had vanochtend ook nog een idee dat denk ik het uitproberen waard is. De kleurbeits en schuurstof gebruiken om daar een soort van plamuur van te maken. Ga vanavond eens uitproberen of het werkt, maar ik denk dat de kleur dan juist weer te donker wordt. Hetgeen ook altijd gebeurt als je de kopse kant kleurt. In ieder geval bedankt.

Je kan het ook eens proberen met (watervaste) houtlijm en schuurstof. Dat is een oude en beproefde methode om gaatjes weg te werken.

hoe exact heb je de garantieplaat op het frame bevestigd? Je zegt schroefgaatjes, zitten de schroeven er dan nog in of niet? Normaal dienen de schroeven in zo'n constructie enkel voor tijdelijke bevestiging. Indien de schroeven weg zijn moet het toch wel mogelijk zijn om een prop te plaatsen.

Dat was het eerste plan. Juist de houtlijm resten om het gaatje zorgen ervoor dat het kleuren met de beits niet mooi wordt.

De garantieplaat is verlijmd met pu constructielijm en met rvs schroeven vastgemaakt. Het idee is om de schroeven er in te laten. Heb er niet zo'n heel erg goed gevoel bij als de platen enkel verlijmd vast zitten. Al zou het in theorie echt wel moeten kunnen volgens het product informatie blad. Maar zonder schroeven zou een houten prop inderdaad wel lukken.

Op onze boot heb ik een paar kasten gemaakt van Okumemultiplex die gebeits is in mahonie kleur en daarna gelakt.
    Tijdens dit proces een paar foutjes gemaakt, die hebben we we met fijn zaagsel van de platen gemengd met houtlijm gevuld en geschuurd.
    Na het beitsen was dit nauwelijks nog zichtbaar (wel zoveel mogelijk houtslijpsel door de lijm mengen)

Ps. inmiddels ook wel de ervaring dat lak op beits minder goed hecht als je zou denken.
    beste zou beits op waterbasis gebruikt worden.
    Ik heb gewone beits gebruikt maar een stuk hout water onder spanning was verlijmd kwam los, dat wil zeggen de laklaag liet los, de beits zat er nog op
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 15-10-13 om 19:07.
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lagerweij34 Bekijk Berichten
    ... Heb er niet zo'n heel erg goed gevoel bij als de platen enkel verlijmd vast zitten ...
    Op het gevaar af er een nu wel heel erg ambachtelijk verhaal van te maken: Je zou de platen ook kunnen deutelen.
    http://www.woodworking.nl/showthread...light=deutelen

Geniaal Ad!!!!!! dit zou echt eens de oplossing kunnen zijn waar ik naar zocht. Hmmm het worden er dan wel ongeveer 500 stuks per zijde......ach een fulltime huisvader schijnt toch tid genoeg te hebben. Maar serieus, ik heb gelijk na het lezen van je reactie wat verder gezocht op het net en ik denk echt dat ik een potentieele goede oplossing is. Ik ga het zeker op een stuk afval testen, ik weet eigenlijk al dat het resultaat er wezen mag....Super bedankt!!!

Forum Rechten