kraalprofiel frezen

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
tjalling zei:
Even reageren op de reactie van Tjeerd. Hij laat een foto zien waarop met een van een tafelmes gemaakte schraper een kaplijst hol geschraapt lijkt te worden. Nu lijkt me dit nogal een zware klus. Je kunt ook holle lijsten maken door ze diagonaal over de cirkelzaag heen te halen.
Inderdaad LIJKT. Eerst een freesplan gemaakt. Daarna met de bovenfrees trapsgewijs het meeste materiaal weggefreesd. De laatste ribbeltjes met het keukenmesschraapstaal weggeschraapt.
Nou, wat dat schuin over de cirkelzaag halen betreft. Ik zou zeggen niet doen. Lijkt mij gevaarlijk en niet goed voor je machine.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Het diagonaal " frezen " van holle lijsten met de cirkelzaag is m.i. niet gevaarlijker dan gewoon zagen.
De zaag zit vrijwel de hele arbeidsgang volledig onder het te bewerken hout. Je moet natuurlijk wel een adequate geleiding maken. En als je, je zaag er niet aan bloot wilt stellen dan zet je er gewoon een groevenfrees op. Gaat het ook mee.
Onderstaand het artikel uit fine woodworking waarin e.e.a. tot in detail besproken wordt.
Coves Cut on the Tablesaw
Skew the fence and tilt the blade to make a slew of hollows
by Frank Klausz, III
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het lukt inderdaad ook wel, maar of het goed is voor je machine is maar de vraag. Een cirkelzaag
is omtworpen om in de lengterichting te worden belast, en niet voor dwarse belasting. Vooral bij de wat mindere merken werk je zo speling van de as in de hand.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Gezien de hoeveelheid materiaal die je in 1 x verspaand valt dit denk ik wel mee. Als je deze bewerking zmet een zuiver resultaat wilt doen gaat het met 0,5 mm tegelijk. Daar kan een fatsoenlijk dubbel gelagerde zaagas wel tegen. Het enige wat m.i. een beetje oneigenlijk op z'n donder krijgt is het zaagblad.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Een kraal frezen met een bovenfrees wil perfect.
Het ligt er aan hoe groot je de kraal wilt hebben maar je kunt heel eenvoudig bijv. in een rechte 12 mm frees een kraal slijpen en als je dan de kopieermal gebruikt werkt perfect.
Als je in de 12 mm beitel de kraal niet groot genoeg kunt krijgen kun je ook een grotere beitel gebruiken.
Er zijn ook beitels waar losse mesjes inzitten ook die kun je er perfect voor gebruiken.
Ik zou je graag een paar fotos laten zien maar ik krijg ze hier niet op.
(kan iemand mij toevallig vertellen hoe dat werkt ben niet zo handig met computers)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@ Meubelmaker.

Je kan op bijvoorbeeld http://photobucket.com/ jezelf registeren en dan daar foto's heen uploaden. Zij bewaren dan de geuploade foto's online.
Bij elke foto krijg je dan verschillende links. Hiervan copieer je de IMG link
Deze plak je dan in het bericht wat je hier wil plaatsen en de foto komt vanzelf tevoorschijn

De link waar de rode cirkel omheen staat moet je dan in je bericht plakken:
naamloos.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.