kraalprofiel frezen

nollen

Nieuw lid
16 okt 2009
6
0
hallo allen,

zojuist aangemeld op dit mooie forum, waar ik al een hoop heb van kunnen leren.
voor de hobby maak ik zo af en toe wat meubels/schuurtjes/kippenhokken etc etc

Voor een nieuw project wil een halkast gaan maken uit massieve platen mdf. Ik wil hierin een kraalprofiel frezen maar vind nergens informatie hoe dit te doen.
wie weet hoe dit te maken, welke frees en waar?

bvd
 

nollen

Nieuw lid
16 okt 2009
6
0
dank voor je snelle antwoord.
Ik heb enkel een bovenfrees en wil het kraalprofiel om de 15 cm op de platen frezen, dus niet in de randen maar de zichtzijde
Voorzover ik het kan zien zo, kan dat niet met deze frezen icm bovenfrees.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
zuma zei:
MMM dus een kraalprofiel bij wijze van spreken midden op de plaat? Dat zal idd niet gaan met één freesgang. Een frees draait rond dus je moet een freesje hebben die de helft van een kraalprofiel freest. Twee gangen vlak langs elkaar met een seciale frees moet toch wel lukken. Ik heb even bij CMT gekeken en dit is wat ik kan vinden:

http://www.cmtutensili.com/show_items.a ... ~7/8/927~2
http://www.cmtutensili.com/show_items.a ... /965.402~2

dat gaat niet werken want nu krijg je een kraal met aan elke kant nog een ronde kant ;)
als je het in het midden van je plaat wilt zul je een soort zaag met een holle snijkant moeten gebruiken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hubert. zei:
........gaat niet werken want nu krijg je een kraal met aan elke kant nog een ronde kant ;) als je het in het midden van je plaat wilt zul je een soort zaag met een holle snijkant moeten gebruiken.
Of een profielschaaf in het gewenste profiel geslepen met een geleiding op de plaat.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Waarom koop je geen kant en klare kraalschroten van MDF of gewoon van vuren of grenen?
Kralen frezen midden in een plaat is met een bovenfrees volgens mij zo'n beetje onmogelijk. Zelfs met een stationaire frees is het maar zeer beperkt mogelijk.

groet,

Tjalling
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je zou met de bovenfrees 2 groeven naast elkaar kunnen frezen en dan met schuurpapier een "kraal" schuren. Hiervoor zou je een puntig of smal freesje kunnen gebruiken.
Zelf heb ik vorige week nog een kraal nagebootst in een stuk multiplex. Moest een klein stukje plafond maken onder een overstek, bestaande kraalschroten verlengen. Heb met de cirkelzaag 2 groeven gezaagd en vervolgens rond geschuurd. Gewoon op een stuk afvalhout proberen.

groet, Bjorn
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
tjalling zei:
Waarom koop je geen kant en klare kraalschroten van MDF of gewoon van vuren of grenen?
Kralen frezen midden in een plaat is met een bovenfrees volgens mij zo'n beetje onmogelijk. Zelfs met een stationaire frees is het maar zeer beperkt mogelijk.

groet,

Tjalling


Misschien is het vloeken in de kerk op dit forum, maar waarom niet gewoon kopen? Ik heb een klein muurtje met MDF kraaldelen bedekt. Deze kant en klaar gekocht bij de bouwmarkt. Staat schitterend......
 

nollen

Nieuw lid
16 okt 2009
6
0
kant en klaar kopen vindt ik geen optie. Ik wil er bijvoorbeeld deurtjes mee maken en wil deze wel massief hebben.
het moet toch bestaan zou je zeggen. Het zal idd in twee gangen moeten, dus 2 helften. Ik heb wel een v-groef frees en ga vanmiddag eens testen 2 groeven naast elkaar en de kraal rond proberen te krijgen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
nollen zei:
kant en klaar kopen vindt ik geen optie. Ik wil er bijvoorbeeld deurtjes mee maken en wil deze wel massief hebben.
het moet toch bestaan zou je zeggen. Het zal idd in twee gangen moeten, dus 2 helften. Ik heb wel een v-groef frees en ga vanmiddag eens testen 2 groeven naast elkaar en de kraal rond proberen te krijgen.

zoals ik eerder al zei, met een profielfreesje gaat het niet lukken.
kijk:
een profielfrees ziet er zo uit /
als je dan gaat frezen krijg je dit. //
dus naast je kraal komt nog een schuine kant ;)

wat je kunt doen is stroken zagen, profieltje er aanfrezen en weer verlijmen tot een plaat
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je in het MDF nou een brede groef freest en daar je gekochte of zelfgemaakte profiel in lijmt? Dan heb je een massieve MDF deur én een los profiel. Of is dat niet "massief" genoeg?

Arthur
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
nollen zei:
..............................zal idd in twee gangen moeten, dus 2 helften. Ik heb wel een v-groef frees en ga vanmiddag eens testen 2 groeven naast elkaar en de kraal rond proberen te krijgen.
En Nollen, hoe ging dat?
Ik heb ook wel van dat soort klusjes. Zie foto (de toognagels moeten er nog in). Voor het profileren van de briefpanelen ben ik begonnen met het frezen van V-groeven en heb die daarna met schuurstaaltjes, raspen en een aardappelschilmesje dat ik in profiel gevijld had (als schraper) in vorm gebracht.
Zo zie je maar, er zijn altijd oplossingen mogelijk als je creativiteit en je belangrijkste gereedschap, je handen het maar doen. Ook dit forum niet vergeten natuurlijk ;)

Attached files
 

nollen

Nieuw lid
16 okt 2009
6
0
de 2 groeven naast elkaar is, denk ik, het meest in de buurt komende. met een stukje fijn schuurpapier proberen de ronding in te krijgen is wel een werkje.

Professionele freesbedrijven krijgen het natuurlijk wel voor elkaar, dus zit er aan te denken het freeswerk dan maar uit te besteden als ik een mooie offerte kan krijgen....
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Inderdaad Tjeerd, gewoon een stalen schraper maken met het gewenste profiel. Gegarandeerd dat het werkt. Ik heb ergens een site gezien vaniemand die het ook zo deed, en het werkte perfect. Je kunt een oude steekbeitel gebruiken, een oud zaagblad, ijzerzaagjes doen het ook goed. Probeer het maar eens!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
nollen zei:
heb je een voorbeeld hoe zo'n schraper eruit zou moeten zien?

Ja, zie foto, gemaakt van een mes van het keukenbestek.
Verder heb ik nog drie bladzijden uit de "Fine Woodworking" over schrapers.
Kijk ook eens op Google met trefwoord "card scraper". Daar is maar zat te vinden!
Op de site van "Fine Woodworking" vind je b.v. een instructiefilmpje hoe je een
vlakke schraper gebruikt.

Attached files
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Restauratoren gebruiken voor het aanhelen van profielen een profieschraper. Dit is een kruishoutachtig gereedschap waarin profielkrabbers geklemd kunnen worden. Deze krabbers moet je uiteraard zelf maken. Het geleide blok zorgt voor een strak en recht profiel. Ik denk strakker dan met een gemodificeerd tafelmes. Helaas kan ik geen foto laten zien. Onderstaande tekst komt van een belgische website (http://www.mot.be) daar is ook een niet zo heel duidelijke afbeelding van dit gereedschap te vinden.

Profielschraper (o.) (1) (2)

Werktuig om lijsten in hol- en bolronde voorwerpen te schaven, evenals groeven voor inlegwerk. Er bestaan twee subtypen (3).

Op het eerste is de schaafbeitel vast. Hij steekt in een vierkantig ca. 20 cm lang latje waarop een geleider glijdt. De snede is in de as van de lat gericht. Het werktuig wordt zoals een kruishout gehanteerd (zie ook trekschaaf).

Op het tweede is in de lat met vaste aanslag, in de lengte, een gleuf gezaagd. Hierin glijdt de schaafbeitel. Deze wordt door middel van twee schroeven vastgezet. De twee uiteinden van de lat dienen als handvat.

De schaafbeitels van de profielschraper worden meestal door de schrijnwerker zelf uit een afgedankt zaagblad vervaardigd. [MOT]

1) DAWYNDT 1972: 109. Er wordt ook van aderenritshout (KARMARSCH: 1.837), biezentrekker (STEEL: 2. 121) gesproken. Deze benamingen verwijzen echter naar één bestemming, namelijk het snijden van groeven. Ze zijn dus te vermijden om een werktuig aan te duiden waarmee lijsten uitgeschaafd worden.
2) Fr. tarabiscot (MASVIEL: 117). Bij gebrek aan een andere benaming nemen we voorlopig deze over hoewel ze vaak een lijst en een lijstschaaf aanduidt.
3) Een profielschraper waarvan blad en geleider vast zijn (SALAMAN: 477) is uitzonderlijk.

Holotype:

* MOT V 84.0125 L=36cm B=5cm G=130gr
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zucht, dat is wel heel puristisch Don. Kom lighten up!

Iedere hobby klussert begint met makkelijk materiaal. Komt ervaring dan komt er ook meer liefde voor echt hout en waardering voor handwerk (je ziet dan wat er zoveel meer kan dan met alleen elektrisch gereedschap). Verder wordt er ook vaak gewerkt 'in opdracht van (de vrouw des huizes, familieleden, kenissen etc.)' en die opdracht gevers hebben vaak lagere eisen aan het materiaal (ten gevolge van budget en gewenste toepassing/uitstraling) dan de maker. Dan kan je het werk wel uit puristisch overwegingen weigeren (leer mij de 'echte' kunstenaar kennen) :D maar zo kom je nooit aan rijkere ervaringen toe. Ik heb het meeste werk nog voor anderen gemaakt en bij die werkjes zoek ik niet de uitduiging in het materiaal maar in de verbindings en afwerkingstechnieken.

De bewerkingstechniek wat hier wordt behandeld kan net zo goed op een massiefe eiken plaat worden toegepast. Dat is wel wat harder maar het idee is precies hetzelfde.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Even reageren op de reactie van Tjeerd. Hij laat een foto zien waarop met een van een tafelmes gemaakte schraper een kaplijst hol geschraapt lijkt te worden. Nu lijkt me dit nogal een zware klus. Je kunt ook holle lijsten maken door ze diagonaal over de cirkelzaag heen te halen. Zo kun je halve milimeter voor halve milimeter het gewenste profiel " frezen" met je zaagblad. De hoek waaronder je het hout over de zaag geleidt in combinatie met de hoek waaronder je het zaagblad kantelt bepalen samen het model en de holling van de lijst. Fine Woodworking heeft er ooit een heel artikel aan geweid. Ik heb het uitgeprobeert en het werkt perfect!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.