Zwaluw staart zaagje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je buigt krijg je oppervlakkige scheurtjes. Die zijn geen probleem, zijn zo weer weg geschuurd. Maar voordat ik verder ga met buigen ga ik het messing eerst ontlaten. Anders heb je zeker de kans dat de boel wel gaat scheuren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee, bij messing maakt het niet uit. Dat kan je helemaal niet harden. het wordt alleen harder van buigen en hameren.

Vandaag heb ik in mijn houtstapel gezocht naar een mooie beuken balk. Ik ben op zoek naar zuiver kwartiers hout. Vroeger werd het hout gekliefd en dan had je vanzelf perfect kwartiers hout. Maar bij gezaagd hout moet je op zoek gaan naar het vlak waar de jaarringen precies haaks op staan en de stralen de mooie spiegels gaan vormen. Dus op de zaagtafel steeds een beetje schever zagen tot ik tevreden ben. Mijn balk zit ook vol scheuren dus daar moet ik ook nog rekening mee houden.

Een paar foto's. Eerst even door de afkortzaag.

IMG_0932.jpg

Kijk, dit begint er al op te lijken.

IMG_0933.jpg

De oogst tot nu toe. Wie zij ook alweer dat beuken geen chique hout is?

IMG_0934.jpg

En met zaag en schaaf het plankje op maat brengen.

IMG_0935.jpg

Ik heb er nu twee klaar liggen, maar ik weet eigenlijk nog helemaal niet wat de maat moet worden. Deze plankjes zijn geschikt tot en met medium, zou ik zo zeggen. Voor een large moet ik een bredere plank hebben.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey kees als je hout te kort komt heb ik ook nog wel beuken liggen ook met slaap
je gaat echt als een raket
succes
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nee, bij messing maakt het niet uit. Dat kan je helemaal niet harden. het wordt alleen harder van buigen en hameren.

Dat bedoelde ik ook inderdaad, ik had het wat onduidelijk omschreven. Koperhoudende legeringen kun je weer spanningsarm krijgen door het te verhitten en snel af te schrikken. Daarna is het materiaal de opgebouwde spanning van het buigen en hameren kwijt en kun je zonder risico's het buigwerk afmaken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De verenstaal plaatjes zijn binnen! Meteen vanavond maar aan de slag en de eerste rug is in vorm gemept. Bij de volgende ga ik wel een foto serie maken om te laten zien hoe ik het heb gedaan. Nu was het te spannend om te stoppen. Zoals te zien moet alles nog op maat gezaagd / geknipt. Maar ook dat is van later zorg. Ik ga nu eerst heerlijk slapen.

IMG_0938.jpg

IMG_0937.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zoals beloofd, wat plaatjes (en zelfs een video) hoe ik die dingen nou plat krijg.

Door het buigen in de zetbank en de bankschroef is het messing in de bocht heel hard geworden. Dat doet messing nou eenmaal. Je kan dit verminderen door het flink heet te stoken. Officieel moet het zelfs zacht rood worden geloof ik, maar dat lukt me toch niet met mijn simpele setup. Dus ik stook het zo heet mogelijk en laat het daarna rustig afkoelen. Hoe je het afkoelt, snel of langzaam maakt niet uit.

IMG_0945.jpg

Dan naar de werkbank. Gelukkig heb ik een stevige bankschroef met een vrij groot aambeeld deel. Een echt aambeeld is beter natuurlijk. Ik heb een extra, dun staalplaatje van 0.3 mm meebesteld, dat schuif ik nu tussen de voorgevormde messing rug. Om te slaan gebruik ik een 1 kg mokertje.

IMG_0946.jpg

En dan maar lekker ritmisch slaan. Om te voorkomen dat ik al te diepe butsen sla, probeer ik de hamer zo recht mogelijk neer te laten komen. Als het dof klinkt is het goed. Maar je moet wel stevige klappen uitdelen, dus helemaal mooi blijft het niet. Dat moet later weer weg geschuurd worden. Op het eind kijk ik of alles recht is. Waar het krom is draai ik hem met de holle kant op het aambeeld en ros nog een tijdje door.

Voor wie zo gek is om dit videootje te gaan bekijken, zet het volume lekker hard!


Om eerlijk te zijn, hierna ben ik nog een tijdje bezig geweest om hem echt netjes recht te krijgen.
Morgen weer verder klussen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Graag gedaan Rick. :eek:
Ondertussen ga ik rustig door. Telkens een uurtje hier of daar. Nadat de messing ruggen mooi plat gestampt zijn, moeten ze verder afgewerkt worden. Ik had er aan gedacht dat deels op de freesbank op mijn werk te doen, maar daar kwam het niet van. 's Avonds dan maar gewoon de aloude handmethode. Deze zagen hebben een taps toelopende rug die ik eerst op maat gezaagd heb. Schulpen in messing dus. Per stuk duurt dat een kwartiertje.

foto 1.JPG

Dan vijlen. Gelukkig kan ik al redelijk een lijntje volgen met zagen, dus gaat het vijlen vrij snel. Na het vijlen zit de spleet voor het zaagblad verstopt met een dikke braam die ik er met een hobbymesje uitkrab.

foto 4.jpg

Door het platslaan met de hamer zit de rug vol deuken en butsen die ik er nu met 60 grit op de bandschuurmachine uithaal. Gewoon rustig aan, af en toe koelen in een emmer water (en afdrogen!) en opletten dat het allemaal een beetje recht blijft. En niet zuinig zijn op schuurbanden! Ik gebruik een simpele bandschuurmachine op zijn kop in de bankschroef. Deze schuurbanden zijn niet ideaal voor metaal, maar het gaat.

foto 5.jpg

Van het weekend maar eens verder gaan. Tot nu toe loopt alles lekker.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een paar dagen had ik andere dingen te doen, maar vandaag eindelijk weer eens tijd voor de zaagjes. Alles stond in het teken van het slijpen en schuren. Dus oorbeschermers op en schuren maar. Een paar foto's van wat er zoal gebeurt.

Eerst een foto van de rug waar ik het timmerwerk nog een beetje door moest krijgen. Dan krijg je dus zulke moeten in het metaal. Met een 60 grit schuurband is dat niet echt een probleem gelukkig, en het messing is 3mm dik, dus er genoeg ruimte om wat weg te slijpen.

IMG_0957.jpg

De rest van de middag was vooral steeds fijner slijpen. Van 60 via 80, 120, 150, 180 naar 240 grit. Ook gelijk de schuine kantjes gedaan. Dat doe ik uit de vrije hand op de schuurband, gewoon, ongeveer een 45 graden hoek aanhouden. Dan de neus mooi rond vijlen en ook hier een schuin kantje met vijlen en schuurpapier.

IMG_0959.jpg

Na het schuren met de schuurband gaat het verder met de hand, 400 en 600 grit.

IMG_0962.jpg

Het was een beetje saai misschien, maar als je bezig bent vraagt het toch alle aandacht om het netjes te krijgen, zonder rare bulten en deuken en met mooie scherpe overgangen. En dan is dit het resultaat. Het ziet er naar uit dat ze klaar zijn.

IMG_0961.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Niks saai, het is een mooie cursus.
Na meubelmakerskissie II gaan we straks allemaal zwaluwstaartzaagjes maken. Onder leiding van Kees.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er goed uit. Ik hoop volgende week met mijn zagen te beginnen. Ik ga proberen een gleuf in het messing te zagen.

Wim, dit is volgens mij wel een aparte benadering van een rug voor een zaag maken. Ik ben het in iedergeval nog nooit eerder tegengekomen.
Waarom kies je voor deze methode ipv buigen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh, zijn jullie nog niet bezig dan met deze "build along"? :D

Coko, vroeger was de gevouwen rug inderdaad normaal. Maar tegenwoordig is het juist heel gebruikelijk dat de rug met een dunne schijffrees open wordt gezaagd. Bijvoorbeeld alle Lie Nielsen kapzagen zijn zo gemaakt. In een productie omgeving is dat ook veel makkelijker.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vandaag was de grote dag van het huwelijk tussen het blad en de rug. Altijd spannend. Voordat ik begin eerst de rand van het zaagblad dat in de rug gaat even goed ontbramen en een beetje rondvijlen. Dan begin ik met de rug in een kerf in een stuk hout en het zaagblad op 1 punt te zetten. Ik timmer het blad met een hard soort rubber hamer in de rug, geleidelijk van rechts naar links in de foto. Een houten hamer of zelfs een stuk hout gaat ook. Je moet flink meppen, dus niet bang zijn.

IMG_0966.jpg

Het maakt op zich niet uit hoe diep ze zitten. Je zult merken dat je de rechtheid van het zaagblad kunt beinvloeden door voor of achter het blad wat dieper te zetten. Zo is het een beetje aftasten wat het beste uitkomt.

Als ze er allemaal inzitten komt het fijntunen. Eerst kijken of de positie naar smaak is. Hij kan op deze manier een stukje naar voren of achteren getikt worden. Klem niet het hele blad in, alleen het puntje, want anders kan je juist een kreukel in het blad veroorzaken.

IMG_0964.jpg

En dan checken of de zaaglijn wel recht is. Bij mij was bij elke zaag wel wat correctie nodig. Een beetje buigen gaat heel gecontroleerd door de duwen met de knie terwijl de rug op twee blokjes ligt.

IMG_0969.jpg

Controleren of het blad niet teveel getordeerd is.

IMG_0970.jpg

En eventueel corrigeren. Ik zet hem aan 1 kant vast in de bankschroef en aan de andere kant een lijmklem met kunststof bekken. Zo krijg je niet teveel krassen in het messing.

IMG_0971.jpg

En dan is dit de oogst. Ik ben eigenlijk heel tevreden hiermee. Vanavond even de schutting bij mijn moeder recht gaan zetten, die heeft wat stormschade opgelopen. Dan kijk ik van de week of er ook wat tandjes in het blad gevijld kunnen worden. Zo te zien moet er ook nog wel even een schuurpapiertje langs.

IMG_0967.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nadat het project heel de week stilgestaan heeft (druk, druk, druk....), kon ik vandaag weer iets doen. Na heel lang nadenken heb ik besloten 1 zaag in elk geval zelf te houden :p. Dat kan dan ook mooi het prototype worden. Grote kans natuurlijk dat ik straks met nog 3 zagen opgescheept zit...

In elk geval, omdat ik al een zwaluwstaart zaag met 18 ppi gemaakt heb, leek het me nuttig om er nu een met een iets grovere vertanding te maken, namelijk 14 ppi. Dat doe ik als volgt. Strookje papier met het gewenst patroon op de klem lijmen met een pritstift. Een blokje op de punt van de vijl die er voor zorgt dat ik een indicatie heb van de snijhoek van de tandjes, en dan maar vijlen. Eerst een enkele streek om elke tand te definieren, daarna steeds een beetje dieper, waarbij ik er wel op let om alle tandjes min of meer gelijk te krijgen.

IMG_0976.jpg

Als ik dan redelijk tevreden ben is het tijd om de tandjes te gaan zetten. Dat doe ik met een oude Eclipse 77 zettang die ik licht gemodificeerd heb voor zulke kleine tandjes. Het aambeeldje heb ik wat platter geslepen, zodat er minder diep gezet wordt, en het hamertje heb ik wat smaller gemaakt. Voordat ik ga zetten markeer ik de tanden om en om met een viltstift, omdat ik anders snel de kluts kwijt raak.

IMG_0978.jpg

Na het zetten nog een keer de tandjes strijken met een zoetvijl en dan nog een keer heel netjes vijlen. Dit doe ik het liefst met enkel een losse bureaulamp, waardoor je echt goed reflectie krijgt van de toppen van de tanden. Ze zijn scherp als de reflectie weg is, en dan moet je ook direct stoppen met vijlen. Dit is de opstelling.

IMG_0981.jpg

En dit zie je dan. Links zijn de tandjes scherp, rechts zie je nog het glimmende topvlakje.

IMG_0980.jpg

En dan het resultaat. Valt niet mee om met een Iphone die dingetjes scherp in beeld te krijgen!

IMG_0986.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.