Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Question Wat meet je met dit tuig?

Goede avond,

Ik ben nieuw op het forum en heb een interesse in oude handgereedschappen. Al te vaak zie je mensen nog perfect bruikbaar gereedschap bij het oud ijzer zetten, zonde maar ja... We kunnen maar proberen zoveel mogelijk te redden

Onlangs dit instrument tegen gekomen. Heeft iemand een idee waar dit voor dient?
    meten.jpg
    Alvast bedankt!

Mvg

Mario

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Op de millimeter nauwkeurig noten kraken! altijd handig als je je noten perfect wilt hebben...

misschien iets voor zwaluwstaarten?
    Laatst gewijzigd door Douwe; 12-10-13 om 22:46.
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Weet niet hoe groot het is maar het lijkt op iets voor onder de microscoop om het object glaasje met preparaat te klemmen .
    IMG_1195.jpg

Heb het effe moeten opzoeken hoe zo'n ding ook alweer heet -> kruistafel
    Laatst gewijzigd door rendew; 12-10-13 om 23:10.

Hmmm, had verwacht dat het toch iets met houtbewerking te maken had. Het stond te koop op een veilingssite en er waren nog meer houtbewerkingsspullen in de aanbieding...

Toch al bedankt voor jullie reacties!

het lijkt op een schuifmaat voor het meten van tandwielen, de tand dikte en diepte.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Dat groene stuk onderaan met dat ronde plaatje kan ik bij een microscoop zo niet 1,2,3 plaatsen. Ik stem voor de tandwielen-dikte-meter!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb geen idee wat de feitelijke functie is maar een paar zaken zijn wel te duiden. Het lijkt me een apparaat om iets te controleren. Het groene deel en het blanke deel kunnen t.o.v. elkaar versteld worden. Omdat er geen schaal zichtbaar is zal dit een basis-instelling moeten zijn. De hoogte en breedte indicaties zijn wel voorzien van maatstrepen. Gezien de positie van de aanslag (rechtsonder) en het feit dat je de strook onder de verdeling van 0 tot 20 kan vastzetten zal dit een startpositie bij de controle zijn. In de startpositie wordt het apparaat over een voorwerp geschoven en strak tegen de aanslag en het schuine gedeelte gedrukt. Met het schuifje van 20 tot 40 wordt dan de afstand tot het voorwerp gemeten.
    Nu nog het lijdend voorwerp zien te vinden.

Kan deze foto meer duidelijkheid scheppen? Nu andere positie
    meten2.jpg

Het is in iedergeval absoluut niet wat ik dacht waar het op leek , de microscoop zou door zijn "hoeven" zakken

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    +1 voor de tandwielopmeter (of hoe het ook genoemd zou moeten worden). De plaat onder aan het meetgereedschap wordt vaak het "aambeeld" of "aanslag" genoemd. Ik gok dat je verschillende aambeelden erop kan monteren om dan weer verschillende maten tandwielen op te monteren. Ik zou alleen verwachten dat er een pen bij zit (dus haaks op het aambeeld), waar je dan je tandwiel op kunt "centreren"
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Forum Rechten